Seat Altea XL Stationwagon 1.2 TSI Ecomotive COPA Busin (2012)

autoreview

Seat Altea XL Stationwagon 1.2 TSI Ecomotive COPA Busin (2012)

Signalement

UitvoeringAltea XL Stationwagon 1.2 TSI Ecomotive COPA Busin
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf28 km
KM-stand laatst44.600 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf

Vandaag de knoop doorgehakt en de Seat iAltea XL 1.2 TSI COPA BUSINESS besteld. Na meer dan 9 jaar trouwe dienst en een leeftijd van 11 jaar was mijn Mitsubishi Carisma aan vervanging toe. De 5 belangrijkste selectie criteria voor de nieuwe auto waren, 1 betrouwbaarheid, 2 prijs, 3 ruimte, 4 zuinig, 5 compleetheid. Het moest een ruimere liefst hogere familie auto worden in de prijsklasse 20.000 - 23.000 euro. De auto's die voor ons in aanmerking kwamen waren, Mitsubishi ASX 1.6, Ford C-Max 1.6, Skoda Octavia Combi, Nissan Quasqai 1.6, Seat Altea XL 1.2, VW Jetta 1.2 TSI

Na wat deskresearch en bezoekjes aan de showroom bleven met name de Octavia en Altea XL over, deze wonnen het hoofdzakelijk op prijs in combinatie met uitrusting, ruimte en de motor (sterk en zuinig). De ASX, C-max, Quasqai en Jetta kwamen in dezelfde luxere uitvoeringen, in vergelijking met de Altea XL en Octavia beduidend duurder (+ 3000 €)uit en met name de ASX en Quasqai zijn een stuk kleiner.

Uiteindelijk zijn wij een uitgebreide proefrit gaan maken in de Altea XL omdat deze zeker achterin een stuk ruimer en hoger is dan de Octavia, dus meer hoofdruimte. Wij hebben gereden in de 1.2 TSI, ik had al een aantal positieve binnen- en buitenlandse tests gelezen over deze motor in combinatie met de Altea XL, Octavia en Jetta. Ik wilde dit zelf ervaren en moet zeggen dat de motor prima presteert in de Altea XL. De motor moet het hebben van zijn redelijk hoge koppel (175nm)in een breed toeren bereik. Het koppel is zelfs iets hoger dan het koppel van mijn vorige auto met daarin een 1.8 GDI benzine motor. De motor voelt aan als een diesel motor maar met als voordeel dat je wat verder kan doortrekken in het toerental. Je kan redelijk schakellui rijden maar als je lekker wilt opschieten moet je een versnelling terug en de motor een beetje op toeren houden. Al met al vind ik dat de motor goed presteert en op het eerste gezicht redelijk zuinig rijdt, schat zo'n 1 op 14/15 bij rustig gebruik. In ons geval moet de auto ook nog een kleine caravan (max 900 kg) trekken maar ik verwacht dat de motor dat goed aankan mits je maar op tijd (terug)schakelt.

Genoeg over de motor. Wij hebben gekozen voor de Copa Business uitvoering, deze is maar iets duurder (+1000 euro) dan de Reference uitvoering en even duur als de Style uitvoering. Je mag je bij de Copa Business afvragen wat er niet op zit. Ok geen stoelverwarming en voorruitverwarming maar dan heb je het zo ongeveer wel gehad. Gekozen voor een witte. andere opties waren zilver grijs maar daar had ik 9 jaar mee gereden, rood, nee dat verkleurt, zwart, te besmettelijk en te veel poetsen. In Spanje heb ik de Altea XL een aantal keren mogen aanschouwen in het wit, ik vind dat samen met de zwarte accenten wel een sportief kleurtje, ik ben benieuwd. De standaard 16 inch LM velgen vervangen (optie) door 17 inch LM velgen (Agra). Ik vind de standaard 16 inch velgen te klein en erg druk ogen (en lastig schoon te maken). Verder wordt er een trekhaak gemonteerd voor de caravan. Voor ons is de conclusie dat je voor deze prijs geen vergelijkbare wagen vindt met de zelfde hoeveelheid ruimte en complete uitrusting. Daarnaast heeft deze Altea XL een A label. Verder kregen wij nog een hele mooie inruilprijs voor onze Mitsubishi Carisma (shoppen bij verschillende Seat dealers loont, verschil in inruil was 1000 € voor een 11 jaar oude (nette) carisma.

Nu kan het wachten beginnen, begin januari 2012 komt onze nieuwe wagen binnen. Ik ga jullie zeker op de hoogte houden van onze ervaringen, ook in combinatie met het trekken van de caravan.

