Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence (2018)

autoreview

Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence (2018)

Signalement

UitvoeringAteca 1.4 EcoTSI Xcellence
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
KM-stand laatst107.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ateca 1.4 TSI Xcellence DSG-7 5D 110kW

  • 75.000 km

Na eerder in een lease BMW 330D Touring, 320D sedan en Audi A3 Etron gereden te hebben, was ik eind 2017 op zoek naar een hoger model. Ik heb toen voor de eerste maal een proefrit gemaakt in zowel de Ateca als Tiguan R uitvoering en was aangenaam verrast door de Ateca. Value voor Money kan niet beter vergeleken met de Tiguan want de Tiguan zou uiteindelijk ruim Euro 6000 duurder uitvallen wanneer ik mijn wensenlijst zou aanhouden.

Vanaf april 2018 in het bezit van deze lease Ateca 1.4 Xcellence uitvoering met DSG automaat. Naast de toch al complete Xcellence uitvoering heb ik destijds gekozen voor de volgende extra opties:

- Upgrade Professional Plus (betere speakers, rondom camera view, parkeersensoren etc., etc.)
- Upgrade Winter (verwarmde stoelen voor)
- 18" lichtmetalen velgen, type Performance Bicolour
- Elektrisch wegklapbare trekhaak
- Upgrade Alcantare zwart
- Panoramisch zonnedak
- Instapfolie achterklep
- Dubbele bodem in de achterbak
- Beschermmat voor de achterbak.
- Decoratieset Crossover zilver voor het interieur en stuurwiel

Dat betekent dat vrijwel alle denkbare opties aanwezig zijn op dit model. Daarnaast heb ik de auto met de OBD Eleven module op bijna 15 punten aangepast (zoals het annuleren van het gepiep bij het openen van de achterklep, en het 5 x knipperen bij richting aangeven in plaats van de standaard 3x). Kortom, de auto is helemaal aangepast aan mijn wensen.

Na ruim 78.000 km kan ik zeggen dat dit een zeer ondergewaardeerd model is. Je ziet hem niet veel op de weg en dat is jammer want wat rijdt deze auto fantastisch! De 1.4 DSG met 150 pk heeft meer dan voldoende pit, de auto is zeer stil en rijdt zuinig. Mijn gemiddeld verbruik ligt op 1 op 16.7km. De Ateca is stevig geveerd en rijdt als het nodig is erg sportief want het onderstel is prima en houdt zich uitstekend bij het betere bochtenwerk maar dat is absoluut niet nodig want de auto nodigt gewoon uit voor een zeer relaxte, comfortabele rit. Ik ben zeer frequent met de Ateca op zakenreis geweest, met name in het Verenigd Koninkrijk, en was altijd een genot om te rijden.

Na 2.000 km op de teller was de connectivity box (navigatie etc) compleet ontregeld en functioneerde niet meer dus die is onder garantie vervangen. En dat is eigenlijk het enige euvel wat ik met deze auto heb gehad. Geen bijzonderheden, de normale onderhoudsbeurten en tot 2 x toe zijn de batterijen vervangen van beide sleutels. Dat is alles. Alles werkt prima en naar behoren. Het multimedia systeem start (nog steeds) vlot op en de Apply Carplay werkt naar behoren. Mijn Mapcare is echter verlopen dus de standaard Seat navigatie kaarten kan ik niet meer downloaden maar vind ik geen probleem want ik gebruik alleen maar Google Maps en Flitsmeister.

Jammer dat Seat nooit de Ateca op de markt heeft gebracht met hybride aandrijving die de Tiguan wel heeft want ik zou rücksichtslos weer een Seat Ateca aanschaffen.

Het einde is in zicht

  • 107.000 km

Het blijft genieten in de Ateca. Stil, zuinig en comfortabel. Geen storingen. Onvolkomenheden zijn de irritant schrapende ruitenwissers en de batterij van de afstandsbediening die wel erg snel vervangen moet worden. Ook nieuwe wissers beginnen snel te schrapen over de voorruit. Geldt idem dito voor de achterruit. Belabberde kwaliteit.

Wordt aanstonds opnieuw een Ateca besteld? Zou het blindelings doen want met name de Ateca facelift in luxe FR business uitvoering is een mooie verschijning maar helaas. Seat blijft hopeloos achter met name de hybride uitvoeringen. Hadden ze wel met de Terraco maar is inmiddels uit de prijslijst verdwenen.

Ik ben nog geen fan van volledig elektrisch rijden. Zeker met frequente ritten naar het buitenland. Ik vind de actieradius van de meeste betaalbare EV’s nog te ontoereikend. Kijk nu naar een full options XC40 hybride Recharge. Inmiddels in proefgereden en rijdt fantastisch.

Jammer, dit was mijn eerste Seat en vond de Ateca een heerlijk rijdende auto.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Seat Ateca

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens