Seat Altea XL Stationwagon 1.2 TSI Ecomotive COPA Busin (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Altea XL Stationwagon 1.2 TSI Ecomotive COPA Busin |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 101.000 km |
Eerste indrukken
- 900 km
Vorige week heb ik mijn trouwe Ibiza ingeruild voor een hele nieuwe Altea XL 1.2 TSI Copa Business.
In de praktijk is het altijd weer anders dan in de showroom en/of proefrit, maar mijn verwachtingen maakt de auto nog steeds meer dan waar.
De XL versie is echt superruim. Met de achterbank in de achterste stand kan er een wandelwagen en oud model kinderwagen zonder problemen achter elkaar in. Weekendtas en de bak van de kinderwagen erop en het afdekrolgordijn kan gewoon dicht.
De Copa Business editie is heel compleet. De lampen gaan automatisch aan, de ruitenwissers werken met een regensensor, de buitenspiegels klappen vanzelf in en de achteruitkijkspiegel dimt uit zichzelf.
De ingebouwde navigatie en traffic-info werken snel en de bediening is makkelijk.
Er zit een USB aansluiting in de middenconsole en een SD-kaart slot in het dashboard, dus oneindig veel MP3 uurtjes.
Mijn 'oudere' Windows 6.5 Pro telefoon werd met de bluetooth verbinding probleemloos gezien. In 5 minuten was hij actief en het adresboek gesynchroniseerd. De voice-activated bellen functie werkte meteen.
De 1.2 TSI motor is misschien geen wonder van snelheid, maar voor mij voldoet tie prima. Je kunt op de snelweg zonder al te veel moeite met het verkeer meekomen. De resume van de cruise-control in de hoogste versnelling werkt trager dan in mijn vorige Ibiza. Maar ja, de trekkracht in de 6e versnelling bij 2500 toeren is natuurlijk niet top voor zo'n zware bak.
Ik heb pas 900 km weg nu, maar het benzineverbruik lijkt tegen te vallen. Dit lijkt wel op de andere verhalen die ik op de Autoweek site had gelezen. Misschien loopt de motor na verloop van tijd wat zuininger, maar ik rijd voornamelijk snelwegkilometers, vaak op de cruise-control en schakel op als de auto dit in het display aanraad. De boordcomputer heb ik daarbij nog niet boven de 1 op 14,5 gezien. Ik ga de Autoweek verbruiksmonitor voorlopig bijhouden.
Waar ik wel erg aan moest wennen was de zijwindgevoeligheid. Bij veel wind moet je wel opletten dat je niet te veel heen en weer gaat in je baan.
Ondanks het feit dat het een MPV is vind ik hem bij hogere snelheden minder scherp sturen dan ik gedacht had en gewend was. Maar ik heb van 2002 tot 2008 in een Ibiza met sport onderstel gereden, dus dat kleurt waarschijnlijk je mening...
Meer praktijkinfo later.
In de praktijk
- 101.000 km
Helaas heeft de auto mij in de afgelopen weken 2 keer flink in de steek gelaten.
Begin november trok ik op bij een verkeerslicht en daarna ging de auto trillen, diverse lampjes op het dashboard gingen aan en de auto wilde niet harder dan 30 km/h. De dichtstbij zijnde SEAT dealer in Amersfoort zat op 2 km afstand en die haalde ik nog net. Daar werd verteld dat er een bobine kapot was en er een probleem met de bougiekabels was. Naast een bobine moesten er 2 kabels vervangen worden. Met coulanceregeling betaalde ik toen alleen het arbeidsloon van € 69,--
Vorige week ging het weer mis. Op de snelweg was het plof, epc lampje aan en niet harder dan 75 km/h. Na uitzetten en weer starten op de parkeerplaats van de dichtsbijzijnde benzinepomp liep de auto weer goed. Wegrijden ging, maar bij het invoegen hetzelfde liedje en niet harder dan 55 km/h. Eerstvolgende afrit af en mobiliteitsgarantie bellen dan maar.
De door hen gestuurde ANWB kon het probleem niet oplossen en de auto werd afgevoerd naar de dichtsbijzijnde SEAT dealer in Driebergen.
Daar bleek dat de turbo overleden was en er 3 bougiekabels vervangen moesten worden. 3?? Ja, in Amersfoort hadden ze er maar 1 vervangen in plaats van de vertelde 2. De ANWB man had ook al verteld dat er maar 1 nieuwe kabel op zat en dat het een bekend probleem van deze motoren is. Slechte beurt van Amersfoort. En waarom hebben ze niet meteen alle 4 de kabels vervangen? Bij controle in Driebergen zaten op de 3 overige kabels aantoonbaar slijtplekken. Die zijn er niet in 4 weken ineens opgekomen. Plus dat het plaatsen van nieuwe gemodificeerde types nu ineens niet meer onder coulance vielen maar gewoon door mij betaald moesten worden. Ja meneer, vorige keer had u nog geen 100000 km gereden en nu wel. 100991 nu i.p.v. 99916 toen. Voel je je dan genaaid of niet?! Voor het vervangen van de turbo viel het onderdeel gelukkig wel onder coulance, maar het arbeidsloon helaas niet. In totaal even € 751,-- dokken deze keer.
Verder gaf de ANWB man tijdens zijn controle aan dat de distributieketting bij het starten een tijdje rammelt. Dit had ik zelf al langer gelden ook gehoord en melding van gemaakt bij de laatste onderhoudsinterval. Dus dat wordt binnenkort weer een volgend ritje naar de dealer, want ik heb er bepaald geen zin in om langs de kant te staan met een geknalde ketting.
Ik zeg dat de 1.2 TSI motor echt een slecht ontwerp is.
In onze familie hebben we 38 jaar ervaring met 1 kever, 7 golfjes, 1 polo, 1 fox, 2 arosa's, 2 ibiza's en deze altea xl, maar zo zout als de afgelopen weken heb ik het nog nooit gegeten.
Heren VAG, als jullie willen dat ik nog een volgende auto uit jullie stal ga kopen doe dan iets aan je kwaliteit en service, want anders wordt het volgende keer echt een ander merk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.