De levering?

Na wat oponthoud zit de levering er dan toch aan te komen, eind volgende week is het zover.
De auto was in wk 52 al aan de dealer geleverd echter volgens de dealer ontbraken er een aantal opties waardoor de auto terug naar de importeur moest. Beetje vreemd verhaal en dat dit dan een kleine 4 weken moet duren aangezien mijn optielijst erg beperkt is. Goed goed een beetje geduld kan ik na een week of 10 wachten nog wel opbrengen. Dus spoedig meer.

De aflevering

  • 54 km

Uiteindelijk de Seat gisteren mogen ophalen bij de dealer. Alles was keurig geregeld en een lekkere limburgse vlaai stond al klaar (is weer een wat anders dan een fles wijn). De auto ziet er echt top uit, en zeker in het wit en met die 17 inch velgen! "vaste" Trekhaak is ook gemonteerd, ik heb al gezien dat de kogel met 2 bouten te verwijderen is maar ik laat hem lekker zitten, stukje bescherming! Na een korte maar goede uitleg konden wij de auto meenemen. Tjonge toch wel imposant zo'n nieuwe wagen voorzien van alle luxe. Alles werkt gewoon top, climate control, automatische verlichting en ruitenwissers, cruise control, bluetooth telefoonverbinding werken perfect. Er zitten echt ontzettend veel extra's op deze uitvoering. Ik ben nog wel even bezig om het allemaal te "ontdekken". Je herkent natuurlijk duidelijk volkswagen dus het werkt allemaal vrij logisch. Alles zit degelijk in elkaar en ook de deuren geven bij het dichtdoen een lekker degelijk geluid (alsof dit zo belangrijk is ;-) ). Het rijden gaat makkelijk, je stapt in en je rijdt gewoon meteen weg. Schakelen/koppelen het werkt gewoon lekker soepel. De motor blijft weer verbazen (was al weer vergeten hou deze reed). Echt ongelofelijk hoe soepel en sterk deze motor is. Bij zo'n 2000 toeren pakt deze lekker op en heeft de motor voldoende kracht om deze vrij zware wagen vlot te laten accelereren. Uiteraard houd ik het toerental beperkt tot max 3000 omdat de motor nog moet worden ingereden. De wegligging en het zitcomfort zijn dik in orde. In de auto is het lekker stil en ook het bochtenwerk gaat deze auto goed af. De geluidsinstallatie is ook dik in orde en het navigatiesysteem werkt makkelijk en goed. Mooi dat het navigatie systeem rekening houdt met file info op het ingegeven traject. Deze verkeersinfo komt gewoon mee met bepaalde radiozenders en kost dus niets.
Erg handig vind ik ook de follow me home verlichting bij het verlaten van de auto. De parkeer sensoren aan de achterzijde zijn echt wel een must aangezien het zicht naar achteren vrij beperkt is. Over het verbruik valt nog weinig te zeggen maar aangezien je makkelijk te snel rijdt (je merkt het namelijk amper) zal het verbruik in het begin wel wat hoger zijn maar ik zal het in ieder geval in de gaten houden. Wordt vervolgd.

Kleine update

  • 450 km

De auto bevalt (gelukkig) nog steeds prima. Al die luxe is toch wel erg prettig. De audio installatie is top, zo'n mP3 kaartje werkt ideaal, je knalt een paar gig mp3 tjes op en je kan vooruit. Nummers zijn makkelijk op te zoeken (zet ze wel in een paar mapjes) en scrollen gaat ook makkelijk. Dual sound is ook handig dus muziek en je navigatie luisteren gaat tegelijkertijd, volume kun je onafhankelijk van elkaar regelen. Over het verbruik kan ik weinig zeggen. Om zuiniger te rijden moet je wel snel overschakelen, zoals de schakelindicator aangeeft al zo rond de 1500 - 1700 toeren. Zolang je niet al te snel wilt optrekken werkt dit prima. Het verbruik valt mij op het eerste gevoel wel wat tegen, rond de 120 zit je al snel richting de 8 liter per 100 km. Wellicht wordt dit deels veroorzaakt door de kou en dat de motor nog niet is ingereden. Bij de volgende tankbeurt zal ik het eens bijhouden.

