Seat Alhambra 2.0 TDi 140pk Stylance (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alhambra 2.0 TDi 140pk Stylance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 129.500 km |
ERVARINGEN
- 79.000 km
24-07-2006:
Zo, eindelijk is tie in ons bezit, de nieuwe Alhambra 2.0 TDI met roetfilter en al. Afgeleverd afgelopen vrijdag de 21st. Hij rijdt heerlijk en is dus zoals ik in m’n Myreview van de 2.8 v6 al schreef (zie review van Alhambra 2.8 V6 Signo van 2003) inderdaad verrassend stil. De kinderen vinden ’m zelfs stiller dan de v6. Dat is natuurlijk niet helemaal waar, maar de sportieve sound die de v6 zo kenmerkt is bij de diesel niet aanwezig wat ’m erg rustig maakt. Het verbruik is nu nog niet zo zuinig maar dat komt waarschijnlijk omdat de motor nog ingereden moet worden. Enfin, een gemiddelde van zo’n 1:12 in de stad is al heel netjes. Ben benieuwd wat dat op een lange autosnelweg rit gaat doen als de motor is ingelopen. Lijkt me dat 1:15 haalbaar moet zijn. Toch wel lekker zo’n grote actieradius met die 70 liter tank.
Moet wel weer even wennen aan het anders rijden in de turbo diesel. Onder de 1500 toeren is er niet veel trekkracht ’in huis’. Vanaf die 1500 toeren begint de motor met een sterke koppel toename er ineens behoorlijk aan te sleuren. Ik was nogal gewend geraakt om zo tussen de 1000 en 1800 toeren alweer op te schakelen (in de stad) naar de volgende versnelling. De v6 trekt dan, ondanks die lage toerentallen, heerlijk op. Dit kan ook wel met de diesel maar dan rijdt je gegarandeerd op kop van een file want hij komt maar niet op gang zolang de toerenteller onder de 1500 staat. Dus acceleren tot voorbij de 2200 toeren om de toerenval bij de volgende versnelling niet onder de 1500 te laten komen. Als eenmaal de gewenste snelheid er is dan rap naar 6 en de cruise control erop.
Tja, verder is het een beetje dezelfde auto zoals we al gewend zijn. De kinderen zijn blij met de extra donkere achterzijruiten en de dubbele airco die erin zit zodat ze heerlijke koele lucht hebben achterin. Zullen ze het ritje naar Andalucie volgende week ook weer wat prettiger vinden. Wordt vervolgd!
23-08-2006:
Net weer een weekje terug van vakantie in Andalusie. De auto heeft het prima gedaan. Inmiddels staat de teller alweer op zo’n 7200Km. Zowel op de heen als terugreis de snelheid met de cruise control op 130 Km/u gehad en het verbruik is dan gemiddeld 1:13,5. Dit valt me iets of wat tegen. Ik had verwacht dat ie wat zuiniger zou zijn, maar schijnbaar zijn de versies met DRF (diesel roet filter) iets onzuiniger dan zonder dit filter. Misschien wordt ie ook nog zuiniger naar mate de Km’s oplopen. Wel is de auto heerlijk rustig en wat is dat enorme koppel een genot! Heuveltje op, geen probleem. Gewoon in 6 de berg op. Super! Nog makkelijker dan de V6. Je hoeft gewoon nooit terug te schakelen om een heuvel te nemen, tenzij je dus onder de 1500 toeren komt want dan houdt het echt op. Vanwege de lagere snelheid in de doorgang van de Sierra Moreno onder Valdepenas terug naar 5 om voldoende trekkracht te behouden, maar verder zo’n beetje de gehele 2250Km in 6 gereden.
Dat de auto toch wel heel zuinig kan zijn bleek de afgelopen week toen we weer in Nederland waren. Airco uit (die hadden we hier niet meer nodig door dat weer hier!!), de snelheid op zo’n 100Km/u en de 6,0 Ltr/100Km gemiddeld was haalbaar wat toch ruim 1:16 is.
Ook heerlijk zijn de donkere ruiten vanaf de ’B’ stijl. Deze houden echt veel warmte buiten de auto. Het verschil in stralingswarmte op mijn arm achter het stuur en achter die donkere achterruiten was duidelijk voelbaar. Ook de dubbele Airco was wel lekker voor de kids alhoewel ze wel vaak vroegen om de ventilator minder hard te laten blazen achter. De roostertjes in het dak werden dan door hun half dicht gedraaid zodat ze daar wat minder last van hadden. Meestal stelde ik de temperatuur achter in op 24 graden en voor op 22 graden en dan vonden ze het nog koud blazen!Stelletje koukleumen!!
