Seat Cupra Ateca 2.0 TSI 4-Drive (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cupra Ateca 2.0 TSI 4-Drive |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Na de 1 liter nu de Cupra
- 25.000 km
Een paar jaar geleden plaatste ik hier een review over mijn spierwitte 1.0 Seat Ateca. Een bescheiden driecilindertje dat boven verwachting presteerde. Die 116 pk gaven geen reden tot opscheppen, maar eerlijk gezegd had ik er bijzonder veel plezier mee. Het interieur? Ja, een tikkeltje saai, maar oerdegelijk en doeltreffend. Kortom, een auto waar ik jarenlang tevreden mee rondreed.
Maar goed, de tijd vliegt, en na een uitstapje in de vorm van een BMW X5 youngtimer uit 2004 begon het toch weer te kriebelen. Iets moderns moest er komen. Na veel proefritjes en rondkijken kwam ik tot een schokkende conclusie: ik ben ontzettend voorspelbaar. Want wat wilde ik? Wederom een Ateca. Maar dit keer niet zomaar eentje. Nee, dit keer wilde ik de overtreffende trap. De Cupra Ateca.
Geïmporteerd uit Duitsland, bouwjaar 2019 (scheelde flink in BPM, want nét voor de invoering van de NEDC-regels), en met slechts 25.000 kilometer op de teller. Inmiddels heb ik er zelf al 10.000 kilometers bijgezet, inclusief een roadtrip naar de Alpen. Tijd dus voor een uitgebreide review.
Laat ik maar met de deur in huis vallen: nee, dit is geen verstandige keuze. Niet qua kosten, niet qua onderhoud, en zeker niet qua verbruik. Maar eerlijk? Het maakt me helemaal niets uit. Deze auto doet iets bijzonders. Elke keer als ik instap, vergeet ik de pijn aan de pomp en verschijnt er een grote grijns op mijn gezicht. Dat is toch goud waard?
In de basis blijft het een Ateca. Dezelfde stoelen, hetzelfde interieur, dezelfde praktische indeling. Maar alles voelt en is... net even beter. De deurpanelen hebben zachte stof en sfeerverlichting, het stuur is dikker en bekleed met prachtig leder, en overal zie je subtiele upgrades in de afwerking. De stoelen zijn net wat beter, de stiksels, alles is net even wat beter en heeft net even wat meer opties.
En dan is er natuurlijk de techniek. Want onder die relatief onopvallende carrosserie ligt een compleet ander beest. Het motorblok van de Golf R – het beruchte EA888.3 2.0-liter blok met 300 pk, een gigantische turbo en een 7-traps DSG-automaat. Voeg daar (wederom van de Golf R) het sportonderstel, met 4 wiel aandrijving, verstelbare schokdempers en een uitlaat met kleppen aan toe, en je krijgt een auto die papa’s innerlijke kind wakker schudt.
Hoe rijdt dat nou? Eén woord: fenomenaal. De tussensprints zijn bizar snel, en de acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5 seconden is ronduit verslavend. Maar het mooiste zit hem in het dagelijks rijden. Even van 80 naar 130? Dat is seconden werk en gewoonweg heerlijk rijden op de snelweg. En als het dan bochtig wordt in de bergen? Dan komt het pas echt los. Hij brult en buldert, maar helt nauwelijks over. Grip lijkt hij nooit te verliezen. Een auto waarmee je echt serieus kunt boenderen, ook met passagiers en met een gevulde skikoffer op het dak.
In Comfort-modus is de auto tam, al moet je bij lage snelheden soms even zelf een verzetje terugtikken om dat turbogat te ontwijken. Maar zet ‘m in Sport of Cupra-modus, en het feest begint. De uitlaat brult net genoeg om je hartslag omhoog te krijgen zonder irritant te worden, en de auto reageert scherp en direct. Het onderstel is stevig, zelfs in Comfort, maar nooit oncomfortabel. In Cupra-modus? Dan voel je elke putdeksel, vervelend wordt het nooit.
De keerzijde van de medaille
Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Niet helemaal. Het verbruik is stevig – 1 op 10 als je geluk hebt – en het liefst drinkt ‘ie 98. Daarmee is de actieradius met 550 kilometer bescheiden. Maar eerlijk gezegd boeit het me niet. Die grijns die ik krijg als ik het gaspedaal intrap, maakt alles goed.
De Cupra Ateca is geen rationele keuze, maar wel een waar je elke dag plezier aan beleeft. Het is praktisch genoeg voor het dagelijks leven en tegelijkertijd zo krachtig en dynamisch dat het autorijden weer écht leuk maakt. Ja, hij zuipt. Ja, hij is niet goedkoop. Maar voor die ene grote lach bij elke rit? Dat is het dubbel en dwars waard. Voor mij dan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Ateca
Had je deze auto's al gezien?

Seat Ateca 1.5 TSI FR Business Intense | Navi | Achteruitrijcamera/360 camera + sensoren | Elektrisch panoramadak en achterklep |
- 2019
- 85.176 km

Seat Ateca 1.5 TSI FR DSG * Virtual - LED - Camera - ACC - Beats - Lane - App - DAB *
- 2019
- 86.657 km

Seat Ateca 1.5 TSi 150 pk Xperience Business Intense | Camera | Winter | Elek. Achterklep
- 2020
- 85.425 km