Seat Altea XL 1.6 TDI Ecomotive Businessline High (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Altea XL 1.6 TDI Ecomotive Businessline High |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Afgeleverd
- 200 km
Na de 2 Alhambra's (2.8 V6 Signo en 2.0 TDI Stylance) nu gekozen voor een kleinere Altea XL ivm de kinderen die niet vaak meer meegaan. De auto ongereden gekocht, dus dat wordt nog een verrassing. Wel inmiddels even de identieke auto van de buurman gereden (puur toeval!!), alleen heeft hij een DSG. Viel zeker niet tegen maar die auto had ook nog maar een paar honderd kilometer gereden. De dealer heeft inmiddels gebeld dat de auto binnen is en deze wordt as vrijdag 25 februari afgeleverd.
25-02-2011:
Vanmiddag de auto opgehaald. Leuk dat de dealer daar zo'n werk van maakt met een mooie rode doek eroverheen zodat je 'm kunt "onthullen". Geeft even een speciaal gevoel, en.... er zitten geen vette vingers op van andere showroom klanten die de mooi gepoetste auto nog even verknallen met hun handjes. Toch grappig!
Helaas had ik niet heel veel tijd ivm weer een vergadering, dus het moest allemaal binnen een half uurtje. Nadat we de doek eraf hadden gehaald even de auto bekeken en hij is met die 17" velgen toch echt een stuk mooier dan met de standaard velgen. Ik ben blij ook met de gekozen kleur. Geeft de auto een mooie chique uitstraling.
De auto rijd prima. Alle toeters en bellen moet ik nog even uitzoeken, vooral het multifunctionele touchscreen display. Daar is n.b. een apart instructie boekje voor. Dat gaan we dit weekend dus maar eens doorlezen.
Wat opvalt is dat de oude Pompverstuiver motoren altijd een enorme krachtexplosie hadden zo rond de 1700 toeren/ minuut maar dit is er helemaal niet met die Commonrail diesels. De kracht opbouw is veel gelijkmatiger waardoor je niet zo'n snelheidsbeleving krijgt. Toch is deze auto niet langzaam. Het is geen stoplicht sprinter en duidelijk gemaakt voor zuinig rijden en emissie eisen, maar echt traag is ie nu ook weer niet. Omdat ze veel stiller zijn lijkt het ook wel dat je niet snel vooruit gaat terwijl de snelheidsmeter dan toch al een hogere snelheid aangeeft dan je denkt te rijden.
De auto moet uiteraard nog helemaal "los" komen. Het gaat allemaal nu nog wat stroefjes en na een ritje van zo'n 20km terug naar kantoor stonk de auto enorm naar alle bescherm middeltjes e.d. die er in de fabriek overal voor preservering op aangebracht zijn. De auto was duidelijk nog nooit warm gereden. Nou, da's na dit weekend wel weggebrand!! Word vervolgd!
28-02-2011:
Ondanks wat volstrekt nutteloze commentaren van een paar rubriek vervuilende spammers weer een update van de auto. Inmiddels een paar honderd Km's verder is me opgevallen dat er relatief veel bandengeluid in de auto hoorbaar is. De motor is wel stil, maar daarom valt het bandengeluid van de 17" banden des te meer op. Het was wel slecht weer op zondag, dus de regen zorgt voor meer geluid, maar als ik het vergelijk met de, qua concept veel oudere, Alhambra is het best wel storend. Eens afwachten of die Bridgestone Potenza 225/45-17" banden bij warmer weer wel wat stiller zijn.
Wat door 2 van de 3 kids werd opgemerkt is dat ze de stoelen (achterbank) veel lekkerder vonden zitten dan de losse stoelen van de Alhambra. Ook de stoelen voorin zitten goed en sluiten goed aan. Normaal gesproken zit ik altijd erg hoog in de auto, dus stoelen helemaal omhoog, maar nu heb ik ze gisteren weer iets naar beneden gezet. Dit gaf wat minder druk op de onderkant van m'n bovenbenen. De zittingen zijn dus iets korter dan wat ik gewend was. De stoelverwarming (extra optie van Winterpakket) is ronduit heerlijk. Heerlijk bij die natte winterkou dat dan de stoelen al snel warmte afgeven terwijl de motor zelf maar langzaam op temperatuur komt. De efficientie van de motor moet wel hoog zijn. Een extra standkachel was dan ook geen overbodige luxe.
