Seat Exeo 1.8 TSI 160pk BusinessLine High (2011)

autoreview

Seat Exeo
Seat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat ExeoSeat Exeo STSeat Exeo STSeat ExeoSeat Exeo

Signalement

UitvoeringExeo 1.8 TSI 160pk BusinessLine High
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst11.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Noodgedwongen een nieuwe leaseauto uitzoeken.

  • 400 km

Na 3 jaar, en 100.000 km in mijn Seat Leon 1.9 TDI business line high gereden te hebben, besloten een paar onverlaten om de Leon te stelen vanaf een parkeerplaats in Rotterdam. Ik moest eigenlijk nog een jaar rijden in deze auto, maar door deze actie mocht ik eerder als gepland een nieuwe auto uitzoeken.

Toen ik de Leon nog had zat ik al regelmatig te kijken naar de Seat Exeo. Voor mij was dit een hele mooie afgewerkte auto met veel opties voor niet teveel geld. Toen ik dus uiteindelijk een nieuwe mocht uitzoeken ben ik dan ook direct naar mijn dealer (Van Toorn in Vlaardingen) gereden om een proefrit te maken. Na de proefrit heb ik ook gelijk een auto samengesteld en er een offerte van laten maken.

De uiteindelijke auto is geworden;
Seat Exeo Business Line High
1.8 TSI 160 PK
17” Modena velgen
Bi-Xenon koplampen en led achter verlichting
Uitlaatsierstuk
Sportgrille
Bluetooth Carkit

Ik heb expres de business line high gekozen, vanwege het standaard leer en stoelverwarming. Aangezien de fiscale prijs voor deze complete auto lager ligt dan de style uitvoering met dezelfde opties was het helemaal een gemakkelijke keuze.

De business line high heeft als standaardopties;
Zonnescherm achter
Winterpakket
Lederen bekleding
Regen- en lichtsensor
RNS-E navigatie
Bose sound system
getinte ramen
Parkeersensoren voor en achter

In eerste instantie had ik voor beige leer gekozen. Dit in combinatie met het metallic zwarte uiterlijk leek mij een mooie vertoning. Toevallig zag ik in een dag na de bestelling een Exeo met beige bekleding staan en ik ben me rot geschrokken. Het zag er in werkelijkheid niet uit. Gelukkig heb ik dit naar zwart om kunnen zetten en ik ben tot nu toe blij met die keuze.

De auto is rond 28 juli besteld en op 14 oktober heb ik hem mogen ophalen. Al met al heb 2,5 maand moeten wachten en de auto heeft ook nog 3 weken stil gestaan op de laatste “band”. Tot en met eind juli was er ook nog eens een korting van 3000 euro op de Exeo, dus die heb ik nog mooi mee kunnen nemen.

De eerste kilometers (400 km)

De complete business line high had ik in het echt nog niet gezien. Wel een kalere uitvoering, dus het was nog wel een verassing hoe de auto er precies uit zag. Ik moet zeggen dat ik niet teleurgesteld was.

De eerste kilometers heb ik met veel plezier gereden. De auto rijdt werkelijk heerlijk. Het zit degelijk in elkaar en er zijn mooie materialen gebruikt. Deze auto is qua bouw een niveautje hoger dan de Leon van hiervoor, terwijl de Exeo bij aanschaf maar 1500 euro duurder was.

De stoelen zitten heerlijk en zien er mooi uit. De stoelverwarming is ook zo warm, dus dat worden geen koude winters meer voor mij. De bi-xenon koplampen geven mooi helder licht en de LED achterlichten zijn mooi.

Het geluid is goed wat er uit de RNS-E en bose sound system komt. Het is jammer dat de RNS-e geen Touch screen is, want al rijdend met de draaiknop spelen is toch nog wat lastig. Een nummer opzoeken in het telefoonboek is dan ook wat lastig.

De motor is stil heeft veel kracht. Ik heb zitten twijfelen tussen de 120 en 160 pk, maar ik was bang dat de 120 te weinig power had voor een auto van bijna 1400 kilo en heb daarom de 160 pk gekozen. Het verbruik de eerste kilometers zit op 1 op 12. Dit zal waarschijnlijk na het inrijden wel wat minder worden.

Uiteraard heb ik ook nog een paar nadelen kunnen vinden;
- Windgeruis langs de ramen op de snelweg
- Geluid gaat niet zacht bij achteruit rijden
- Spiegels klappen niet automatisch naar binnen bij op slot doen.
- Taal van de carkit staat op Duits
- Draaiknoppen op de RNS-E.
- Geen motoren in de 20% categorie.

Wanneer wat meer kilometers mee gereden zijn, zal ik de review nog verder aanvullen.

Heerlijke auto

  • 11.000 km

In de tussentijd staat er alweer 11000 km op de teller.

Wat mij opvalt is dat een hoop mensen deze auto totaal niet kennen. Zonder te weten dat het een a4 is geweest, vindt iedereen het toch een mooie auto. Helaas is het jammer dat je hem zo weinig op de Nederlandse wegen aan treft.

Van de winter ben ik op en neer geweest naar Oostenrijk en de auto trekt het makkelijk. Stukken van 170 op de snelweg is allemaal geen probleem met een volgeladen Exeo. Wel kreeg ik na 1000 km met de winterbanden gereden te hebben spontaan een melding dat de bandenspanning te laag was. In het boekje gekeken, maar toen kwam ik er achter dat deze alleen in het Frans is. Helaas ben ik bij thuiskomst er pas achter gekomen dat er naast de handrem een knop zit om te resetten. Behoorlijk vervelend aangezien de boorcomputer alleen de fout laat zien en het niet meer mogelijk is om te switchen naar het verbruik e.d.

Het verbruik is in de tussentijd, zoals verwacht, gezakt naar 1 op 14. Apart overigens dat ik max 60 liter kan tanken, terwijl er volgens de opgave 70 liter in moet passen....

Buiten dat is het werkelijk een heerlijke auto. Hij rijdt lekker, de stoelverwarming heeft zijn dienst gedaan in de winter en de bose/RNS-e installatie is om van te genieten. Ik heb nog geen minuut spijt gehad van mijn keuze.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.