Seat Altea XL Stationwagon 1.4 TSI Stylance (2008)

autoreview

Seat Altea XL
Seat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea - interieurSeat Altea FRSeat Altea XL

Signalement

UitvoeringAltea XL Stationwagon 1.4 TSI Stylance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst13.450 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 13.450 km

Na een werkgevers wissel had ik keus uit een auto van Audi, Volkswagen, Scoda of Seat en zat ik helaas vast aan een bedroevend slechte leasemaatschappij.
Mijn voorkeur ging uit naar een station en Audi viel door de hoge prijs al snel af. Hierdoor bleven de Scoda Octavia, Volkswagen Golf V Variant en de Seat Altea XL over.
De Scoda leuk aangekleed met 1.8TFSI bleek ook te duur en een 1.6 kon niet in de juiste uitrusting geleverd worden en 105PK is toch wat weinig voor een relatief zware auto.
De Golf met 1.4TSI (122PK) was de volgende keus, maar deze werd ook al snel veel te duur. Bleef eigenlijk de Seat Altea XL 1.4TSI over.
Aanvankelijk wilde ik de Businessline High, maar ook deze oversteeg het leasebudget, dus is het een sylance met xxl pakket, middenarmsteun en bluetooth audio geworden.
Door een fout bij de leasemaatschappij was de bluetooth optie vergeten en is een Pioneer Avic-F900BT ingebouwd.

Nu over de auto:
Ik heb de auto blind besteld. Geen proefrit gemaakt, wel van te voren gekeken hoe de auto van binnen is.
De motor is een prachtstuk. Voor zo'n klein blok is ie zeer krachtig en bij doortrekken in de toeren klinkt ie lekker sportief. Vanaf 1500tpm is er al trekkracht en terugschakelen is eigenlijk alleen voor snelle inhaal acties nodig en deze zijn dan ook snel. Voor je het weet zit je van 80 op 140. Dit maakt een sportieve rijstijl mogelijk. Het verbruik is op snelweg ritten best acceptabel voor een hoge auto van 1400kg. Ik rij op snelweg ritten met 100Km/h ongeveer 6l./100km. (1:16). Gecombineerd verbruik is 8l./100km. (1:12.5). Ik maak veelvuldig gebruik van het motor vermogen, dus dit moet nog wel zuiniger kunnen, maar hé...Autorijden moet ook leukblijven!

Het onderstel is comfortabel maar staat ook sportief rijden toe. Stuuracties zijn redelijk direct, al is het stuur wel behoorlijk bekrachtigd. Ik heb dit aan laten passen bij de dealer waardoor de auto nu iets zwaarder stuurt. De auto helt nagenoeg niet over en "duikt" ook niet noemenswaardig bij stevig remmen.
De standaard geleverde banden van Continental in de maat 225/45-r17 maken relatief veel lawaai en geven niet bijzonder veel grip. Momenteel rij ik op Dunlop Winter Sport 3D in de maat 205/55-r16 op stalen velgen. Deze banden hebben meer moeite het vermogen op de weg kwijt te kunnen bij snel wegrijden, maar verder zijn ze stiller en geven ze een veiliger gevoel met het huidige slechte weer.
Een nadeel is dat er relatief veel windgeruis is rond de spiegels en ruitenwissers bij snelheden rond en boven de 120Km/h. Hierdoor rij ik eigenlijk vaken 115 van 120, omdat het verschil behoorlijk groot is en de rust aan boord dus ook.

De functionaliteit van de auto laat niets te wensen over. De automatische airco doet zijn werk goed, al zou de ventilator minder geluid kunnen maken. De afwerking is OK, maar niet geweldig. Het dashboard bevat veel hard plastic wat een wat goedkope uitstraling geeft. De standaard zonne schermen achterin met ISOfix op de achterbank en inklapbare tafels geven de auto iets extra's voor gezinnen met kinderen. De achterbank is verschuifbaar (in delen) en dit geeft vaak net dat beetje extra kofferbak ruimte wanneer je grote dingen moet vervoeren, zonder dat je als achter passagier helemaal niet meer kunt zitten.
Een nadeel is het zeer kleine dashboard kastje. Hier past alleen het hoognodige in en dit valt wat tegen. De extra centimeters welke de XL biedt ten opzichte van de gewone Altea komen ten goede van de kofferbak. Deze heeft alleen geen sjorogen om iets vast te zetten, al zitten er wel uitsparingen voor in de bekleding. Misschien dat deze achteraf nog toegevoegd kunnen worden.

Ik ben al met al zeer tevreden over de auto al is er wel ruimte voor verbetering in de Altea XL II.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.