Seat Altea 1.2 TSI Ecomotive COPA Business (2012)

autoreview

Seat Altea
Seat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat Altea XLSeat Altea XLSeat AlteaSeat Altea

Signalement

UitvoeringAltea 1.2 TSI Ecomotive COPA Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst12.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerst ervaringen

  • 9.000 km

De keus voor de Altea (XL) was snel gemaakt omdat de meeste auto's die ook op het verlanglijstje stonden (Kia Ceed Wagon, Ford Focus Wagon etc) toch een stuk minder ruimte voor de voorpassagier boden met een maxi-cosi op de achterbank. Door de hogere zit in deze auto een stuk meer beenruimte (ook t.o.v. de Focus die we hiervoor hadden). Ook de bijtelling van 20% en de relatief lage cataloguswaarde voor de Copa Business maakten de keuze nog makkelijker.

Op zich bevalt de auto goed maar er zijn toch ook al wel wat punten te melden. Bij aflevering stond het stuurwiel in de rechtuitstand iets naar links. Dit was soms best hinderlijk bij het rijden. Dit is netjes opgelost door de dealer.

Bij ongeveer 5.000 km begon de voorvering ernstig te kraken. Naar de dealer geweest, volgens de monteur een bekent probleem. Men dacht het op te kunnen lossen door de rubbers in te smeren maar na een dag was het probleem weer terug. Weer een nieuwe afspraak gemaakt en uiteindelijk zijn de draagarmen voor vervangen (toen 8.000 km op de teller).

Ook de achterklep blijft (met name als het koud is) halverwege hangen bij het openen. Ook hier is al naar gekeken door de garage maar het probleem is weer (of nog) aanwezig.

De ruitenwissers zijn wel mooi weggewerkt in de A-stijlen maar het vervelende hiervan is dat er wel een grote dode hoek ontstaat! Tijdens de sneeuwbuien bleef er ook veel sneeuw en ijs zitten in de ruimte waar de ruitenwissers zich "opbergen".

Laatste puntje van kritiek is het feit dat je de antenne alleen plat op het dak kan klappen in plaats van losschroeven. Nu 1x de wasstraat in geweest en de antenne klappert dan toch op het dak. Ik ga er maar vanuit dat ze er over nagedacht hebben maar ikzelf zou de antenne er toch lieve afhalen in de wasstraat.

Wat ook wennen is, is de verschillende standen waarin de achterdeuren open blijven staan. Voor het mooie mist er net een tussenstand want nu blijven ze op een kier openstaan of heel wijd (dat kan wel eens lastig zijn op krappe parkeerplaatsen).

Gelukkig valt er ook genoeg leuks/ positief over de auto te vertellen. De instap is prettig doordat de auto net wat hoger is dan een station. Ook de uitrusting (navi, bluetooth, cruise control, gescheiden airco etc) laat eigenlijk niets te wensen over.
Ook de verschuifbare achterbank is erg handig. Sowieso achterin ook een hoop ruimte, want ik, bijna 1,90, kan prima achter mezelf zitten.
Het verbruik lag de eerste kilometers rond de 1:13. De laatste weken ligt het rond de 1:13,8 (Meer dan 700 km op een tank). Dan rijdt ik snelweg, maar ook veel file en binnendoor. Ik probeer vaak wel zuinig te rijden maar af en toe even lekker volgas optrekken gebeurt ook.

Binnenkort gaan we voor het eerst met de vouwwagen rijden. Ben benieuwd hoe het dan gaat en hoeveel dorst de auto dan heeft.

Foto's volgen binnenkort.

Kapot derde remlicht

  • 12.500 km

Zaterdagmiddag, zul je altijd zien als de garage dicht is, gaat er ineens een lampje op het dashboard branden (die doet het dan weer wel) dat er iets mis is met het derde remlicht. Bleek het middelste stuk van het derde remlicht te zijn uitgevallen. En dat al na circa 12.500 km!!! Ook stond mijn stuur (zoals in het begin) weer naar links in de rechtuitstand (en nee ik pak geen stoeprandjes). Het remlicht is inmiddels weer gemaakt door de dealer. Ook het stuur is weer rechtgezet.

Het lijkt erop dat de motor nu goed ingereden is want sinds er zo'n 10.000 km op de teller staat is het gemiddelde verbruik zo'n 1:14,5. Vind ik best netjes voor zo'n auto.

De auto bevalt qua praktische bruikbaarheid nogsteeds goed alleen alle puntjes die er al aan gemankeerd hebben doen mij twijfelen om de volgende keer weer voor een seat te kiezen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.