Brandstofverbruik

  • 918 km

Zoals belooft zou ik het brandstofverbruik bijhouden. Sinds de laatste tankbeurt 442 km gereden. Ca 300 km snelweg waarbij ik gemiddeld de max snelheden aanhield (100 0f 120 km/uur). De rest (142 km) ca 1/3 deel in stadsverkeer (30 of 50 km/uur)en 2/3 deel buitenweg (80 km/uur). Ik heb rustig gereden en veel geanticipeert in het verkeer. Veelal alleen gereden en ca 150 km snelweg met 4 personen. Uitgekomen op een verbruik van 33 liter dus 1 : 13,4 (7,46 l / 100 km). Ik hoop dat het verbruik nog wat verbetert want ik moet echt wel bewust zuinig rijden om dit verbruik te halen.

Verbruik

  • 1.414 km

Tot opheden bevalt de auto nog prima, geen bijzonderheden te melden. Dit keer ligt het verbruik op 1:13,1 per 100 km. Eigenlijk heb ik alleen maar korte stukken gereden in de bebouwde kom en het buitengebied. Ook nog met een aanhanger in de weer geweest. Ik moet zeggen dat het verbruik onder deze omstandigheden mee valt. Mijn vorige auto (Carisma GDI 1.8) haalde onder deze omstandigheden met moeite 1:11. Ik heb het vermoeden dat de zuinigheid van deze motor vooral tot zijn recht komt in de stad. Het is een kleine motor die weinig verbruikt als de turbo niet ingeschakeld is, dus onder de 1500 toeren. Als je tijdig schakelt zit je in de stad of in het buiten gebied net onder die 1500 toeren en is de motor relatief zuinig. Zodra je de snelweg op gaat en de motor de turbo gaat gebruiken dan wordt het verbruik stevig en ligt dan ook boven het gebruik van mijn vorige auto die op de snelweg makkelijk 1:15 haalde. De Seat lijkt dit bij lange na niet te halen. De komende zomer gaan wij naar de zelfde lokatie op vakantie als vorig jaar. Vorig jaar haalde ik met de Carisma, afgeladen met 2 volwassenen en 2 kinderen 1:14,1 over ca 3000 km waarbij er constant 130 / 140 werd gereden en wij nog 2 uur in de file hebben gestaan. Ik ben benieuwd wat de Seat gaat doen.

Brandstofverbruik + trekken caravan

  • 1.866 km

Afgelopen week met het hele gezin naar amsterdam gereden. Grootste gedeelte snelweg gereden, 100 en 130 km/uur, max snelheden aangehouden. Nog wat file gehad en toch zeker een uurtje in een druk A'dam rond gereden. Heb wel geprobeerd zuinig te rijden. Start stop systeem komt zeker tot zijn recht in zo'n drukke stad met vele stoplichten. Na thuiskomst maar weer getankt en bleek het gemiddelde verbruik op 1:14,1 uit te zijn gekomen. Vind ik zeker niet verkeerd, de auto lijkt toch wat zuiniger te worden of raak ik meer gewend aan de auto, dat kan natuurlijk ook. Vandaag onze caravan (van ca 800 kg) met het hele gezin weggebracht naar de camping. Het rijden met deze lichte caravan ging goed. De motor heeft voldoende vermogen en ik kon rustig in de 5de versnelling (2300 toeren) 90 km/uur rijden. Ook tunnels werden met gemak genomen en acceleratie ging ook vlot. Het verbruik was stevig, rond de 1:8 schat ik. Nog even 90 km/uur gedaan in de 4de versnelling maar dat leverde geen gunstiger brandstofverbruik op.

Laadruimte

  • 2.476 km

Vandaag zijn wij naar Ikea gereden om een kast te kopen. Pakket was aardig van formaat met een lengte van 1,45 x 0,70 m. Het paste net niet in kofferbak maar toen herinnerde ik mij dat de achterbank naar voren geschoven kan worden, zo gezegd zo gedaan en het pakket paste er prima in. Ook nog aantal kratten en andere zaken gingen er ook prima in. Al met al is er standaard al behoorlijk wat ruimte in de kofferbak maar met de bank helemaal naar voor geschoven (dus niet met de leuning plat) nog zo'n 30 cm meer. De achtervering is ook prima berekend op dat extra gewicht in de kofferbak en zakt dus niet ver in. Het zelfde geldt bij het trekken van een caravan, ook hier voldoet de achtervering goed.

Distributie riem

  • 3.689 km

Het was mij enige tijd geleden opgevallen dat de motor bij het starten even een ratel produceerde, alsof er iets aanloopt. Ik had daar verder geen aandacht aan geschonken omdat ik dacht dat het iets te maken had met een koude motor. Op een gegeven moment las ik het een en ander bij autoweek over dit fenomeen. Daarop contact opgenomen met de dealer. Zij vertelde mij dat ze eerst contact op gingen nemen met PON. Blijkbaar heeft PON toestemming gegeven om mijn auto te brengen, ik krijg een vervangauto mee dus blijkbaar gaat men preventief de distributie riem vervangen. Ter info ik hoefde niet eens langs te komen met de klacht. Ik vind het prima dat men zonder problemen overgaat tot deze actie. Binnenkort meer.