Nog voor de aflevering heb ik de auto laten behandelen met een Protech teflon behandeling. Dit is ook erg goed bevallen. De auto was op de heenweg nogal vies geworden en aan de voorkant zaten allemaal insektenlijken. Even de hogedruk spuit erop en weg was alles. Het vuil blijkft niet op de lak ’plakken’ en je spuit het er zo vanaf en heb je weer een prachtig schone auto.
11-10-2007:
Inmiddels ruim 36.000 Km op de teller. Auto voldoet nog steeds prima, maar zuinig is ie nog steeds niet. Na de vakantie in augustus de 30.000 Km beurt gehad waarna de motor gevoelsmatig lekkerder ’rond’ liep. Kan bedrog zijn, maar toch.... Sinds de beurt het 2e programma van de computer gereset en sinds die tijd staat het gem. verbruik op 8.2 ltr/100 Km. Ben benieuwd als we straks met de kerstvakantie weer naar onze ’Casa’ in Andalusie (http://www.casans.nl) gaan wat het verbruik dan gaat worden. Wel lastig is het dat het ’hunten’ tussen 117 en 123 Km/u blijft bestaan en dat de dealer dat niet kan (wil?) waarnemen.
20-01-2008:
We zijn weer 10.000Km verder en de 46.000Km is inmiddels gepasseerd. De reis op en neer naar Andalusie is helemaal perfect verlopen. De hele weg zo’n 125 Km/u gereden op cruise control en een totaal gemiddeld verbruik van 7.2 Ltr/100Km. Best netjes, maar volgens mij kan het zuiniger. Wel is inmiddels de binnenbekleding van de achterklep los gaan zitten. Hier moet over 1500Km tijdens de beurt naar gekeken worden want volgens mij is er iets afgebroken. Die achterklep constructie is volgens mij niet helemaal top want dit had ik ook al bij de 2.8 V6 en nu dus weer. Als je de achterklep zachtjes dicht doet sluit ie niet goed, dus doe je ’m wat harder dicht, maar blijkbaar met dit als gevolg.
Gisteren (19 januari) naar de garantie controle geweest van Protech. Superservice!!! Het dak even overnieuw gedaan met teflon omdat ik dacht dat er een stukje niet helemaal goed was gedaan bij de aflevering. Heeft ie meteen ook maar de motorkap opnieuw gedaan (bedankt Olaf!!). Mede door die behandeling ziet de auto er nog als nieuw uit en hoef je ’m alleen maar met de hoge druk af te spuiten.
In December via de dealer gevraagd voor een stalen of Alu beschermingsstrip voor op de achterbumper want die is nogal gevoelig voor kleine beschadigingen. Blijkbaar niet meer in Nederland te krijgen. Dealer heeft de importeur nog gebeld maar helaas. Uiteindelijk maar via internet in Duitsland besteld en 2 dagen later reeds in huis. Kan m’n dochter d’r snowboard ook weer fatsoenlijk, zonder schade, uitladen.
Tevens een paar andere (17’)velgen onder de auto gezet welkke ik van een buurman kon overnemen.
05-03-2008: Ruim 2 weken geleden de 45k beurt gehad. Geen bijzonderheden. De achterklep bekleding zat niet goed vast en rammelde. Dit is vastgezet door de garage.
17-03-2008: Pakking met kleinere diameter in het EGR systeem gezet. Dit zou het ’hunten’ tegen moeten gaan. Helaas wist ik 20 minuten later al dat dit dus geen soelaas bood. Het is er nog steeds.
01-04-2008: Dealer belde op dat er een nieuw achterlicht is binnegekomen nadat ik zaterdag had gemeld dat er in de unit linksachter in de klep water zit. Dit had m’n vorige Alhambra, de V6, ook al. Lijkt een typische kwaal van deze auto’s want ik heb al meer van deze types (Sharan/Alhambra) zien rijden met zo’n ’waterp(l)asje’. Tevens doorgegeven dat ik het vermoeden heb dat het hunten wel eens de cruise control kan zijn. Dit met pasen uitgebreid uitgeprobeerd en met gewoon de voet op het gaspedaal lijkt het probleem zich niet voor te doen. Op het moment dat de cruise control weer geactiveerd is kwam het weer terug. Wordt vervolgd.
