Saab 900 S 2.0i (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 900 S 2.0i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 332.300 km |
KM-stand laatst | 332.300 km |
Saab 900 S 2.0i
- 332.300 km
Een auto met ruim 332.000 op de teller inzetten voor het woon/werkverkeer. Is dat nog een beetje te doen wat betreft rijgenot en betrouwbaarheid in de techniek? Het antwoord hier op is ja. Rij al jaren auto's van meestal ruim 10 jaar oud die door mij worden aangeschaft voor weinig en waarmee ik in relatief korte tijd veel kilometers maak. De onderhavige automobiel die ik ga bespreken is zelfs 16 jaar oud. Maar dat is aan het rijden niet te merken. Integendeel!
Enkele weken terug een mooie Saab 900S gevonden. Zwart van kleur en lichtbeige bekleding. Geen onbekende hier op Autoweek want de auto is al een aantal keren hier gereviewd door vorige eigenaren. De Saab is uit het jaar 1997.
Dit is mijn derde Saab 900. In het verleden heb ik een 900 Classic gereden. Later een aantal jaren in een 900NG gereden. Beiden liepen op lpg. Mijn huidige auto loopt op benzine. Is natuurlijk duurder in gebruik maar het verschil in rijgenot (en betrouwbaarheid?) is zeer groot. Wat mij betreft gaat er niets boven een benzinemotor die op benzine loopt.
Mijn eerste twee Saabs kocht ik jonggebruikt voor vreselijk veel geld bij de autogarage. Inmiddels jaren ouder en wijzer koop ik alleen nog oud en voor weinig. Eerlijk is eerlijk, het heeft natuurlijk ook met de financiele middelen te maken. Met de meeste mensen is het toch zo dat ze rijden naar hun portemonnee. Dat is bij mij ook zo geworden, zij het dat ik noodgedwongen steeds oudere auto's met steeds hogere kilometerstanden ben gaan rijden. Maar het plezier is er niet minder door geworden en ben het gaan zien als een soort sport. Zoveel als mogelijk genieten voor zo weinig mogelijk geld. Het kan!
Kilometerstand 332.300: de aanschaf
Al sinds jaren koop ik geen gebruikte auto's meer bij autobedrijven en/of handelaren doch uitsluitend nog bij particulieren. De reden is eigenlijk net zo simpel als dat ie logisch is, namelijk dat de particulier z'n auto door en door kent en meestal heeft gekoesterd, mits deze de wagen langere tijd in bezit heeft gehad. Voor handelaren zijn auto's slechts een middel om omzet te maken. Zij kennen het exemplaar dat ze je aanbieden vaak amper en daarbij, als ze hem wel kennen willen ze er nog de nodige winst op maken. Ik misgun het ze niet maar ik houd de winst liever zelf in de zak.
Met tientallen jaren auto-ervaring in de rugzak, een dosis gezonde argwaan en werkend verstand in je kop kun je met behulp van het www en de moderne communicatiemiddelen gemakkelijk voor weinig geld een puike auto kopen. Als je ook nog wat mensenkennis hebt is het helemaal mooi. Het gaat uiteindelijk toch om vertrouwen.
De eigenaar van de door mij aangeschafte Saab was een wat mij betreft no-nonsense kerel. Niet iemand die het nodig heeft een ander een kletskoek verhaal te vertellen om z'n auto kwijt te raken. Een open en directe vent. Ik mocht hem gelijk. Na mijn aankomst op zijn adres ben ik even om de Saab heengelopen, even de motorkap open, weer dicht, binnen 5 minuten samen op weg om de proefrit te maken.
De wagen kende voor mij in het interieur niet heel veel geheimen. Als je in je leven eerder al twee maal een Saab 900 gereden hebt weet je dat die sleutel op de middenconsole moet worden ingevoerd, ken je de stoelen, het cockpit-achtige dashboard, de typische vooruit en eigenzinnige, heerlijke Saab-fateuils. Het voelde als thuiskomen.
