Saab 9000 2.0i (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9000 2.0i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 1995 |
KM-stand bij aanschaf | 298.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mooi kan ik hem tot op de dag van vandaag maar niet vinden, het wat hoekige model is samen met de Fiat Croma, Lancia Thema (en als ik het goed heb ook de Alfa 164) ontwikkeld, en dat is hem ook aan te zien. Het is dus geen typische Saab om te zien, ook al omdat de contactsleutel op de verkeerde plek zit. De auto is 5 jaar in mijn bezit geweest
Met de jaren groeide de waardering voor deze ruime, comfortabele auto. De vering is eerder comfortabel dan sportief, doet een beetje Frans aan. De stoelen zijn geweldig, en met neergeklapte achterbank paste er een hele motorfiets in (een Honda CB 750 voor de nieuwsgierigen). Met de facelift in 1992 werd het lelijke eendje toch nog een mooie zwaan, maar vanaf het eerste model zat de schoonheid al van binnen.
PROBLEMEN
Op wat problemen met de gasinstallatie (gescheurde slang in het koelsysteem, en een gaatje in het versleten membraan van de verdamper), een paar versleten voorwiellagers bij 325.000 km (tja....) en een nieuwe distributieketting en koppakking bij 390.000 km (och....) heb ik nooit meer dan regulier onderhoud hoeven doen. De voorportieren zijn wat roestgevoelig, dit schijnt te komen doordat bij het tectyleren een holle ruimte achter een balk in het portier vrijwel altijd vergeten wordt. De huidige eigenaar heeft er inmiddels meer dan 550.000 km op gezet, en heeft geen noemenswaardige kosten gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren