Saab 9000 CSE 2.3 Turbo (1995)

autoreview

Saab 9000 CS

Signalement

Uitvoering9000 CSE 2.3 Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf161.000 km
KM-stand laatst166.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sterke en zeldzame Zweed

  • 166.000 km

Bij een lokale garage (via Marktplaats) gevonden: een Saab 9000 CSE Turbo van 1995. Dat was in 2005. Het ging om een 200 pk uitvoering, dus de HPT uitvoering. En die is zeldzaam, zeker met vijfbak. Prijs 3.600 euro. Met deels de historie erbij en kms bij aanschaf 161.000. Al met al een koopje.

Was er dan niks mis mee? Nee, technisch niet. Alles deed het, hoewel de turbo rookte wel eens bij een koude start. Maar olieverbruik niet gemeten. Benzineverbruik: toch ca. 1:12 (constant 110 rijden met warm weer leverde 1:16 op!).
Uiterlijk: klein deukje zijdeur en een lelijke blaar op de motorkap.

Maar wat een wolf in schaapskleren. Achter het bedaagde uiterlijk gaan 200 pk's schuil en de voorwielen hebben moeite om die aan de weg te brengen bij volgas in bochten. Vergeet niet dat het koppel al maximaal is bij ca. 2.000 toeren! Tsja, ik denk dat zelfs de Porsche 928 die ik heb gehad daar moeite mee zou hebben.

Voor de rest natuurlijk een praktische en zeer comfortabele aut, met prima stoelen en (werkende) airco. Licht, maar precies sturen. Goede wegligging. De motor (4 cilinder) is gelukkig niet te zwaar op de voorras, en dat zie je bij andere Tipo 4 modellen wel anders (Lancia Thema V6 en Fiat Croma V6). Goed gedaan, die Zweden!

Maar ik zag onderhoud aankomen aan de turbo, de remmen en zoals gezegd de uiterlijkheden. Toen de auto voor hetzelfde bedrag verkocht aan een Pool en daarmee dus een auto export ervaring rijker (enkel langs het GWK en een vrijwaring verkrijgen en je bent klaar). Dus voor niets gereden in 3 maanden!

Al met al een bijzondere auto, maar ga alleen voor een goede!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.