De gekluidskwaliteit van de radio ontvangst komt voor mij niet verder dan redelijk bij normale FM ontvangst. Wel goede kwaliteit bij DAB ontvangst (via de sateliet) en als je bv een CD met MP3-tjes afspeelt.
De navigatie geeft met een behoorlijk (duits?) accent veelvuldig informatie over de te volgen richting. Te veelvuldig eigenlijk want het mens zit de hele tijd door de muziek heen te kleppen. Mag wel wat minder met als gevolg dat we het volume van de navigatie maar een paar tandjes lager gezet hebben. Ook klinkt de stem dof door de luidsprekers. Dat moet beter kunnen waar ik heb nog niet gevonden hoe. Of de kaart up-to-date is heb ik nog niet kunnen ontdekken. Zodra ik daar achter ben vermeld ik dat in deze review. In ieder geval is dit navigatie systeem alweer een stuk fijner dan die van de Peugeot 308 SW die ik de afgelopen 3 maanden als huurauto heb gehad. Hier zie je tenminste de kaart draaien en zie je de pijl steeds omhoog staan zijne de rijrichting. Bij de Peugeot was de kaart altijd naar het noorden gericht en ging de pijl alle kanten op. Niet fijn.
De meedraaiende Xenon verlichting in de bochten is verbluffend! Ik had dat nog nooit gezien maar dat is echt goed. Wel een raar gezicht dat die lampen een eigen leven te lijken te hebben en dat ze na de bocht direct weer in de rijrichting komen.
Het brandstof verbruik valt me nog behoorlijk tegen op dit moment. rond de 6,8 l/100Km gemiddeld nu. Zal nog wel zakken maar komt dus nog niet in de buurt van de fabrieksopgave. Ben benieuwd als we 10.000 Km verder zijn wat het verbruik is.
De teller wijkt tov de echte Km's over de hele linie zo'n 5 tot 6 Km af. 100 op de teller is 95 echt. Eesn kijken of de volgende keer 235 banden beter zijn omdat die qua omrol diameter dichter bij de orginele banden komen (205) dan de 225 brede banden.
Inmiddels al weer wat onderweg
- 6.850 km
Update 30-05-2011:
Inmiddels staat de teler op zo'n 6850 Km. Een aantal dingen zijn me opgevallen of mis ik zoals een hogere armsteun die ik gewend was en een linkervoet steun op de wielkast. De verhoogde armsteun heb ik bij Seat gevraagd en is na te bestellen voor het lieve sommetje van € 262 excl montage. Dat doen we dus niet in die lease car!! Even googelen levert een prima (imitatie?)leren en verstelbare steun op voor maar € 75. Kijk, da's andere koek. Even naar Groesbeek gereden, ding op pasvorm bekeken en meteen gekocht. Ziet er zeer netjes uit en de montage kan met de bijgeleverede schroefjes, maar met goede dubbelzijdige tape zit het ding al muurvast. Heerlijk relaxed rijden en de pook is prima te bedienen.
De voeten steun heb ik nog niet los gevonden, alleen als set voor alle pedalen. Dat wil ik niet, dus verder zoeken of zo'n ding zelf maken uit een dikker stuk Alu.
De auto begint al een stukje zuiniger te rijden. Ik ben geen racer, dus kom nu al vaak onder de 6.0 ltr/100km. Op de autosnelweg is het iets meer. De fabrieksopgave haal ik dus bij lange na nog niet.
De auto rijd verder prima. Hij is in principe snel genoeg, maar de overbrenging is dermate lang (denk ik) dat je het gevoel hebt dat je niet vooruit te branden bent. Toch valt dat mee, maar je hoort het toenemen van de toeren bijna niet in 5. In 4 is de auto bij acceleren gevoelsmatig sneller en daar haal je dan ook de topsnelheid mee. In 5 wordt de luchtweerstand simpelweg te groot ten opzichte van de overbrenging en motorvermogen.
Jammer dat bij neergeklapte bank de vloer niet vlak is. Dit belemmerd het beladen van de auto met grotere platte delen. Tja, het is geen Alhambra waar ruim 2 meter plat achterin kon!! We zijn verwend!
