Saab 9000 Griffin 2.3 Turbo (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9000 Griffin 2.3 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 97.000 km |
KM-stand laatst | 119.000 km |
Een jaartje als een prins (koning?)
- 119.000 km
In oktober 2008 zag ik bij de garage waar ik al jaren mijn auto's laat onderhouden een wondermooie SAAB 9000 Griffin staan. Bij navraag bleek de auto van 1993 te zijn, amper 97.000km op de teller te hebben en slechts één eigenaar gehad te hebben. De man was begin 2008 overleden en de auto stond al maanden stil. De weduwe had onlangs de auto laten weghalen door de dealer, en daar stond ie nu, "rijp voor de sloop".
Ja, je leest het goed: de auto zou gesloopt worden, omdat er een probleem was met de elektronica. Door het lange stilstaan had de accu de geest gegeven en na het starten met een "booster" was er een foutcode te zien, die verwees naar een ECU die de geest had gegeven.
Na lang aandringen van mijnentwege heeft de garagist dan de auto in orde gemaakt, waarbij o.a. een pomp van het ABS-systeem, de ECU en de elektronische gasklep werden vervangen.
Ik kon mijn geluk niet op toen de auto een week voor mijn 52ste verjaardag afgeleverd werd: dit was werkelijk een royaal cadeau.
De Griffin was (en is nog altijd) het paradepaardje van SAAB, en dat was te zien aan de uitrusting: ABS, TCS, cruise control, elektrisch verstelbare zetels met geheugen, verwarmd bovendien, elektrisch glazen schuifdak, automatische airco, etc, etc. Zelfs het lederen interieur kreeg een upgrade t.o.v. de reguliere versies: het werd opgesmukt met wildleder.
Qua rijcomfort zijn er weinig auto's die kunnen tippen aan de Griffin, het enige waar ik moest aan wennen was het gevoelige gaspedaal, dat de 2.3 liter FPT ("full pressure turbo") wel héél vlot bediende. Bij nat wegdek trad de tractiecontole al heel vlug in werking, waarbij ik in het begin extra gas gaf, omdat het vermogen plots wegviel. Resultaat: een auto die met horten en stoten vooruit springt, alsof er een beginnend chauffeur aan het stuur zit...
Ik rijd al 34 jaar, gemiddeld 30.000km, heb dus ruim een miljoen kilometer rijervaring, met meer dan 25 verschillende (eigen) auto's, waaronder enkele oldtimers, maar heb nog nooit een auto gereden die zo heerlijk was als de Griffin. Zelfs mijn Mercedes 280TE kwam niet in de buurt qua vermogen en souplesse.
Ik heb met de Griffin 22.000 km gereden, waaronder een vakantie op Guernsey (links rijden op smalle weggetjes!) en tweemaal met de caravan naar Normandië.
Verbruik (volgens de boordcomputer) lag gemiddeld op 9.5 liter / 100 km (1 op 10.5) Tijdens de rit over de Autoroute naar Bretagne meldde diezelfde boordcomputer een actieradius van 999km, d.w.z. met een vers gevulde tank (60L) lag het verbruik rond de 6L/100km. En dat voor een 2300cc met 200 pk!
De enige dingen die over de 22.000km stuk gegaan zijn, waren de voorpijp van de uitlaat (flexibele buis had het begeven) en de alternator ("dynamo") die de geest gaf in Normandië. Aangezien de plaatselijke (Renault) garage niet aan de SAAB wilde/durfde werken, heb ik een acculader gekocht en zijn we in drie etappes naar huis gereden, waarbij de boordcomputer me nauwkeurig op de hoogte hield van de accuspanning. Bij minder dan 11 volt zochten we een camping op en hingen de Griffin aan de stroom ;-)
Na één jaar heb ik de Griffin met een zwaar hart verkocht: er zijn nog zoveel leuke auto's die ik nog niet gehad heb...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.