Seat Altea XL Stationwagon 1.2 TSI Ecomotive I-TECH (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Altea XL Stationwagon 1.2 TSI Ecomotive I-TECH |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 725 km |
Seat Altea XL
- 725 km
Wauw, dat is het woord dat in mij op kwam na de eerste kilometers met de Altea XL.
De ruimte, de degelijkheid, de puurheid. Zomaar een aantal woorden die de glans van de Altea XL beschrijven.
Ik heb 2,5 jaar gereden in een Seat Ibiza, Copa Plus. Prima auto, zeer betrouwbaar, maar na de eerste paar minuten in de nieuwe Seat ALtea XL vroeg ik me echt af hoe ik het heb volgehouden die 2,5 jaar in de Ibiza.
Ik ben zelf 2 meter. Ik vraag me af of ik destijds wel een goede keuze heb gemaakt. Misschien is mijn lengte niet eens zo belangrijk, maar meer de samenstelling van mijn gezin. We Begonnen met z'n tweeën, nu 2,5 jaar later zijn we nu met z'n vieren.
De auto. Wij hebben gekozen, voor zover er momenteel nog wat te kiezen valt. De Altea XL is momenteel alleen leverbaar als complete uitvoering, genaamd I-Tech. Motorkeuze, 1.2 TSI of 1.6 TDI.
Standaard is de Altea XL ruim uitgevoerd. Voorheen moest je voor veel opties betalen. Alle opties zijn nu verwerkt in het I-Tech model.
Standaard in Altea XL I-TECH:
- Radio- /navigatiesysteem RNS315 met 8 speakers;
- Multifunctioneel lederen stuurwiel en lederen schakelpookknop;
- Bluetooth + DOT matrix + USB / Aux-in aansluiting;
- Winterpakket (oa. verwarmbare voorstoelen);
Climatronic;
- Cruise control;
- Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening;
- Hoogte- en lendensteunverstelling op beide voorstoelen;
- Parkeersensoren vóór en achter;
- Regen- en lichtsensor, automatisch dimmende binnenspiegel.
Wij hebben gekozen voor de 1.2 TSI. Vooraf wat bedenkingen over de motor. Dit aangezien het met bijna 1300 kilo het een vrij zware auto is. Niets is minder waar, de motor voelt soepel aan en heeft genoeg vermogen om door het Nederlandse landschap te komen.
** 13-07-2014 ** 1672 KM
Deze auto heeft talent. Ik rij elke dag 150 kilometer heen en terug. Zoals gezegd, veel snelweg kilometers, maar wel met een aantal mooie bochten en rechte stukken. En dan op zo'n mooie zonnige, stille zondagochtend, kun je natuurlijk prima het "uiterste" uit je nieuwe auto halen.
Talent, dat is wat deze auto heeft voor het betere bochten werk. Menig lezer zal denken, "huh? Je rijdt toch een Altea XL?" ja, dat klopt. Maar de Altea is bijzonder goed instaat om met hoge snelheid strak door een bocht te komen. En dan te bedenken dat het hier "slechts" om een 1.2 TSI, 105 PK gaat. Werkelijk prachtig.
Ik lees in sommige reviews dat het 1.2 blok "leuk" kan meekomen. Leuk?? Dan hebben al die nieuwe Seat Altea rijders hiervoor zeker in 5 liter met 500 PK gereden? Ik heb tot nu toe geen klagen. Indien ik mag vertrekken als eerste in de rij, nadat het verkeerslicht de onderste kleur laat zien..
Genoeg stoere mannentaal.
Het verbruik:
Ik lees in bijna alle reviews dat het verbruik tegenvalt. Dan heb ik een tegengeluid. Ik denk dat 6,41 op de 100 toch behoorlijk zuinig is. Ik ben dan ook erg te spreken over deze prestatie. Ik tot nu toe altijd in een diesel gereden. Dan verwacht je bij de overstap naar benzine een behoorlijk verschil. Niet dus.
Ik ben dan ook van mening dat het absoluut aan de rechter voetjes van de bestuurders ligt. Kijkende naar het verkeersbeeld heden ten dagen zal ik er niet ver vandaan zitten met mijn mening? De uitzonderingen daar gelaten(zoals mijzelf)
Mijn ervaring met het mediasysteem is prima. Het aanwezige DAB(+) is een genot. Radio zoals het bedoelt is.
Ik bezit een Iphone 5. Spotify synchronisatie is geweldig. Via de bluetooth-audio is het werkelijk een genot om muziek te luisteren. je bedient Spotify geheel met de knoppen op het stuurwiel. Gaaf!
De verdere werking van het voicecontrole systeem is goed. Ik was het systeem al gewend in de Ibiza. Erg fijn. Bevorderd de verkeersveiligheid enorm.
De navigatie functie is voldoende. Ik heb wat POI punten geprobeerd. Hij vindt ze allemaal. Wel is het zo, dat als je een Tomtom met HD traffic bent gewend het navigatie systeem aan accuratesse tekort komt. Tomtom is meer up-to-date. Daarbij komt dat Tomtom altijd een meer nauwkeurige berekening maakt. Ik snap best dat het systeem niet te vergelijken valt, daarom geef ik het systeem een voldoende. Mocht ik om welke reden dan ook geen Tomtom in de buurt hebben, dan kom ik er ook met het navigatiesysteem van de mediacenter. Mogelijk brengt het TPEG(opvolger RDS, binnen DAB+) systeem meer perspectief voor de toekomst.
Het (in)parkeersysteem: Ik ben zo'n man die altijd elke auto in het kleinste gaatje weet te krijgen.(auto's mannen, auto's....) Ik had tot nu toe nog niet met een dergelijk parkeersysteem gewerkt. Ik moet zeggen, leuke gadget. Strak afgesteld. Werkt goed. Mijn vriendin heeft er al plezier aan beleefd. Het zicht naar rondom de Altea XL is uiteraard minder dan dat rondom een Ibiza. Vandaar het plezier.
De overige gadgets, zoals de coming / leaving home functie, koplampsproeier, verlichte make-up spiegel, bochtrijverlichting en het start/stop systeem werken goed. Meeste zat ook al in en aan de Ibiza.
Ik heb deze week twee lcd schermen voor de kinderen achterin besteld. Leuke toevoeging.
Over twee weken ga ik de Altea XL voor het eerste door de bergen van Frankrijk en Spanje sturen. Ik heb er zin in.
Misschien nog interessant voor mensen die op het punt staan een nieuwe auto, Seat, te kopen. Vraag eens naar het Volkswagen/Seat abonnement. Ik lease de Altea XL via dit systeem. Geloof mij, het scheelt enorm veel ellende en het kan een besparing zijn. Mocht het geen besparing zijn, dan is het wel comfort. Geen zorgen om verzekering, belasting en andere niet genoemde zaken.
*** more to come **
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.