De wegligging is wel prima. Veel strakker dan de Alhambra. Ik heb daar een mooi bochtje voor op de A50 bij IKEA als ik van Veghel naar Eindhoven centrum rijd. Een lekker bochtje waar de Altea XL lekker strak doorheen kan. Elke keer sneller proberen toch die linker banden tussen de linker streep en de berm te houden. 120 is al gelukt en dat met Bridgestone Potenza's, niet mijn favouriete banden.
Het start/stop systeem werkt prima en snel. Je bent nauwelijks later weg dan de overige deelnemers. Niettemin houd ik vaak de koppeling sowieso ingedrukt en slaat de auto dus niet af. Maar toch, het werkt wel prima als ik langer stil moet staan in bijvoorbeeld die ellendige files die we te veel hebben.
Nog een puntje van kritiek is de brandstof klep. Deze wordt niet afgesloten door het centrale vergrendelingssysteem. Dit is gewoon een klep die je te allen tijde gewoon open kunt doen en de brandstofvuldop moet je met de sleutel open doen. Onhandig!!
Nog een puntje van kritiek is de centrale vergrendeling. Die werkt prima met de primaire, inklapbare, sleutel. Maar wel zielig van Seat dat de 2de sleutel geen afstandbediening heeft en dus geen voorziening heeft om de auto volledig te ontgrendelen. M'n vrouw, die zelf Audi rijdt, pakt ook wel eens de Altea mee en heeft de 2de sleutel aan haar sleutel bos hangen. Het is dan wel lastig om eerst in te moeten stappen, de auto op kontact te moeten zetten of te starten en dan op een knopje te moeten drukken op de middenkonsole om alle deuren open te maken. Volgens de daeler kan het met de 2de sleutel ook door 2x de deuren van buiten op te doen, maar dat hebben we inmiddels geprobeerd. Helaas, dat werkt dus ook niet. En een 2de sleutel kost.... jawel: zo'n € 240,-. Gaat nergens over bij Seat. Da's bij veel merken, zelfs binnen de VAG divisie, wel anders geregeld!!
De navigatie hebben we gemerkt is niet de slimste. Hij stuurt je soms echt via enorme omwegen, die ook niet de snelste zijn, naar je bestemming. Iemand die weet of er reeds updates vor de RNS 315 beschikbaar zijn en hoe je daar dan aankomt hoor ik graag. Tevens zou ik graag in de POI's de europese flitsers willen inladen. Geen idee of die voor dit systeem bestaan en zo ja, hoe je die dan moet laden. Suggesties/links zijn welkom!!!
Over een week of 6 weer richting Nerja naar ons huis aldaar. Deze keer zonder kids (die komen later per vliegtuig), dus alle tijd met z'n 2-en om eens een mooie rondreis door Spanje te maken langs alle mooie steden noord/west en zuid van Madrid. Kijken hoe de auto het doet en wat het verbruik is over al die Km's. Update weer Augustus!!
De auto in de vakantie
- 17.305 km
Net terug van een ritje op en neer naar Andalusie, maar met een grote omweg deze keer. Veel spaanse steden, vooral aan de westkant van Spanje bezocht.
De auto heeft het op zich prima gedaan en geen problemen gegeven. Jammer dat we op de Franse tolweg ergens een steentje op de voorruit hebben gekregen op de heenweg (we hoorden een tik, maar zagen niets) en dat dit een dag later, toen we de auto uit de garage van het overnachtingshotel haalde een flinke scheur in het glas was geworden. Deze zou door de vakantie heen alleen maar verder scheuren, dus nu we terug zijn maar eens een nieuwe voorruit laten monteren.
Er zijn een aantal dingen die me opvielen tijdens deze ruim 7350km lange trip, zowel positief als negatief.
Positief:
1. De hellingrem.
Dat de auto op een helling automatisch na het loslaten van de rem deze nog 2 seconden vasthoud is ideaal! Op bijna geen helling rolt de auto achteruit.
2. Automatische aanschakelen van verlichting
Fijn dat je bij al die tunnels die we hebben gehad niet steeds de verlichting aan en weer uit hoeven te zetten. Deze schakelt nl vanzelf aan als je een tunnel inrijd, en weer uit als je de tunnel uitrijd. Je vergeet het dus nooit.
