Seat Exeo 2.0 TDI 170pk Style (2009)

autoreview

Seat Exeo 2.0 TDI 170pk Style (2009)

Signalement

UitvoeringExeo 2.0 TDI 170pk Style
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst197.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk de opvolger van mijn Toledo

  • 720 km

Na ruim 300.000 km met mijn Toledo door Europa te hebben gereden, was in Januari van dit jaar het moment aangebroken dat de opvolger besteld kon worden: De nieuwe Exeo.

Dus op 23 januari (de dag dat de Exeo officieel besteld kon worden) direct bij de dealer (Primair in Sittard) binnengelopen om de 2.0 TDI (125kW) Style met wat leuke opties te bestellen.

Veel mensen hebben ons een beetje voor gek verklaart (auto bestellen zonder deze gezien te hebben, laat staan erin gereden te hebben).

Op 1 mei was het dan eindelijk zover: we mochten onze auto ophalen, als één van de eersten in Limburg.

Wat betreft kwaliteit en gevoel zeker twee stappen voorwaarts ten opzichte van onze Toledo. Na ruim 700 kilometer komt de auto als zeer solide, comfortabel, stil en uiterst luxe over. Wel was de Toledo iets speelser en handelbaarder.

Tijdens deze eerste periode ook een rededlijk pittig verbruik (1:12), maar dat zal tzt. wel verbeteren (dat was bij mijn Toledo de eerste paar duizend kilometer ook zo).

Als nadeeltje: Een trekhaak is nog niet leverbaar voor de Exeo (en op dit moment kan niemand me met zekerheid vertellen of een A4 trekhaak wel zou passen als alternatief....). Dit is meer een nadeel van "de eerste zijn" dan een nadeel van de auto.

Al met al zijn we op dit moment dus heel erg blij met onze nieuwe aanwinst. En al naar gelang de kilometers vorderen zullen we iets meer indrukken en ervaringen met iedereen delen.

De eerste kilometers zitten er op

  • 2.980 km

Na een maand, en bijna 3000 km, is de algehele indruk nog steeds erg goed. Het verbruik over deze periode 1 op 14,5, en dat ondanks een aantal snelle (200+) ritten op de duitse Autobahn.
De auto is op die snelheden zowaar nog erg stil, je kunt op een normale toon met elkaar blijven praten.

Enkele kleine opmerkingen:
De bediening van de telefoon (via het stuurwiel, connectie via Bluetooth) is handig, de taal is echter niet in te stellen, en die is.... DUITS (Tja, die Audi roots....)
Tevens is de dealer in contact met de importeur over het "opstarten" van alle secundaire opties, zoals de automatische regensensor, de 12V aansluiting, USB poort, etc. Dit laat af en toe een 30 tot 60 seconden op zich wachten ?!?!

Even nog wat meer info over de auto zelf:
Type: Seat Exeo Style
Motor: 2.0 TDI, 170 pk
Kleur: Track Grijs (heel donker antraciet)
Opties: Executive pakket (leer, xenon, 17")
Bluetootrh/USB pakket (zeer aan te bevelen)
Technic pakket
Winter pakket

Volgende maand ga ik drie keer met de Exeo naar Zwitserland op en neer, dus dat zal een goede test zijn voor het comfort op de lange afstand.

Ik hou jullie op de hoogte...

Eerste 20.000 zitten erop

  • 20.000 km

De eerste 20.000 kilometer zitten er alweer op.
Nog steeds een erg comfortabele en tcoh wel redelijk rappe auto.

Er is een probleem geweest met een sensor, maar dat bleek achteraf door een marter (knaagdier) te zijn veroorzaakt: kabel was doorgeknaagd. Was wel een duur grapje (400 €), want er moest het een en ander vervangen worden.

De eerste beurt is uitgevoerd bij 15.000, geen grote kosten (onder de 200 €), dus wat de onderhoudskosten betreft mag ik niet klagen.

