Saab 96 (1973)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 1973 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
De klassieker
- 125.000 km
Er is al jaren een lijstje klassiekers die ik ooit eens zou willen hebben. Allemaal auto's met een verhaal. Maar ik was vroeger wat huiverig voor een echt oude auto en had daarom youngtimers. Inmiddels wat wijzer en met meer mogelijkheden.. en een garage. Dus de ogen zijn geopend.
En toen was ik net aan het verhuizen en hielp een vriend even mee te kijken naar een nieuwe dagelijkse auto. Iets Zweeds keek hij naar. Ohja; gelijk even kijken of er een mooie Saab 96 (een van de auto's op de lijst) te koop staat. Vooral om de prijsontwikkeling een beetje te volgen. En ineens staat er dan een prachtige groene 96 te koop. In mooie staat maar niet te perfect. Precies de mooiste uitvoering en zeker een favoriete kleur. En met de gehele historie vanaf nieuw bekend. Het bleef een paar dagen in mijn hoofd spoken, bij toeval sprak ik een eerdere eigenaar die er erg enthousiast nog over was, en uiteindelijk heb ik hem gekocht. Knut is de naam; naar de voornaam van de 1e (Zweedse) eigenaar. Die heeft Knut 34 jaar in de familie gehouden. Pas daarna werd Knut door die genoemde eerdere eigenaar naar Nederland gehaald.
Knut is heel erg origineel (nooit volledig gerestaureerd) en heeft zo zijn foutjes. Maar ook niet veel. Het is duidelijk een erg mooie klassieker waar de oude charme bewaard is gebleven. Het schakelen met de stuurversnelling ben je sneller aan gewend dan verwacht. Het freewheelen (niet op de motor afremmen) is iets langer wennen maar eigenlijk wel erg passend. De zitpositie en het sturen met die gigantische hoepel maken het rijden echt een andere ervaring. De zachte stoelen en het zachte onderstel ook. Dit is puur rustgevend. Luisteren naar het aparte geluid van de V4 (Knut heeft nooit in zijn leven een radio gehad en die komt er dus ook niet meer in) is prettig.
Heel opvallend is dat het rijden met het raam open ook op snelweg tempo geen vervelende wervelingen of geluid geeft. Aerodynamisch klopt het. Een heel verschil met modernere auto's waarbij dat echt vervelend kan zijn. Met het raam open is ook rijden in de zomer heerlijk. Maar ook in een herfstige regenbui heb ik al eens gereden en dat is ook geen straf.
Stapje voor stapje doe ik meer en ga ik verder van huis met de Saab. Nu even niet want het is winterpauze. Knut staat verder altijd in een garage geparkeerd. Ik heb wel meteen het onderhoud goed aangepakt. De voorremmen zijn gereviseerd, achter schoongemaakt en afgesteld. Remslangen vervangen en remvloeistof ook. Benzine slangen etc. ook preventief vervangen. Daarnaast gewoon een grote beurt. Het contactslot was versleten en vroeg om een nieuwe. Een roestige kriksteun bleek wat meer te zijn en daarom heb ik een restaurateur de dorpel laten herstellen. Wanneer ik tijd heb probeer ik zelf aan Knut te werken maar sinds ik een goed adres heb gevonden ben ik ook makkelijker om werk uit te besteden. Ik heb de Saab immers om (ontspannend) mee te rijden. Niet om te restaureren.
Weer wat ervaringen rijker
- 130.000 km
Er zijn wat verschuivingen en toevoegingen aan het wagenpark geweest maar mijn 96 "Knut" is er nog steeds bij.
Na een leuke en mooie rapportage met Autoweek Classics "Klokje Rond" kwam ik erachter dat het opwarmen van de motor zo in de vroege lente wel wat lang duurde. Nu had ik al het plan om de koelslangen te vervangen (sommige waren vermoedelijk nog nooit vervangen) dus mooi moment om de thermostaat eens na te kijken. Gezien de hoeveelheid koelslangen die zo'n V4 heeft (iets van 30 stuks) toch het werk maar uitbesteed. Daar bleek dat er geen thermostaat in zat; een bekende actie om te voorkomen dat met een wat slechtere radiateur de motor warm loopt in de file. Toen maar besloten voor gehele revisie van het koelsysteem. Met gereviseerde radiateur, nieuwe thermostaat en alle koelslangen vervangen is alles weer op ten top in orde.
Een bezoekje aan de Veenendaalse Oldtimerdag in ruim 30 graden was de echte test en was geen enkel probleem. Aangezien het interieur groen is warmt het niet zo op als een zwart interieur (zoals in mijn Panhard) en daarmee zelfs beter geschikt om met heet weer te rijden.
Op het moment staat hij weer even stil. De wat roestige velgen zijn gestraald en er komen nieuwe banden op (ze waren al weer 10 jaar oud). Als dat gedaan is wordt iets doorgeroeste uitlaat vervangen en dan is het echt helemaal in orde. Het leuke aan de Saab is dat heel erg veel nog goed te vinden is en altijd voor acceptabele prijzen.
Ooit moet de roest aan de onderzijde van de deuren (valt mee maar gaat altijd langzaam verder) nog eens aangepakt worden maar verder toch vooral rijden ermee.
Zo nu en dan een puzzelrit of een oldtimer evenement zorgen ervoor dat er toch wel een beetje kilometers mee wordt gemaakt. De Saab heeft het met 100 a 110 km/h op de snelweg prima naar zijn zin dus ook voor dingen wat verder weg makkelijk mee te nemen. Enkel de kleine benzine tank is dan weleens een beperking. Ik rij op een tank minder ver dan op een accu in mijn elektrische auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.