Wegrijden ging goed maar vergde wel even wat gewenning want de koppeling zit erg diep in het pedaal. Dat is beter dan bovenin het pedaal bedacht ik mij. De auto voelde voor mij gelijk als goed aan, stuurde strak, remmen werkten goed en schakelen idem dito. Via een aantal binnenwegen even kort de autosnelweg op. De auto reed mooi rechtdoor zonder afwijkingen door te trekken naar links of rechts. De proefrit was voldoende lang voor mij om een goede indruk van deze wagen te krijgen. Al snel liet ik de verkoper weten dat ik tevreden was en vertrouwen had in de auto. We zijn teruggereden naar het startpunt en hebben de formaliteiten rondgemaakt.
Kilometerstand 335.175: Genieten
Inmiddels een kleine 3000 km gereden. Meestal loop je met gebruikte auto's wel tegen wat eigenaardigheden of mankementjes aan. Is dat bij deze oude Saab ook het geval?
De eerste dag na aankoop heb ik de voorwielen opnieuw laten balanceren want ik ben allergisch voor trillingen in het stuur. Met bepaalde snelheden in het gebied tussen 90 en 110 km/u deden deze trillingen zich voor. Op de wagen liggen nieuwe banden, door de vorige eigenaar nog aangeschaft. Gelukkig had hij mij ook de factuur van de banden meegegeven, tezamen met nog wat andere documenten van de auto. Ik ben naar het plaatselijke filiaal van een bekende landelijke bandenfirma gereden en heb daar de voorwielen opnieuw laten balanceren. De onbalans is nu vrijwel geheel verdwenen. Terwijl het wiel aan het balanceerapparaat lag te draaien was te zien dat een van de velgen een keer aan de binnenzijde een opdonder heeft gekregen. Een hele lichte oneffenheid is daardoor in de velg aanwezig. Wil je helemaal trillingsvrij rijden zou de velg een keer vervangen moeten worden. Maar de trilling is wat mij betreft voor 99% verdwenen dus hoef er verder geen kosten aan te maken. Het balanceren was ook gratis omdat de banden nog zo nieuw waren en bij dezelfde keten gekocht. Dit spaarde 27 euro uit.
Mankeert er verder dan helemaal niets aan de auto? Nee, er mankeert helemaal niets aan de auto, althans niets dat een dusdanige vorm aanneemt dat het mij stoort. Natuurlijk is het een gebruikte auto en dat is ook te zien als je met je neus vlak boven de lak gaat hangen. Maar niets ernstigs en de overall view is keurig netjes. En mensen geloof me, deze Saab rijdt wat mij betreft echt als nieuw en geeft mij daardoor een heel goed gevoel. Dat gevoel is nog beter dan het gevoel dat ik had bij aanschaf van mijn vorige Saabs. Die vergden erg veel geld maar beide wagens moesten kort na aanschaf terug naar de garage om allerlei dingetjes te laten herstellen of vervangen. Bij deze Saab tot dusverre geen problemen.
Het is duidelijk dat z'n vorige baasjes goed voor hem gezorgd hebben.
Een minder punt van tevredenheid is het brandstofverbruik. Ook dat voelde vertrouwd aan, namelijk aan de forse kant. Bij 100 km/u met de airco niet ingeschakeld 1 op 14. Airco inschakelen kost kapitalen en 'verwent' je gelijk met een verbruik van 1 op 12 met dezelfde snelheid. Dus, poen sparen, airco uitzetten.
Nog even een tip: zorg voor een rustige en beheerste rijstijl als je lang van je (oude) auto wilt genieten zonder hoge kosten. Bedenk: hard rijden kost poen.
Kilometerstand 338.000
Net een vrijwel autoloze vakantie achter de rug. Het kilometervreten gaat nu weer beginnen vanwege het woon/werkverkeer, normaliter minimaal 1000 km per week.
Calamiteiten hebben zich nog niet voorgedaan. Alleen wat kleine dingetjes. De automatische antenne kwam niet vlotjes meer omhoog of omlaag. Dit opgelost met een scheutje fietsen-smeerolie dat ik nog had staan. Verder is te noemen het Saab-audio-systeem dat in deze wagen is uitgerust met een cassettespeler. De muziek begon na enkele minuten spelen te janken. Reinigingscassette door het apparaat gehaald. Probleem nog niet opgelost. Bedenk me nu ondertussen dat het ook wel eens aan het cassettebandje zelf zou kunnen liggen. Morgen gelijk maar eens een ander bandje uitproberen. Verder zijn er geen problemen te melden. De wagen rijdt nog steeds als nieuw.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.