Seat Altea XL Stationwagon 1.9 TDi Stylance (2007)

autoreview

Seat Altea XL Stationwagon 1.9 TDi Stylance (2007)

Signalement

UitvoeringAltea XL Stationwagon 1.9 TDi Stylance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst82.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 91.000 km

Ik rij voor mijn werk ongeveer 40.000 kilometer per jaar. Gelukkig weinig in de files, omdat ik redelijk in ’t oosten woon en vaak zelf de tijd kan indelen. Maar met zoveel kilometers wil je gewoon een fijne reisauto. Hij hoeft van mij niet supersnel te zijn, maar ik hou wel van een sportieve wegligging. Verder heb ik vooral gelet op de beenruimte, omdat ik bovengemiddeld lang ben.
Ik ben in eerste instantieg aan kijken naar de Focus C-max en de Octavia, maar die zaten toch minder ruim dan de Altea. Bovendien ontdekte ik dat Ford niet helemaal eerlijk is met het weergeven van de inhoud van de bagageruimte van de C-max; waar ze bij de Wagon de inhoud weergeven tot aan de bagagehoes, geven ze bij de C-max de inhoud weer tot aan het dak. In werkelijkheid is de kofferbak van de C-max dus kleiner dan van de Altea XL!
Na een testrit in de Altea waren we er thuis snel uit. Geen testritten met de Focus en de Octavia, maar gewoon de Altea kiezen! Bovendien was de leaseprijs van deze auto heel gunstig.

Ik heb gekozen voor een XL vanwege de extra ruime kofferbak en de verder verschuifbare achterbank. We hebben geen kinderen, maar er gaan regelmatig meer mensen en/of bagage mee, en dat was in de Mégane geen pretje. Er kon daar praktisch niemand achter mij als bestuurder zitten, vanwege gebrek aan beenruimte!
Het is een Stylance geworden, met XXL-optiepakket; parkeersensoren, donker getinte achterste zijruiten + achterruit en 17 inch 5-spaaks velgen. Dit maakt de auto toch net even wat meer áf. Verder was de auto al erg compleet, met onder andere:
Cruise control, links/rechtsgescheiden climatecontrol, hoog/laag verstelbare stoelen en stuur, radio-cd-speler met MP3 en AUX-aansluiting voor extra MP3, 4 elektrische ramen.

Update 23-09-2008:
60.000km beurt gehad. Geen problemen die moesten worden verholpen, behalve een controlelampje van de bandenspanning dat opnieuw brandde (na dezelfde melding bij 54.000 km). Beide keren verscheen die melding nadat ik op de snelweg de motor uit en weer aan deed. Dat deed ik omdat de cruise control niet werkte. Als je dan opnieuw start, doet de cruise control het weer. Maar blijkbaar vindt de bandenspanning-controle het niet leuk als je dat opnieuw starten doet met 120 km/h en de koppeling ingedrukt!
Verder niets dan lof over de auto! Het is niet de stilste in zijn klasse (door de "oude" dieselmotor, het windgeruis en de 17 inch velgen met plattere banden), maar hinderlijk vind ik dat niet ondanks de vele kilometers.

Update 26-10-2008:
km-stand 68000. Sinds een paar duizend kilometer lijkt de auto een stuk zuiniger te zijn geworden. Het gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer is gedaald van 6,5 tot 6,7 naar 6,0 tot 6,2. Ook voelt de motor nu echt "los" gereden.
Verder heb ik ontdekt dat het zin heeft de antislipregeling uit te schakelen (knop vlakbij de handrem) als je wat vlotter de hoek om wilt. Met ingeschakelde antislip wordt het motorvermogen fors afgeknepen als je ook maar iets wielspin hebt. Dat voelt erg onnatuurlijk; de auto houdt echt ineens in. Als je het systeem uitschakelt, kan je met een klein beetje wielspin veel harder de hoek om, omdat je het volle vermogen houdt. Vraagt wat meer van je stuurmanskunst, maar omdat de auto heel bochtvast is, is dat geen probleem. Het is zelfs leuk! En dat met een hoge MPV-achtige!