Vakantie rit + distri. ketting

  • 8.100 km

Voor dat wij op vakantie gingen zou de distributieketting nog vervangen worden maar deze was niet op tijd binnen. De vakantie gewoon aangevangen, mij was verzekert dat dit geen kwaad kon. Vooral bij lagere toerentallen hoor je de ketting ratelen, dit valt pas echt op als de nieuwe ketting erop zit, dan hoor je deze ratels niet meer, het zelfde geldt bij het starten. De ketting is gisteren vervangen door de dealer. Ik kreeg een leenauto mee, ik was mijn auto 2 dagen kwijt. Men heeft ook nog een paar updates gedaan (geen idee welke). Ik ben tevreden over de afhandeling van dit probleem. Even terug naar de vakantie. Wij hebben met zijn 4-en met een propvolle kofferbak ca 3800 km gereden. Eerst een week in Frankrijk via Clermont Ferrand en daarna door naar Spanje. Al met al dus een behoorlijke beproeving vanwege de bergachtige gebieden die op deze route liggen. Ik moet zeggen dat de auto zich prima gehouden heeft. De motor bleek voldoende kracht te hebben om goed mee te komen, ook op de vele lange hellingen die op de route liggen. Zaak is gewoon om tijdig terug te schakelen naar zijn 5. Bij 120 zit je dan nog maar op de 3000 toeren. Wordt het echt stijl (>5%) schakel dan gewoon terug naar zijn 4 en je tuft gewoon met 120 naar boven bij 3500 toeren. Wees niet bang om toeren te maken tenzij je je versnellingsbak om zeep wilt helpen. Rijden in de bergen vergt nu eenmaal een andere rijstijl dan in het vlakke Nederland. Ook op steile smalle bergwegen rijdt de wagen prima. Wegligging is erg goed en ook presteert de motor goed. Let wel dat er een groot gat zit tussen de 2de en 3de versnelling, bijna 1000 toeren verschil. Dus bij het echte werk pas bij 3500 toeren naar zijn 3 anders is de gang er meteen uit.

De remmen werken ook prima in de afdalingen. Je merkt wel dat er een kleine motor inzit want afremmen op de motor doet niet zo heel veel, je moet dan echt wel een versnelling terug en voordat je het weet zit je op 4000 toeren af te remmen. Dat zijn wij niet gewend.

De GPS incl. verkeersinfo hebben goed gewerkt. Wat ik wel mis zijn functies zoals op iedere tom tom zitten zoals het opzoeken van bezienswaardigheden, winkels etc

Helaas kan ik (nog) niks zeggen over het verbruik aangezien ik 1 bonnetje mis. Ik hoop dat ik deze nog terugvind. Ik heb overigens het idee dat het verbruik stevig was, ik vermoed zo gemiddeld 1 op 11 / 12, dat tikt lekker aan. Mijn vorige auto van 12 jaar oud met een 1.8 deed op het zelfde traject 1:14. Ik hoop jullie de exacte verbruikscijfers nog voor te kunnen leggen.

Vervolg

  • 17.300 km

In de tussentijd zijn wij weer wat km verder. De Altea bevalt nog steeds uitstekend. Met de voorjaarsvakantie zo'n 4300 km afgelegd en dan blijkt weer dat het een fijne reisauto is voor 4 personen en een hoop bagage.
Ik sta weer versteld van de soepelheid van de motor bij zware belading in bergachtig gebied. Als je de snelheid in kunt houden worden ook de steilere lange hellingen goed genomen. Ok een versnelling terug moet dan wel eens maar het blijft dan vlot gaan. Het enigste waaraan je merkt dat het een kleine motor is is als je moet afremmen op een helling en je weer wilt versnellen, dat kost dan wel wat moeite als de auto zwaarder geladen is. Als je een beetje je best doet dan ligt het verbruik dan rond de 1 op 13 bij goed weer en weinig (tegen ) wind en een snelheid rond de 130. Wij hebben verder weinig problemen gehad.. Enigste wat wel opvalt is dat de continental banden aan de voorzijde snel slijten. Ik schat dat deze tussen de 25 en 30 dkm vervangen moeten worden. Bij mijn vorige wagen hebben mijn goodyear banden 100 dkm afgelegd. Het navigatie systeem vindt niet altijd de meest logische (snelste) route maar functioneert verder wel goed. 1x mee gemaakt dat de verlichtingssensor de verlichting niet uitschakelde terwijl het zonnig weer was maar misschien had dat te maken met het feit dat wij nog al wat tunnels op de route hadden. Het olieverbruik is nihil, ik heb deze niet hoeven bijvullen en het nivo staat nog steeds tegen max aan. Dus nogmaals wij zijn erg tevreden over deze wagen.

Update na 3 jaar

  • 32.100 km

De Altea is nu alweer 3 jaar oud dus weer eens tijd voor een update.
Het blijft een plezier om deze wagen te rijden. Comfort en ruimte staan nog steeds op nummer 1. Tot op heden nog geen enkel probleem gehad. Het navigatiesysteem (315) zou eens geüpdatet moeten worden maar dat schijnt nogal wat te kosten, ca 300 euro, dus laat ik dat nog maar zitten. Tot nu toe kom ik er nog wel aan uit al is er natuurlijk wel het e.e.a. veranderd in het wegennet. Het steekt mij wel dat een update voor de VW versie (310) 100 euro minder kost. Jammer genoeg zijn deze niet uitwisselbaar. De motor is inmiddels lekker los gereden. Het verbruik is nog wel wat naar beneden gegaan. De laatste vakantie (3500) km wel eens waar naar een gemiddeld verbruik van boven de 1:14. Bij 130 gemiddeld en volgeladen. Dat is erg netjes. Ook dit keer bleek het vermogen van de motor toereikend te zijn om fatsoenlijk in het Alpen gebied rond te rijden. Dit keer weer 2 x 14 uur in de auto gezeten (hen en terug) en redelijk fris en zonder problemen uit de auto gestapt. Het blijft een ideale reisauto. Inmiddels bij ca 21.000 km een grote beurt gehad maar ook hier in niks bijzonders geconstateerd en bleven de kosten binnen de perken. Al wel eens rond gekeken voor een andere auto maar voor geld wat deze Altea XL nieuw kostte koop je niet veel, zeker niet met dezelfde ruimte en uitgebreide uitrusting. Zelfs de Seat Toledo kost meer als je dezelfde uitrusting en motor wilt. Dan biedt de Altea toch meer auto voor zijn geld. De nieuwe Leon ST kost helemaal pak meer dus blijven wij nog wel een tijdje doorrijden met onze Altea.

Aangezien de Altea XL nog steeds leverbaar is kan ik een ieder deze wagen aanraden. Zoek je een ruime, betrouwbare, vlotte en rijkelijk uitgeruste auto tegen een mooie prijs dan zou ik deze auto zeker meenemen in je vergelijk. Ook 2de hands kan het interessant zijn maar ik zou wel gaan voor de 1.2 TSI i.p.v. de oudere 1.6. Die laatste is minder vlot en soepel.

Laatste review

  • 44.600 km

Vandaag hebben wij de knoop doorgehakt en onze Seat Altea XL ingeruilt. Wij zijn er vorige week nog mee op vakantie geweest en ook toen heeft de Altea het prima gedaan. Weer met zijn 4-en met veel bagage op pad geweest. De Altea blijft een aangename reisauto met veel ruimte en comfort. Tot op heden hebben wij totaal geen problemen gehad. Enigste minpuntje is het verbruik. Je kan eigenlijk concluderen dat het verbruik gunstig is t/m zo'n 110 km/uur daarboven neemt het verbruik sterk toe. Dit heeft natuurlijk te maken met het gewicht van 1300 kg en de hogere koets. De motor moet dan behoorlijk aan de bak. Voor de rest niks anders dan lof voor de Altea. Ik kan hem een ieder die veel ruimte nodig heeft en graag wat hoger zit van harte aanbevelen. Let wel dat je de laatste versie vanaf 2009 neemt met de TSI motoren, dat rijdt een stuk soepeler. Nog een keer de voordelen van de Altea. Gunstige prijs, vw kwaliteit, zeer compleet uitgevoerd (vooral de copa versies). Goede wegligging, goede geluidsinstalatie met navi (Rns 315), goede stoelen, groot van binnen, kleiner van buiten, climate control etc etc. De reden dat wij hem vervangen is dat wij toch een sterkere en zuiniger motor willen maar ook dat wij er bij seat nog een goede prijs voor terugkrijgen. Onze nieuwe auto wordt een ex Seat bedrijfswagen, de Seat Leon ST 1.4 TSI ACT FR. Een opvolger voor de Altea is immers niet te verwachten. De Leon ST is ook een ruime wagen. De nieuwe Ateca is een crossover die niet de ruimte van de Altea XL zal hebben en bovendien een stuk prijziger zal zijn.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.