Saab 900 S 2.0i Coupé (1996)

autoreview

Saab 900 S 2.0i Coupé (1996)

Signalement

Uitvoering900 S 2.0i Coupé
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf159.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ik heb deze auto in oktober 2011 gekocht voor €950 en was natuurlijk helemaal in m'n nopjes. Reed hiervoor een lelijke oude Seat Ibiza zonder luxe dus dit was een hele upgrade!

Onderhoudsboekjes e.d. zaten er allemaal niet bij wat niet zo slim was achteraf. De verkoper vertelde mij ook dat de auto lang had stilgestaan (6 maand ongeveer). Desondanks kocht ik hem toch want was er gelijk al helemaal verliefd op (zonder de auto eigenlijk goed door te lopen).

Dat hij lang stil had gestaan bleek wel bij het remmen. Op de terugweg moest ik op de snelweg vrij hard remmen, hierbij trilde het stuur ontzettend. Ik was natuurlijk bang, want wat had ik nu voor auto gekocht? Het bleek dus gewoon aanslag te zijn en na 3 keer hard remmen op de snelweg (van 130 naar 80) was het probleem verdwenen.

Ik heb toen 2 maanden lang probleemloos gereden maar vanaf daar begon de ellende.

Er bleek een verkeerde koppelingskabel in de auto te zitten, deze is toen vervangen voor een zelfstellende Saab kabel. Na een week kwam er daarna een vreemd geluid uit de auto wanneer ik de koppeling intrapte. Een soort van schurend geluid en alsof er 2 buizen in elkaar schoven. Liet je de koppeling weer opkomen klonk het alsof 2 buizen weer uit elkaar schoven. 2 dagen erna voelde de koppeling een beetje stroef aan bij het intrappen, alsof er een soort vreemde weerstand achter zat. Heb er verder niks achter gezocht maar een week later knapte de kabel dus. Weer een nieuwe erop.

Toen bleek ook dat de waterpomp stuk was, deze werd dus ook maar gelijk vervangen.

Ik heb daarna eerst weer 3/4 maanden rustig door kunnen rijden, tot op het moment dat er een licht jankend geluid uit de auto kwam bij het sturen.
Naarmate ik verder reed werd het janken harder en het sturen voelde vreemd aan. Uiteindelijk was het dus zo erg dat ik de auto stil heb gezet en eens even onder de kap een kijkje nam.
Daar was het een kliederboel van olie. Stuurbekrachtigingsolie wel te verstaan.
Onder de auto zag ik het met een rotgang wegstromen.
De stuurbekrachtigingsleiding had het begeven en daarbij is de pomp ook overleden. Dat moest dus ook maar weer gemaakt worden.
LET OP, stuurbekrachtigingsleidingen zijn een zwak punt van Saab en gaan snel stuk!

Na de reparatie rijd ik weer naar huis waarbij de auto erg schokt bij het optrekken (de auto had een tijdje stilgestaan sinds die kapot ging, accu was ook leeg toen hij werd opgehaald).
Ik dacht, zal wel komen door het lange stilstaan. Het werd uiteindelijk ook wat minder ja, maar het ging niet helemaal weg. Diagnose: drukgroep stuk. Dus er maar een geheel nieuwe koppeling in laten zetten.

Een maand later schakelt de auto moeilijk en is hij nauwelijks nog in de versnelling te krijgen. Heb hem toen ingeruild voor een Saab 9-3. Achteraf hoorde ik dat er een bout van de versnellingsbak losgekomen is en er een nieuwe bak in moest komen.

Samenvatting:

Qua comfort vind ik deze Saab heerlijk. De stoelen zitten erg lekker en na een lange rit kom je er niet gebroken uit. Standaard zijn Saabs behoorlijk luxe uitgerust (voor die tijd) met onder andere: Stuurairbag, bijrijdersaibag (optioneel), ABS, elektrische ramen, stuurbekrachtiging etc.

Ook de motoren zijn lekker pittig, ze hebben minimaal 131 pk en dat is best te voelen. De turbo motoren zijn helemaal geweldig! Het zijn ook vrij betrouwbare motoren, heb daar nooit gedonder mee gehad ondanks dat ik vind dat Saab motoren niet zo lekker klinken (als je met je neus onder de kap hangt).

Betrouwbaarheid vind ik ook niet echt geweldig, ik gaf deze Saab het voordeel van de twijfel enigszins mee omdat hij lang heeft stilgestaan maar er gingen veel dingen stuk. Zweedse degelijkheid doet zijn naam niet echt eer aan in deze auto.

Kosten zijn ook niet mis, Saab is duur.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.