Seat Cordoba 1.4 16V 75pk Stella (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cordoba 1.4 16V 75pk Stella |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 72.395 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Ervaringen
- 86.000 km
Deze Seat is eigenlijk een noodgedwongen keuze geweest, nadat de verzekeringsperikelen van de Swift (zie mijn review van de Swift) waren afgehandeld en bekend geworden was wat de uitgekeerde dagwaarde zou worden kon de keuze gemaakt worden. Na wat auto's te hebben bekeken en te hebben gereden, de keuze laten vallen op de Seat Cordoba. Het budget was niet bijster hoog, dus na wat handelen kon de Cordoba met gesloten beurs en 6 maanden BOVAG garantie mee. Tja, op dat moment kijk ik iets anders naar een auto....
Wel, is de Cordoba een waardige opvolger van de Swift gebleken? Nu er een flink aantal kilometers mee gereden is, kan ik die vraag met een ja en een nee beantwoorden.
Op het gebied van praktisch nut is de Cordoba zeker een vooruitgang te noemen, de kofferbak is werkelijk enorm, de 4 deuren zijn ook wel handig te noemen, als je eens wat mensen mee wil nemen. Verder is de ruimte binnenin voldoende, ook niet meer dan dat. Redelijke stoelen waar je het best wel een tijd op kunt uithouden. Het vinden van een goede zitpositie is ook geen probleem, de beide voorstoelen kunnen in hoogte worden versteld en het stuur kan in diepte en hoogte worden ingesteld. Verder zit de Cordoba goed in de spullen, zo heeft dit karretje Climate Control, Cruise Control, 4 electrisch bedienbare ramen en electrisch instelbare en verwarmbare spiegels. Minpunt is het gebruikte materiaal in het interieur, harde plasticsoorten en het ziet er toch wel erg saai uit, in de kleurstelling zwart/grijs. Verder zijn er hier en daar wat rammeltjes en kraakjes waar te nemen.
Als je puur gaat kijken naar motorvermogen, dan is de Swift de winnaar. De 1.5 liter motor van de Swift perst er 102 pk's uit, de 1.4 liter Volkswagen motor perst er 75 pk uit. Nu is de Cordoba op zich geen slome duikelaar, maar hij mist toch dat beetje extra pit wat de Swift wel had, vooral op tussensprints is dit verschil merkbaar, je moet sneller terugschakelen.
Het stuurgedrag van de Cordoba is wat afstandelijk te noemen, de stuurbekrachtiging haalt veel gevoel uit de besturing. Het stuurt erg licht en geeft weinig feedback, je gaat de bocht om, maar ook niet meer dan dat, het maakt de auto ook erg zijwindgevoelig. De Swift stuurt een stuk scherper en geeft ook meer feedback aan z'n bestuurder. Pluspunt is de versnellingsbak, die schakelt erg licht en trefzeker.
Verder is de Cordoba wel een prettige verschijning om te zien, het is geen lelijke auto. Licht sportief te noemen, zelfs. De wat hoog oplopende achterkant en lage neus zorgen wel voor wat onoverzichtelijkheid, maar hier valt mee te leven.
Problemen
Bij 80.0000 km was de linker voorveer gebroken, deze is onder garantie vervangen.
Bij 85.000 km heeft het wagentje een onderhoudsbeurt gehad, hierbij is de distributieriem vervangen. Verder is de wagen inmiddels voorzien van 15" lichtmetaal met nieuwe 195/50 banden. De rijeigenschappen zijn hierdoor enigszins verbeterd.
Verder is de wagen een betrouwbare metgezel gebleken en hopen we er nog lang plezier van te hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.