Saab 900 Turbo 16S (1992)

autoreview

Saab 900
Saab 900Saab 900Saab 900Saab 900 - interieurSaab 900

Signalement

Uitvoering900 Turbo 16S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf197.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik was oorspronkelijk op zoek naar een Citroën DS, maar mijn vrouw was daar niet voor te vinden. Een Saab 900 van de eerste generatie kon wel op haar goedkeuring rekenen. Na enkele weken vond ik een dealer in Alken (België) die zich min of meer specialiseerde in Saab 900 van de eerste generatie. Hij had enkele modellen staan - een 900i (met slechts 50d km!), een 900s, en een 900 Turbo S Aero 16 klepper uit 1992. We hebben ritjes gemaakt met de 900i, en die reed zonder meer HEERLIJK. Soepel, zacht, en wat een trekkracht! De 900 Turbo S Aero was aanvankelijk boven ons budget, maar uiteindelijk hebben we daar ook een ritje mee gemaakt, en dan beslist dat het misschien verstandiger (?) was om voor een topmodel te kiezen. Als we de auto dan later zouden verkopen... De wagen zag er geweldig uit: scarrabe groen met grijslederen interieur. Alle opties: cruise control, airco, radio-cd speler, alles electrisch,... Aan de buitenkant nauwelijks een krasje te bespeuren. Gigantische spoiler achteraan (whale tail), prachtige aero-velgen, enzovoort. Wat ook meteen opviel: het geluid van de uitlaat. Een machtig geluid - een brom die je borstkas doet meetrillen. Uiteraard trekt het ding ook geweldig op: meer dan 160 pk (het is de versie met katalysator, dus ongeveer 15 pk minder dan de topversie zonder katalysator). In het begin moet je schakelen als gek, maar eens op 80 kilometer per uur zit je in vijfde, en kan je in een mum van tijd iedereen voorbijsteken. ’Een raket’, zei onze verzekeringsmakelaar toen ik hem het model doorbelde. En gelijk had ’ie. De turbo fluit heerlijk. Geluidsisolatie is superieur. Comfort is optimaal. En dat design! Zo’n auto’s worden gewoon niet meer gemaakt. Ook de laadruimte is gigantisch, en je hoeft er zelfs de achterbank niet voor neer te klappen. Kortom: een droom. Zeker in de eerste weken.

En dan kwamen natuurlijk de eerste ergernissen. De cruise control bleek stuk (dealer had nochtans verzekerd dat die werkte; hij moet dus op zoek naar een nieuwe unit), de afstandsbediening (inderdaad!) werkte niet altijd even goed, en de spoiler achteraan bleek te ’flapperen’. Het kofferdeksel sluit ook niet meer zo goed. Dat was allemaal niet zo erg, en is ondertussen zelfs opgelost. Wat me vooral stoorde was het ’gerammel’ in deze auto. Het is een raket, met dito sportveringen, die echt heel hard zijn afgesteld. Elk putje in de weg voel je (en hoor je). Op slechte wegen (kasseien, putten, verhard wegdek) is deze auto echt niet aangenaam. Op snelwegen voelt ’ie zich best in zijn sas. Dan kan je rustig een babbeltje slaan met de passagiers, wat muziek luisteren, enzovoort. Ik heb ondertussen ook al in andere modellen van de saab 900 gereden, en de veringen zijn daar helemaal anders - veel zachter.
De auto ligt ook redelijk laag (aero-versie), waardoor je soms ongewild de stoeprand afschraapt. Ook bij drempels is het uitkijken geblazen.

PROBLEMEN

Whale tail spoiler laat los (is nu vastgelijmd).
Electronica begint het te begeven (alarm met afstandsbediening heeft kuren).
Lichte lekjes in de motor (servo-vloeistof, olie, ...)
Versnellingsbak schiet soms uit ’achteruit’.
Kofferdeksel sluit niet meer zo goed.

In het algemeen heb ik voorlopig weinig kosten gehad aan deze auto. Ik rijd er nochtans al bijna een half jaar mee. Hij is natuurlijk altijd goed onderhouden. Voorlopig is het echt een droomauto.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.