Update 82000 km:
De auto blijft goed bevallen, maar het valt wel op dat de windrichting veel invloed heeft op de sterkte van de geluiden onderweg. Het lijkt wel of de "ruitenwisser-opberggootjes" (aan de zijkanten van de voorruit) sterk gevoelig zijn voor wind uit een bepaalde richting, waardoor de auto soms gewoonweg lawaaiig is. Dat merk je vooral met bellen onderweg; de andere kant van de lijn hoort dan veel meer rijgeluiden dan op de terugweg van dezelfde autorit. Ik hoop dat Seat dit heeft aangepakt in de facelift-versie van de Altea die nu onderweg is naar de dealers?

Update mei 2009:
90.000 km beurt gehad. Geen bijzonderheden, geen mankementen. Alleen 1 dag na de beurt ging er een controlelampje branden. Uitlaatgasdruksensor defect. Deze is vervangen, waarna het probleem was verholpen.
De auto bevalt nog steeds erg goed en lijkt nog wat zuiniger dan ik in oktober 2008 al schreef; het lukt me nu ook regelmatig om op een tank een verbruik van 5,6-5,8 liter per 100 km te halen!

Update september 2009:
100.000 km voorbij. Zonder nieuwe problemen. Ik heb de auto ingeleverd, omdat ik een andere baan heb gevonden. Heb nog getwijfeld om 'm over te kopen, maar ik vond dat de leasemaatschappij een te hoog bedrag vroeg. Ik heb nu privé een Ford Focus Wagon aangeschaft. Ook een diesel, maar met minder kilometers op de teller. En privé wat goedkoper qua wegenbelasting en verbruik.

PROBLEMEN

  • 82.000 km

Geen grote problemen tot op heden. En dat wil ik na het Mégane-debacle graag zo houden! Als er problemen zijn, zal ik ze er hier zeker bij zetten.

-Bluetooth-verbinding is 3x uitgevallen. Na een update van de telefoonsoftware (op eigen verzoek) is dit niet meer voorgekomen. Bovendien is de geluidskwaliteit met bellen sindsdien verbeterd.
-Cruisecontrol deed het 1x niet, wat weer over was na opnieuw starten
-Bij ca. 54.000 km ging het bandenspannings-controle-lampje branden. Maar met mijn bandenspanning was niets mis... Ik kon de melding niet uitzetten met de daarvoor bedoelde knop. Dus maar naar de dealer. Daar bleek dat de auto elke ca. 50.000 km automatisch deze melding doet. Doel: je eraan herinneren of het geen tijd wordt om je banden te vervangen. Vaag verhaal, maar goed. Het is weer verholpen. Toch wil je voor dit soort onzinnigheden niet naar je dealer moeten!

Update 82000 km:
Enig probleem is dat de Seat-dealer hier, en in de wijde omtrek, failliet is gegaan. De auto rijdt probleemloos. 75000 km beurt gehad zonder bijzonderheden. Wel zie ik inmiddels alternatieven op de markt verschijnen die in de 20% bijtellingscategorie vallen (Ford Focus Wagon 1.6 tdci en vanaf zomer 2009 Skoda Octavia Greenline 1.6 tdi)!!! Deze Altea valt in de 25% categorie en 5% over ruim 30.000 euro scheelt aardig in de eigen kosten! De vraag is hoe lang het duurt voordat de 1.6 tdi in de Altea XL wordt geleverd (nog in dit model of pas bij een nieuw model?) en of dat ook een 20% bijtelling gaat opleveren... Ondertussen diesel ik vrolijk door en houd ik de groene en betaalbare ontwikkelingen in de gaten.

Update 91.000 km:
Uitlaatgassensor defect, vervangen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.