Saab 9000 CS Aero (1993) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9000 CS Aero |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 235.000 km |
KM-stand laatst | 235.000 km |
geweldig, maar niet voor 60.000 km per jaar
- 235.000 km
Dit is een deel van mijn "autobiografie" (30 bladzijden) die ik op het Saabforum heb geplaatst
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=124421&start=15
In de laatste dagen van 2011 liep ik tegen een rode Aero op van een particulier. Kenteken 90-RG-DZ (ik zeg: 90 Rode Grote Dappere Zwaardvechters, mijn dochter: 90 Rode Grote Dikke Zuipers.
Ik heb de Aero in goed vertrouwen gekocht (en met een aanbeveling van de garage waar hij al die tijd in onderhoud was geweest) en als hij rijdt is het inderdaad een fantastische auto, maar een auto van dat bouwjaar (1993) en met toen ik hem kocht 240.000 km op de teller, daar moet je geen 60.000 kilometer per jaar mee willen rijden.
Het is een rode Aero, zwarte bekleding, deep dish Aero-velgen, indertijd in België als eerste verkocht aan een diplomaat. Om de een of andere reden zit er een shift-up signaal op als je meer dan 2500 toeren maakt (handgeschakeld dus). De vorige eigenaar heeft de TCS eraf laten halen (dat heeft hem een vermogen gekost), en heeft tot gevolg dat eigenlijk alle elektronische systemen van tijd tot tijd kuren vertonen, en dat de cruise control het soms wel, soms niet, soms een beetje, soms een stukje doet.
Ik zit zo veel in mijn auto dat ik niets af wil doen aan voorzieningen. Bovendien zit ik vaak achterin te werken en laat me dan door een student-chauffeur rondrijden.
Daarom zitten er de volgende extra’s op:
• Een Alpine 1-DIN opklapnavigatie
• Nieuwe speakers
• Parkeersensor
• Getinte ramen achter
• Carkit voor
• Carkit achter
• 220-voltstopcontact achter
• Achterbankverwarming (alleen rechts)
• Xenon-verlichting
• Bekerhouder in de middenarmsteun en in het dashboard (achterin niet, de middenarmsteun is uit een jaar dat dat nog niet had
• Winterbanden met extra velgen
Verder heb ik er LPG in laten monteren bij Mesman in Helmond (Vialle, witte injectoren, geloof ik). De RDW heeft ‘m als G3 ingeschreven.
De liefhebber mag zelf tellen wat ik aan extra’s heb uitgegeven. Ik schat in dat ik de aankoopprijs van € 5.900 (te veel, te veel, ik weet het, maar liefde…) niet helemaal nog een keer betaald heb aan extra’s.
Binnen een maand na aankoop, en nog voor de montage van de LPG liep de motor warm, zeer warm, en kon ik er nieuwe koppen inzetten. Geluk bij een ongeluk, want toen kon ik er meteen geharde klepzittingen in plaatsen voor de LPG.
In de afgelopen 1,5 jaar is verder bijna alles vervangen wat vervangen kon worden:
• Turbo (oh ja er zit nu een draaischijfje in waardoor je de turbodruk handmatig kunt opvoeren als je dat wilt)
• Waterpomp
• Startmotor
• Brandstofpomp
• Koplampwissers
• Koplampglazen
• Remcylinders
• Uitlaat (oh nee, die niet)
• Multiriem
• Condensor van de airco
Uiteindelijk heeft de garage aan mij incl BTW een omzet van ongeveer € 12.000 gehad in 1,5 jaar. Op 95.000 km is dat ruim 10 ct excl. BTW.
Dat is veel, te veel; 7,5 cent was heel redelijk geweest.
Om het te vergelijken: er is een klassiek leasebedrijf (P50) dat klassieke auto’s least. Die rekenen voor een 15 jaar oude BMW 750i 12-cylinders ook een all-in tarief van 10 ct excl. BTW.
Waarom heb je je verlies dan niet genomen en de auto weggedaan?
In de eerste plaats: als hij rijdt is het een heerlijke auto! Snel, fel, comfortabel, ziet er stoer uit, veel ruimte achterin, exclusief, en dat vermogen bij acceleratie blijft een wonder!
Overigens vinden ook die student-chauffeurs, die in heel wat dikke auto’s rondrijden, het elke keer weer een bijzondere ervaring om de 9000 te laten accelereren. Bijzonder vak is dat overigens. Chauffeurs moeten veel rustiger rijden dan ze zonder achterinzitter ooit zouden doen. Logisch natuurlijk: ik zit te werken en kijk niet naar buiten, dus kan niet anticiperen op wat er in het verkeer gebeurt. Ze plannen hun reistijden ook altijd heel ruim, want veel harder dan 110 wordt er meestal niet gereden, steeds op de rechterbaan (behalve als we te laat zijn en ik toestemming geef).
In de tweede plaats: je hoopt steeds dat dit het laatste is (wat zou er in vredesnaam nog meer kapot kunnen?).
In de derde plaats: als ik de kosten per maand afzet tegen een nieuwe geleaste 520D Touring, incl. een bijtelling ad 25% van € 60.000, rij ik nog steeds op een koopje.
Er zijn verder weinig auto’s waar ik makkelijk in pas, en zeker niet waar ik makkelijk op de achterbank pas; zelfs de 9-5 sedan is eigenlijk iets te krap.
Achteraf gezien: zo’n auto moet je doen als je 15.000 tot maximaal 25.000 kilometer per jaar rijdt; dan is het overzichtelijk en goed te doen. Nu belast ik de auto gewoon te zwaar, voor zo’n oud beestje. Maar ach, ik ben net naar België geweest, rondrijdend in de heuvels van de Ardennen, en wat is het dan een lekkere auto.
Een ander, bijzonder verhaal dat ik nog niet verteld had: in 2011 is mijn vader op 91-jarige leeftijd na een prachtig leven rustig en kalm overleden, maar ik moest natuurlijk nog wel naar de begrafenis, vol met internationale en diplomatieke gasten, en ik had een hoofdrol als ceremoniemeester.
De begrafenis was in Leiden. Op de A12 stond bij Driebergen een dikke file. Ik onderweg nog de politie gebeld of die me wilden begeleiden, maar er was geen auto beschikbaar...
Gevolg: tussen Utrecht en Alphen heb ik op de afgekruiste spitsstrook met bijna 200 km per uur de verloren tijd ingehaald. Geen bon en een heel mooie ervaring.
Met enig verdriet ben ik daarom gaan rondkijken naar een andere auto.
En voor deze heb ik dan een paar dromen:
Het leukste zou zijn hem om te bouwen tot 4-deurs cabrio. Kan dat? Heeft iemand dat ooit gedaan. Ik zag dat er een Amerikaans bedrijf was dat dat – voor een vermogen – deed. Ik heb ook ooit wel eens iemand gezien in Saabberichten die zijn 900 classic 4-deurs tot cabrio omgebouwd had. Klein probleempje: kap opbouwen kostte een half uur omdat er allerlei ingewikkelds rond de B-stijl moest gebeuren.
Alternatief is: gas eruit, turbo vol opschroeven, paar dagen racetraining op Zandvoort volgen en kijken hoe hard hij (en ik) de Nordschleife rond kunnen.
Derde mogelijkheid: aan mezelf terugverkopen voor € 500 en ermee naar Dakar voor het goede doel
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.