3. De bagageruimte en verstelbare bank.
Er kan toch best nog heel veel mee in die achterbak. Op de terugweg hebben we extra veel meegenomen van onze kids die met het vliegtuig waren gekomen en ook van en voor vienden hebben we e.e.a. meegenomen + een extra grote Paella pan en nog een pan met brander. Alles ging er, met de bank in de voorste stand, met gemak in. Rolhoes dicht en.... jammer. Dan zie je dus toch je baggage liggen achter de bank. Maar het zat er wel allemaal in. Doet niet heel veel onder voor de Alhambra, echter konden daar nog met goed fatsoen dan nog 3 (volwassen) mensen achterin zitten en daar is bij de Altea dan beslist geen ruimte meer voor. Zelfs de meest slanke benen passen dan nog niet tussen de voorstoelen en de achterbank.
4. de 12 volt aansluitingen.
Heerlijk al die 12 volt aansluitingen verdeelt over de auto. De 12volts koelbox op de achterbank, stekker in de aansluiting van de achterpassagiers, en de drankjes bleven lekker koud. Er was nog een aansluitpunt over in de kofferbak, maar die hadden we niet nodig. Wel weer handig als je kids op de achterbank hebt zitten die een film willen kijken met zo'n portable DVD speler.
Negatief:
1. Banden lawaai.
Wat maken die banden (Bridgetone Potenza 225/45 17) een herrie zeg!! Hoe verder de Km's oplopen hoe meer ze gaan zingen. Het lijkt wel of er een wiellager kapot is. Dit heb ik nog nooit zo erg gehoord bij al m'n vorige auto's. Volgens mij zijn de achterbanden al enorm aan het "cuppen" en ga ik ze snel omleggen van voor naar achter en vice versa om te kijken of het dan weer een tijdje minder is.
2. Motor vermogen.
In het vlakke Nederland doet de auto het uitstekend en tot hellingen van 5% ook nog wel, maar o wee als je in gebieden komt met vaak een hellinkje van 6% of meer. Advies: Niet inhalen dan!! Dat ding trekt dan voor geen meter! Is gewoon dan niet vooruit te branden. Een busje knalt je zo voorbij! Jammer van die mooie inhaalstroken die ze in Frankrijk en Spanje vaak juist op die hellingen hebben, maar ik blijf met deze kar maar rechts rijden! Ik ben benieuwd wat zo'n auto doet als je daar nog een caravan achter zou hangen!! Misschien toch maar een chipje herprogrameren??
3. Brandstofverbruik.
Het brandstofverbruik blijft me tegenvallen. Op de heenweg naar Andalusie hebben we in Spanje heel erg veel binnenwegen genomen en de auto komt niet zuiniger uit dan 1:16(6,6/100km) maximaal. En dan moet je het rustig aandoen. Op de Franse autoroute, 135Km/uur op de teller (= 130Km/uur op de TomTom) komt de auto niet verder dan 1:15 (6,2/100Km). Ik vraag me af of de 2.0 TDI CR niet zuiniger uitkomt als geheel omdat die motor duidelijk minder moeite heeft om het gewicht voort te slepen. Helaas heeft die C label en mocht dat niet van de firma. Prive wist ik het wel!! Zuiniger en punt 2 hierboven zou vervallen!!
4. Piepjes en kraakjes
Door de droogte en warmte zijn er tijdens de vakantie wat piepjes en kraakjes naar voren gekomen in de interieur bekleding. Moet nog uitvissen waar het vandaan komt, maar het lijkt bij de achterdeuren vandaag te komen. Bij elke drempel die er in de weg zat hoorde in die kraak weer. Misschien de torsie die in de auto optreed en de combinatie van de droogte dat de rubbers dit doen. Morgen eens wassen en inspuiten met siliconen spray.
5. Navigatie software.
Tja, er is al veel over geschreven op internet en op allerlei fora, maar de navigatiesoftware die Seat (PON) meelevert is echt oude bagger!!! Schandalig dat die software al zo oud is. Wat zijn we veel wegen in zuid Europa tegengekomen die er niet meer opstonden, situaties die veranderd waren etc, etc. Gelukkig had ik een TomTom bij me welke wel veel meer up-to-date was. PON, doe er eens wat aan want dit is bagger en voor mij reden om dit nooit meer te kopen!!! Een los nav systeem geeft elk half jaar een update van kaarten, het eerste jaar gratis, daarna tegen betaling. Ik verwacht dit van zo'n duur ding minimaal ook, maar software van 2008 installeren op een nieuwe auto in 2011 is natuurlijk buitgewoon slecht, ook commercieel want mensen bedenken zich wel de volgende keer voordat ze dit kopen. Voor mij een reden om bij de volgende auto weer eens verder te kijken dan een VAG product. De smoes dat Audi, het z.g. "Premium" product van VAG, wel de nieuwste software heeft slaat nergens op want van elke auto mag je de kwaliteiten verwachten die je op de markt zet. Kwaliteit gaat om het nakomen aan je klant van de verwachtingen die je hebt schept. In dit geval "Zero Quality" dus!! Wordt tijd dat daar bij PON eens een commerciele "Black belt" aan gaat werken want dit kost Seat klanten als ik al die reviews zo eens lees. Al die negatieve kritiek die over dit navigatie systeem (RNS 315) over het internet wordt uitgestrooid zou mijn hart als leverancier doen bloeden. Helemaal als blijkt dat er voor een update, welke in Juli beschikbaar zou zijn, moet worden betaald.
Zo, da's eruit! Zoals een ieder die deze review leest liep de "Emotion" gedurende onze vakantie best vaak op als het systeem weer aangaf dat we "ergens" vlogen over voor het nav systeem niet bestaande wegen ipv reden op deze al een paar jaar oude wegen en ik en mijn vrouw snel weer de TomTom opzochten om die maar weer aan te zetten of onze gedetailleerde kaart maar weer tevoorschijn haalde. Gelukkig kwamen we er dan toch nog :).
Wordt weer vervolgd!
Update van Navigatie systeem!
- 20.650 km
Eindelijk heeft VAG (Navteq)dan toch een update uitgebracht van het 3 jaar oude stratenplan van de RNS315. Ik werd eerder deze week gebeld door de dealer dat er een update voor mij klaar lag. Heel netjes. Het SD kaartje er ingestopt en zo'n 4,5 uur later(!) stond de software erop. Overigens geeft de instructie aan dat het maar maximaal 2 uur zou mogen duren. Niettemin, versie 0031 staat er nu op en bv de nieuwe randweg Eindhoven wordt nu wel goed weergegeven inclusief de juiste instructies.
Problemen gehad tot op heden:
- 21.850 km
30-09-2011: Bandenspanning waarschuwingslampje op dashboard gaat branden. Geen probleem met de banden en spanning allemaal nog goed. Garage opgezocht en laten resetten. Geen probleem gevonden.
45.000 Km
- 45.000 km
19-03-2012:
De auto heeft inmiddels 45.000 Km gereden en er zijn geen problemen geweest. Alles functioneerd prima, nog geen lampje kapot gehad. Prima dus!
De winterbanden lijken fijner te rijden dan de Bridgestone zomerbanden. Geen last van "cuppen" tot op heden terwijl ze er al weer 15.000 Km op zitten. Over 2 weken worden de zomerbanden er weer opgezet en ik hoop dat er 2 nieuwe bij zitten, en geen Bridgestones deze keer.
Het verbruik is, zoals gebruikelijk, erg afhankelijk van de rechtervoet, maar ik haal nu toch regelmatig de 1 op 20, soms nog wel zuiniger. Toch blijft het gemiddelde op zo'n 1 op 17 steken. Dat komt omdat de auto op de snelweg (bij 120 Km/u) niet zuiniger is dan die 1 op 17. In de stad en op buitenwegen, die ik niet heel veel rijd, komt het verbruik wel boven de 1 op 20 a 22. Hoge auto = meer luchtweerstand en dat gaat tellen bij hogere snelheden!
Ik ben inmiddels aan de 3de voorruit toe! De eerste ging vorige zomer kapot door blijkbaar een steentje, de 2de ging kapot door wederom een steentje. Volgens Carglass staar de Altea in de top 14 van te vervangen ruiten. Dat beloofd nog wat voor de toekomst.
Onlangs een vraag gesteld aan Autoweek waar ik nog op antwoord wacht. De auto, die vorig jaar een "B" label had, heeft nu ineens een "C" label, zowel de nieuwe, maa ook als je bij occasions kijkt op exact het hetzelfde type!! Iemand die hier een antwoord op heeft??
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.