Afgelopen maand ook een set winterbanden (+ lichtmetalen velgen) aangeschaft. Dit is ondertussen mijn 4e set winterbanden in de laatste 10 jaar, en ik kan iedereen aanraden om toch een set winterbanden te kopen ivm veiligheid. En dat is niet alleen als er sneeuw ligt, maar ook als het veel regent en koud is (beneden 10 graden).

Het vebruik heeft zich nu gestabiliseerd op zo'n 1 op 17, waarbij 80 % van de kilometers op de autosnelweg plaatsvinden.

Wat me tevens is opgevallen, is de accuratesse van de snelheidsmeter. 100 km/u op de teller is 100 km/u op mijn TomTom! Bij veel andere auto's zit hier nogal eens een verschil in.
En om toch even bij de snelheidsmeter te blijven: gemeten topsnelheid op de duitse A31: 232 km/u. Niet slecht voor een dieseltje :-)

Al met al ben ik erg tevreden, en ik waardeer het comfort van de auto ten zeerste (op dit moment dagelijks 180 km)

Prettige feestdagen tot volgend jaar

Kaboooom

  • 26.000 km

Het blijft een heerlijke auto om mee te rijden.
Dus als je stilstaat voor een verkeerslicht, dan is dat vragen om problemen.....toch ??
Namelijk in een ondergesneeuwd Nederland, als er iemand zonder winterbanden zich glijdend in de voorkant van je Exeo boort.
Afgelopen zaterdag dus de eerste schade aan onze Exeo, bumper en spatbord in de kreukels. Hij staat nu bij het schadebedrijf om gemaakt te worden.

Als leenauto heb ik een iets oudere Mazda 3 meegekregen (2006), en dan merk je pas wat je extra hebt in de Exeo als je een kleine 200 km per dag door een besneeuwd/verregend Nederland onderweg bent.
Dan zijn de stoelen in de Exeo toch wel erg fijn, geven de bi-xenon koplampen 's avonds toch veel meer licht dan de normale halogeen lichten van de Mazda, en is de Exeo ook veel stiller dan
de Mazda. En natuurlijk mis je dan ook de kleine extra's zoals ESP, cruisecontol, bluetooth carkit enz. enz.

Alleen maar een bevestiging van het feit dat ik zeer tevreden ben met de Exeo.

Chiptuning
Om mijn "ondergemotoriseerde" Exeo op niveau te krijgen, wordt deze komende maand onder handen genomen door JD Engineering.
Dan gaat mijn Exeo van 170 naar 200 pk en van 350 naar 420 Nm koppel. En als het goed is een iets lager verbruik.
Even voor de mensen die dit ook wille laten doen: maak goede afspraken met je dealer, want de officiële fabriekgarantie (via importeur Pon) vervalt. Pon stelt namelijk dat ze alleen de garantie waarborgen, indien je je auto door huistuner Abt laat tunen. Bij veel Seat dealers zijn ze echter van mening dat de resultaten van JD Engineering voor de Seat modellen een stuk beter zijn.
Ik heb dus gelukkig met mijn dealer (Auto Primair in Sittard) kunnen regelen dat zij de garantie (zwart-op-wit) overnemen.

Tot zover deze update, een nieuwe update zal binnenkort volgen (na de tuning)

Van goed naar beter

  • 30.500 km

Zoals reeds gemeld is de Exeo met 170 PK diesel onder de motorkap een fijne auto om mee onderweg te zijn. Dat het echter nog fijner kan, bewees mijn bezoek aan JD Engineering in Lochem halverwege februari.

Binnen anderhalf uur was mijn Exeo ruim 30 pk en 70 Nm rijker (en ik de nodige Eurootje armer), maar het verschil op de weg terug naar huis (225 km) was erg groot. De Exeo is niet alleen sneller, maar wat vooral opvalt is het feit dat de motor zoveel soepeler reageert op de bewegingen van de rechtervoet. Echt een verrijking dus. Het verbruik is hierdoor iets hoger geworden, maar dat zal vooral komen omdat ik me regelmatig niet kan beheersen om met dit extra vermogen te spelen :-)

In de tussentijd geen andere kosten gehad, buiten de diesel, verzekering en wegenbelasting, maar volgende week gaan we naar de dealer voor de eerste grote 30.000-beurt. Even afwachten wat dit gaat brengen.

