Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk FR (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.9 TDi 130pk FR |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 256.000 km |
KM-stand laatst | 377.500 km |
Snel en betrouwbaar
- 377.500 km
Deze auto gekocht in 2016 omdat ik een snelle diesel wilde.
Hij schakelde lekker soepel en had een enorme trekkracht viel mij al op bij de proefrit.
Uiteindelijk gekocht en ik rijd er nu al 3.5 jaar in.
Nadat ik hem had kwam ik erachter dat hij wel op tijd zijn beurtjes had gehad, maar de remmen waren echt op.
Heb er nieuwe remmen rondom opgezet van brembo en aan de voorzijde gelijk remmen van een TT met 312 mm inclusief nieuwe klauwen.
Toen de handrem bleef hangen in de winter maar gelijk 2 nieuwe remklauwen van eBay, van een Cupra.
Toen we bij 280.000 km erachter kwamen dat de turbo best veel speling had heb ik de turbo laten vernieuwen.
Ik kon via mijn werk er een hybride turbo op laten zetten, een turbo van een Audi 2.7 V6 TDI op een spruitstuk van een 1.9 tdi. Eerst zo rondgereden en het liep best aardig. Trok zeer goed, voldoende koppel vanaf 1500 toeren.
Omdat het een hybride turbo is met aangepast binnenwerk spoelt hij sneller op dan een gewone turbo.
Daarna een front mount grote intercooler gemonteerd en hem laten chippen. Resultaat: 222pk/450nm! En dat met een gewicht van 1149 kg.
Bijna alles houd je bij en de trekkracht is fenomenaal. Mensen kijken je raar aan als je ze opeens eruit trekt bij het stoplicht of bij tussensprints. Ik rij meestal rustig, maar af en toe trek ik hem goed door.
Hij blijft doortrekken, ook boven de 200 km/u maar heb de topsnelheid niet geprobeerd, vind ik ook niet heel belangrijk. Zal ergens rond de 260 km/u op de teller liggen (niet overdreven)
De turbo heeft voldoende trekkracht vanaf 1500 toeren maar op 2500 toeren het meest.
Trekkracht loopt door tot 5000 toeren.
Banden gaan afhankelijk van de kwaliteit tussen de 20.000 km en 50.000 km mee!
Koppeling is nog niet vervangen bij mij, weet ook niet of vorige eigenaar het al eens gedaan heeft. De auto schakelt nog prima.
Ik ben met deze auto overal geweest, Italië, Slovenië, Bosnië, Kroatië. Heeft me nog nooit in de steek gelaten! Verbruikt ook geen olie of koelvloeistof, het ding blijft gaan! Ik zorg wel dat hij eerst op temperatuur komt voordat ik het koppel aanspreek.
Heb wel eens gedacht aan een opvolger, maar dat is lastig. Ik ga er meestal op achteruit qua trekkracht.
Alleen een gechipte golf 7 GTD komt in de buurt, misschien word dat de volgende.
Behalve onderhoud geen gekke dingen gehad met deze auto, altijd starten en lopen!
Wel in het begin last van losschietende turbo slangen gehad, maar komt ook door de hoge druk. Is ook wel een kwaaltje van dit model, maar alles is vervangen voor betere onderdelen, nu blijft alles ook zitten.
Ik stap nog steeds met veel plezier in deze auto elke dag.
Het is een facelift model uit 2007, die zie je niet vaak in een FR uitvoering.
Ook niet met OE xenon koplampen, heb ze wel omgebouwd naar LED. Tevens stoelen uit een Audi A1 erin gezet en airbag stekkers van de stoel omgesoldeerd, zit een stuk beter!
Ook een schroefset van AP en powerflex rubbers in de draagarmen zodat de wegligging wat strakker is.
Ik zal over een tijdje weer een update geven !!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.