13-08-2008: Weer terug van vakantie en de auto heeft geen krimp gegeven. Perfect de ruim 5300 Km afgelegd door warm en koud weer. In maart de auto laten chippen (170Pk, 400Nm) en hij deed het voortreffelijk. Met meestal constant 125 Km/u op de teller iets zuiniger dan de eerdere ritten naar onze "Casa", en dat met 3 uur file(!) bij Parijs. Op de terugweg bijna 1100Km op een tank gereden. Heel netjes vinden we dat met "volle bepakking".
Na terugkomst direct een beurt gehad. Geen spat olie verbruikt en ook geen bijzonderheden. De dealer had helaas nog steeds geen antwoord van importeur PON ontvangen omtrent de Cruise Control. Dit gaat me toch echt te lang duren nu. Best lastig op zulke lange ritten dat je geen op dat toerental van zo'n 2400 min-1 de Cruise Control er niet op moet zetten omdat je dan, overdreven, zeeziek wordt. De dealer heeft er in het voorjaar mee gereden en vergeleek het "alsof er een caravan achter hangt". Moet toch maar eens opgelost worden.
Vanwege de chiptuning de prestaties van beoordeling "goed" naar "uitstekend" gezet. Scheelt echt enorm. Zelfs met een "bussie" is het nu "Freude am Fahren", als je dat wilt natuurlijk. Leuk voor die Golfjes om er uit getrokken te worden door zo,n "busje". Met stopwatch een geklokt de tijd van 80-120Km/u: 5,6 seconden(in 4). Dit is echt heel snel!! Gelukkig rijdt ik bijna altijd gewoon lekker rustig 100Km/u op de snelweg en een dan is het verbruik behoorlijk wat zuiniger (tot zo'n 9% volgens m'n verbruiks sheet).
20-03-2009:
Alles nog dik in orde. 2 weken geleden een beurt gehad. Geen bijzonderheden. Op eigen verzoek bij elke beurt een nieuw luchtfilter. Weer over het jutteren bij 120 km/u gehad met de dealer want er kwam helemaal geen response. Niet goed dat ze er niet achteraan zitten. Blijft uiteraard nog wel steeds een geval garantie. Er zou een afspraak gemaakt worden met PON maar eerst wilden ze nog een nieuwe "lollystick" waar de cruise control bediening op zit proberen. Ik heb daar mijn bedenkingen bij omdat de regeling niet in dat stickje zit maar in de regeling. Enfin, afspraak gemaakt en het zou binnen een uurtje klaar zijn. Dit bleek een tegenvallertje. Uiteindelijk hebben ze me een huurauto meegegeven want nadat het stickje was omgewisseld ging het ESP lampje steeds branden met de melding op de storingscode computer dat het aan de stuurstand lag. Uiteindelijk hebben ze dat, na overleg met PON, ook opgelost. Het was iets met het afwerken van het gehele reset programma, maar precies weet ik het niet.
Maar ja, de volgende ochtend weer naar m'n werk en ja hoor hoor, het was dus nog niet verholpen. Nu gaan ze toch PON maar bellen voor een afspraak omdat ze het niet weten. Ik denk dat de auto op dat toerental precies tussen 2 kenvelden zit van de crius control regeling en dat dat alleen met het uitwisselen van de control unit te verhelpen is. We wachten maar weer af op bericht van de dealer en we zullen zien of het ze lukt om dit issue eindelijk eens op te lossen wat nu al bijna 3 jaar loopt.
Deze week een retourtje naar Walldorf(D) gedaan voor een vergadering en met een vaartje van 100km/h over deze 830km bijna 1:19 gereden!! Dit is wat geflatteerd omdat ik de ontluchtingsbuis ook helemaal vol had gedaan wat een aantal liters extra inhoud met zich meebrengt, maar toch, het was een heel zuinig ritje.
De 235/45HR17 banden (Goodyear Eagle F1 Asymmetric) die sinds de kerst onder zitten rijden wel goed, maar zijn erg gevoelig. Er zit in een van de velgen blijkbaar een kleine onrondheid (drempeltje gehad misschien?) en dat lijdt tot wat trillingen die er maar moeilijk uit gaan. Reeds 3x laten balanceren maar zonder resultaat. Ik denk dat, als deze zijn versleten, er toch maar weer de fijner rijdende 16" velgen onder gaan met gewone 215 brede bandjes. Rijd gewoon lekkerder. Wordt weer vervolgd!
PROBLEMEN
- 79.000 km
24-07-2006: Gelukkig nog geen.
05-09-2006: Sinds de aflevering trilt het stuur een beetje, maar dit wordt nu steeds ietsjes meer. Ligt ongetwijfeld aan de balans van de voorwielen en laat ik de eerste de beste beurt wel verhelpen. Verder niets.
15-03-2007: Sinds het begin al enigzins last van ’hunten’ bij 120Km/u op de Cruise Control. Gaat niet vanzelf weg, dus moet hier even naar worden gekeken bij de volgende beurt.
20-08-2007: Grote beurt gehad; geen bijzonderheden. Hunt probleem niet opgelost.
20-01-2008: Binnenbekleding achterklep is deels los.
17-03-2008: EGR pakking met kleinere doorlaat (9mm) gemonteerd om het inhouden/gasgeven bij ongeveer 2400rpm tegen te gaan. Helaas geen effect.
09-04-2008: Achterlichtunit linksachter in klep vervangen ivm water.
22-07-2008: Grote beurt gehad. Geen bijzonderheden, Cruise Control nog steeds vervelend aan het heen-en-weer jojo-en bij 2400 min-1.
02-03-2009: kleine beurt gehad. Geen bijzonderheden. Cruise Control nog steeds niet opgelost. Luchtfilter op persoonlijk verzoek laten vervangen. Dit wil ik standaard bij elke beurt. Auto laat zich hier en daar horen door wat piepjes en kraakjes op de rubbers. Met een spray is dat weer een aantal maanden weg.
15-07-2009: Grote beurt en 1ste APK! Distributie riem vervangen en een kapotte aandrijfashoes. Kosten ruim 900 Euri's!! Was ff niet zo blij! Verder geen problemen.
90.000 Km
- 87.896 km
15-07-2009:
90.000 Km beurt gehad. Distributieriem vervangen en aandrijfashoes vervangen. Verder geen problemen.
Met vakantie weer op en neer geweest naar ons huis in Andalucia en de heenweg gedacht eens slim te zijn om Parijs te mijden ivm drukte en binnendoor te rijden. Helaas.... 26 op gereden, dus dat doen we ook niet meer. Eenmaal over de Pyreneeën en op de Autovista de Cruise Control op 178 gezet om nog wat tijd in te halen en dit aangehouden tot Granada. Hij gaf geen krimp en dat moet toch een hele beproeving voor de auto zijn geweest. Het zit met de betrouwbaarheid dus ook wel goed. Wel is het verbruik dan uiteraard niet meer zo zuinig, zo rond de 1:10 a 1:10,5 wat eigenlijk met die waanzinnige snelheden nog steeds een hele nette waarde is. Helaas pikte oom agent met z'n flitser me bij Madrid er ook nog even uit, dus die zal wel thuis komen via CJIB.
De trilling waar ik eerder melding van maakte is na het balanceren aan de auto geheel verdwenen en de band/velg combinatie rijd nu super! Veel meer gevoel in het stuur wat er met het wegdek aan de hand is. Wel iets gevoeliger voor spoorvorming, maar ook een betere wegligging al is dat met zo'n auto natuurlijk niet zo van belang, maar wel op die hoge snelheden. Wel slijten de GY's F1's Assimetric snel.
Nu, na de vakantie weer op de normale 100 Km/u op en neer naar de zaak en het verbruik is weer als vanouds, rond de 6,3 ltr/100 Km. Veel zuiniger krijg ik 'm niet.
De ton alweer voorbij
- 100.500 km
22-10-2009:
Deze week even voor de zaak op en neer naar Praag geweest. Helaas het vliegtuig gemist, dus maar met de auto op en neer. Tijdens de rit de 100.000 Km gepasseerd en dat nog steeds zonder veel problemen. Afgelopen zomer heb ik voor het eerst gezien dat de temp meter van de koelvloeistof voor het eerst z'n vaste waarde verliet en richting rood 120 graden ging. Vreemd, maar daar heeft ie in het normale klimaat hier geen last van. Toch tijdens de eerdere ritten naar ons huis in Spanje ook nooit last van gehad, dus zou er iets aan de hand zijn......?? Enfin, sinds de vakantie dit euvel niet meer gehad, wel ruik ik af en toe een wat sterkere koelvloeistof lucht. Ik heb de oliedop nagekeken op sludge, het watertankje gecontroleerd op zwarte kleur en de uitlaat gecheckt op witte rook (geen nieuwe paus!) maar niets van dit alles wat enigzins m'n bezorgdheid over een kapotte koppakking wegneemt. Enigzins!! Het verbruik is nog altijd keurig. Daar we wel wat haast hadden om in Praag te komen, en we dus rekening hadden gehouden met een uurtje vliegen wat we dus misten de cruise control op 160 Km/u gezet in Duitsland en weer liep het als een zonnetje. Verbruik was echter wel zo rond de 10 ltr/100Km. Op de terugweg wat rustiger gereden, 130 Km/u (als er geen " baustellen" waren) en een gemiddeld verbruik van zo'n 7,4 Ltr/100 Km. Niet slecht, maar ook niet super zuinig.
De cruise Control is nog steeds niet goed maar ik heb het opgegeven om PON dit op te lossen want dat kunnen ze/willen ze blijkbaar niet.Daar houd ik dan wel rekening mee bij de keuze van m'n volgende auto!! Behalve dat dus geen klachten en daar valt op zich wel mee te leven.
Die 170 Pk/400 Nm is wel super. Nog geen moment spijt gehad om de auto te laten "chippen". Dat "Chippen" is dus niet anders dan de basis software van het motor management systeem wijzigen op m.n. de diverse kenvelden. Met beleid gas geven onder de 2.000 toeren ivm de drijflijn, maar daarboven is er geen houden aan. Op de Duitse autobanen hebben zelfs de diverse Audi's en Mercedessen moeite om de acceleratie bij te houden. Gewoon fun dus!!!!! Wegtrekken vanaf een "baustelle" in 6 en dan de koplampen gewoon kleiner zien worden van al die "snelle" mannen. Dan gewoon de cruise control erop en weer rustig verder met 130 Km/u.
Over 2.000 Km alweer de 105.000 Km beurt. Hij gaat maar door........
Het afscheid van een fijne auto
- 129.500 km
Met pijn in het hart op 20/11 2010 afscheid genomen van de Alhambra. Nadat we er wel wat kosten aan hebben gehad afgelopen zomer (nieuw roetfilter, grote beurt en nieuwe remblokken rondom a totaal 2000 Euri's), en de wetenschap dat de kinders niet vaak meer meegaan, zijn we gaan kijken naar een nieuwe, iets kleinere auto. Omdat we eerst een nieuwe keuken wilde hadden we de kop nog even uitgesteld en dat kwam goed uit want het bedrijf kwam met een "auto vd zaak" aanzetten. Tja, dan wordt het een stuk makkelijker. Keuken is inmiddels klaar en nu dus een nieuwe Altea XL Businessline High uitgekozen in de kleur "Baleabeige metalic" en 17" lichtmetaal en nog het winterpakket. Ivm de "Green policy" moest het een A of B label worden, dus gekozen voor de 1.6 TDI CR. Ik had liever de nieuwe 2.0 TDI CR gehad, maar ja, je kunt niet alles hebben. Geen DSG gekozen want ik houd nu eenmaal van zelf schakelen en dus het heft in eigen hand houden. Wel jammer dat de 1.6 TDI een 5 bak heeft ipv een 6 bak. Had misschien nog 3 gram CO2 gescheeld, en dus bijteling mr Seat!! Enfin, de nieuwe auto besteld, maar de levertijd is zo'n 3 maanden. De Alhambra heeft de dealer voor een nette prijs teruggekocht en nadat ik deze op 20/11 heb ingeleverd nu een paar maanden overbruggen met een huur-voorloop auto. Helaas van Franse makelij (Peugeot 308 SW), maar rijdt lang niet slecht.
De Alhambra staat inmiddels bij dealer van Esch in Eindhoven te koop en de volgende eigenaar wens ik er net zoveel plezier mee als ik ermee heb gehad. Als ik 'm zie rijden zal ik met weemoed terugdenken aan de 4 fijne jaren die we met ons gezin in deze auto hebben doorgebracht. Het stoplicht sprintje zal ik zeker niet aangaan want ik weet de uitslag bijvoorbaat al. Dat is de getunede Alhambra.
In Februari zal ik een nieuw review openen van m'n nieuwe Altea XL 1.6 TDI CR. Hou Doe!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.