Het eerste jaar zit er op

  • 38.000 km

Op 1 mei was de Exeo een jaar in ons bezit.
Met een kleine 38.000 km op de teller valt er niets dan lof te melden over onze Exeo.

Het is wel een auto die bij veel mensen nog onbekend is (de telefoniste van Carglass wist niet welke auto het was, en de secretaresse van mijn boekhouder schreef Seat Eneco in het jaarverslag :-), maar bij tank/koffiestops onderweg heb ik tot nu toe louter positieve reacties en leuke gesprekken gehad.

De eerste grote beurt is uitgevoerd zonder extra kosten, 280 Euro voor een volledige 30.000-beurt is gewoon goed.
Verder heb ik nog een sterretje in de voorruit moeten laten maken (gedekt door de verzekering).
Het verbruik is nu weer terug op het oude niveau, zo rond de 1 op 17 (vooral lange ritten). Wel blijft het verbruik in de stad iets hoger ligger (1 op 12,5).

Dus kostentechnisch is het allemaal goed te behappen.

Gaan met die banaan

  • 70.000 km

De Exeo heeft de zomervakantie (retourtje Italië) en de overvloedige sneeuw van de laatste weken goed doorstaan. Met de winterbanden eronder geen centje pijn (wel mijn rijstijl aangepast aan de omstandigheden natuurlijk).
Begin december bij 62.000 de Exeo een grote onderhoudsbeurt gegeven, de kosten vielen mee (zo'n 450 Euro), ook geen grote dingen die vervangen moesten worden.
Het verbruik op langere afstanden blijft tussen de 1 op 17 en 1 op 18, dus gewoon goed voor een auto van ruim 1400 kg.
Al met al nog steeds heel erg tevreden.

Eibach

  • 85.000 km

Alweer een onderhoudsbeurt verder, geen vreemde zaken of kapotte onderdelen, dus met de betrouwbaarheid zit het wel goed.

Na een ritje met de Exeo van een vriend wist ik echter wel dat mijn Exeo iets mist: een setje verlagingsveren !
Dus ik heb mezelf een setje Eibach veren cadeau gedaan, en het verschil is verbluffend.
Het comfort is ongeveer gelijk gebleven (alleen op korte, scherpe richels merk je iets meer in de auto), maar de wegligging is er zoveel op vooruit gegaan. Bochten, rotondes, klaverbladen enz, de Exeo vreet ze op. Dit is een erg leuke aanvulling op mijn Exeo.
En het ziet er natuurlijk ook een stuk beter uit, minder ruimte tussen de wielen en de spatborden. Gaaf !

En verder ? Eigenlijk niets te melden. Onderhoudsbeurtje op z'n tijd, diesel erin, wegenbelasting betalen (slik) en rijden maar.

100.000+

  • 105.200 km

Tja, wat valt er te melden. Niets nieuws eigenlijk. Tijdens de vakantie in Schotland (aan de verkeerde kant van de weg) de 100.000 gepasseerd.

Het verbruik blijft stabiel en de Exeo heeft na de vakantie een beurt gehad (extra: remblokken + remvloeistof vervangen), kosten in totaal 420 Euro.
Ook zijn er twee nieuwe banden gemonteerd (Pirelli P7 Cinturato) voor 260 Euro.

En nu..... op naar de 200.000

Het einde is in zicht

  • 197.000 km

Over een paar weken gaat de Seat de deur uit. Na bijna 200.000 km zit ook deze tour-of-duty er weer bijna op. Nog steeds super tevreden over de Exeo, geen problemen. Met af en toe een onderhoudsbeurt en regelmatig bijtanken van de diesel is het grootste gedeelte van het financiële leed wel gelden, alhoewel......

Aangezien ik de auto zakelijk gebruik, en ook privé, wordt ik elk jaar geconfronteerd met 25 % bijtelling. Aangezien Volvo nu iets moois heeft met maar 7% bijtelling, was de keuze toch redelijk snel gemaakt.

Dus Exeo, bedankt voor alle probleemloze kilometers.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens