Seat Alhambra 1.8i 20V Gran Via (2000)

autoreview

Seat Alhambra

Signalement

UitvoeringAlhambra 1.8i 20V Gran Via
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2000
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Tot nu toe kan ik niet anders concluderen dat het een heel erg fijne auto is. De auto is erg comfortabel, maar stuurt (voor zijn hoogte/gewicht) toch behoorlijk strak. De 1.8t is een dijk van een motor met een goed koppel en trekt werkelijk als een lier en loopt zeer mooi (zeer aan te raden voor caravantrekkers). Daarbij is het verbruik niet echt schrikbarend voor zo’n auto (10.5 l/100km) is naar mijn mening redelijk. De auto is keurig afgewerkt en er is nog steeds na al die kilometers geen piepje of kraakje te bespeuren.
Alleen de lakkwaliteit op de achterklep is niet echt geweldig; er komen allemaal rare spikkeltjes door heen, dat lijkt op roest. het is echter alleen zichtbaar als je er echt bovenop kijkt. Ik voorzie hier voorlopig nog geen problemen mee. Verder is de uitrusting van de Gran via uitvoering meer dan compleet; leer (6 captain seats), climate control, stoelverwarming, voorruit verwarming, 6 cd wisselaar, privacy glass, 4x elec ramen enz.
Op vakantie is de ruimte ideaal, vaak zie ik mensen opgepropt op vakantie gaan in hun BMW of Mercedes, terwijl je in de Alhambra haast je benen nog kunt strekken. Wel kan ik advieseren om voor de winter winterbanden te laten monteren. Want met de standaard banden (215/60 r15 op (brede) lichtmetalen velgen is de grip bij slecht weer (sneeuw/ijzel/veel water) niet geweldig. Bovendien mogen er geen sneeuwkettingen om de (brede) standaardvelgen worden gelegd, omdat deze dan de remleidingen zouden kunnen raken. Dus heb ik besloten om winterbanden (michelin alpin) op stalen velgen er in de winter onder te zetten. Dit bevalt ook meer dan voortreffelijk! Het verschil is zo gigantisch groot! Met echt flinke sneeuw heb ik tot nu toe nog steeds de sneeuwkettingen af kunnen laten. Maar het rijdt ook veel gecontroleerder, de remweg is gigantisch veel korter en de algehele grip is niet te vergelijken...

UPDATE 25-01-2005 km 135.000

Aan het einde van 2004 is de Alhambra bij km stand 135.000 voor groot onderhoud bij de dealer geweest. Daar kwam een probleem boven water, de startmotor begon n.l kuren te krijgen. Deze zal vervangen moeten worden. Dit zal bij de dealer inclusief montage meer dan euro 300,- gaan kosten. Ik heb dit echter bij een specialist op het gebied van auto - electronica laten doen, voor euro 200,- was ik klaar incl montage.

Afgezien van dit probleem nog zeer tevreden over de auto. Bij de grote beurt de winterbanden er weer onder laten monteren en gaan met die banaan (euh Alhambra). Er zijn alweer verschijdene ritjes gemaakt naar Winterberg en kan nog steeds het comfort en de ruimte van de auto erg waarderen. Blijft een ideale auto om met 170 + km/h op de cruise control over de Duitse Autobahn te blazen. Loopt werkelijk als een trein en blijft zeer stabiel bij dit soort hoge snelheden. Binnenkort gaat het weer richting Oostenrijk op de wintersport met 4 man, hond en volle bepakking geen enkel probleem.

UPDATE 08-03-2005 km 140.000

Zowaar een probleem op wintersport, s ochtends vroeg met -15 celsius wilde hij niet starten. Helemaal zonder stroom! Accu compleet leeg. We hadden het geluk dat we hem een stukje bergafwaarts hebben kunnen duwen, en toen sloeg ie na twee keer aan. ´s Nachts heeft waarschijnlijk een van de leeslampjes aan het plafond de hele nacht staan branden en aangezien deze niet automatisch uitschakelen, was de oorzaak snel achterhaald....Dit trouwens ook i.c.m een accu die 140.000 km mee is gegaan en die volgens mij ook niet meer top is. Maar goed, onder weg geen problemen meer gehad! Hij laadde gewoon wel weer bij. In Nederland meteen een nieuwe accu erin gezet en ik heb geen problemen meer ondervonden. Het was kortom domme pech! De Alhambra heeft het trouwens weer vootreffelijk gedaan op vakantie!

PROBLEMEN

- Lekkage kraantje van de verwaming (heeft wel een paar maanden geduurd voordat het euvel werd gevonden, maar daarna nooit geen last meer gehad): 25.000 km
- Rechterhelft dashboard verlichting 2x lampje kapot:
1e x bij 45.000 km, 2e x bij 80.000 km
- Klokje (verlichting) voor de 5e x uitgevallen:
laatste keer bij 110.000 km
- Startmotor vervangen bij 135.000 km
- Ophangpunt uitlaat opnieuw vastgelast 135.000 km
- Wat betreft de lak op de achterklep: ik heb met een goed polijstmiddel de rare spikkeltjes weg kunnen poetsen. Het leek het meest op teer, dat van de weg opspat en zich op de achterklep heeft vastgehecht. Daarna goed in de was gezet en geen problemen meer mee gehad!
- Verder niets anders dan regulier onderhoud; olie, filters, bougies, distributieriem!, blokken/ schijven, ruitenwisserbladen enz.
- Bij 140.000 km accu vervangen, 1 keer leegstand bij koud weer


Verder een absoluut probleemloze auto! Waar ik uitermate tevreden over ben en ik blijf er voorlopig nog wel in doorrijden. Tot de volgende update!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.