Saab 900 (1994)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 159.000 km |
KM-stand laatst | 161.500 km |
De klassieker die alles doet én is!
- 161.500 km
Saab 900: de ideale klassieker die alles doet én is.
Zoals wij allen weten, is de auto een verlengstuk van de uitstraling van haar rijder.
Als jonge man in de eerste helft van zijn twintiger jaren en met wat spaargeld op zak, is er een enorm aanbod. Nieuw, oud, youngtimers; Amerikaans, Duits, Frans, Italiaans, Brits, Japans, etc. etc. Ik wilde iets unieks, stijlvol, eigenaardig maar toch ingetogen.
Met een verleden in Amerikaanse auto’s uit de jaren 70 en 80 was het nu tijd voor iets Europees. Noem het saai en klein, ik noem het verfijnd en een evolutie van mijn smaak.
Maar waar ga je heen als je een cabrio wilt die modern(er) is, redelijk uniek, niet topsegment kwa prijs en alsnog zonder te schreeuwen ‘kijk mij’? En oja, niet teveel in de MRB en een leuk old school gevoel, zonder de perikelen van écht oude auto’s.
De zoektocht werd al snel beperkt tot een drietal merken: Alfa Romeo, BMW en Jaguar. Bij beiden niet hetgeen wat ik zocht: de Alfa Spider S4 zeer charmerend, geweldig uiterlijk. Maar dat vond ik niet van mijzelf zodra ik mijn benen had moeten amputeren om erin te passen. Een BMW Z4: prachtige techniek, stoer uiterlijk. Echt snelle jongens werk! Maar zodra bleek dat het olie peilen louter via een computer systeem kon, haakte ik af. Hoe heerlijk is wel niet om zelf je olie te peilen en te ruiken? Het zijn de kleine dingen die het hem doen.
Een jaguar XJ6 X300. Geweldige slee, nee geen cabrio. Maar wel een van mijn jongensdromen. Net exemplaar, echt een Heerenauto. Tóch zat de kwaliteit van o.a. de interieurdelen mij niet lekker.
Toen kwam deze Saab 900S Cabrio op mijn pad. Dichtbij huis te koop. Toch maar eens kijken. Zodra ik instapte vielen direct de royale hoofdruimte en de fantastische met leder beklede zetels op. En het hele dashboard zo eigenaardig doordacht, hoogwaardig plastic/leer en alles binnen handbereik. Geweldig!
Als ik na dagelijks in een VW polo gereden te hebben, 's zondags in de Saab stap voelt dit altijd als thuiskomen. Ik kan er niet over ophouden, zo geweldig vind ik het interieur.
Dan de aandrijflijn (technische details zal ik u sparen): een soepele motor, een heerlijke roffel uit de uitlaat. Alsof je achter op een boot bij de uitlaat zit, heerlijk! De transmissie schakelt soms wat hakerig (zoals bekend), maar met de juiste schakeltechniek is dit tot een minimum te beperken.
Dus wat straalt deze auto uit? De bekende stigma’s zijn onder andere: architect, notaris en oud geld. Ingetogenheid is wat ik zie. Kwaliteit, zonder het van de daken te schreeuwen. Sportief? Nee. Maar wel cool, vooral met deze Aero-kit. Elegant, zonder dat je dat direct doorhebt.
Wat mij betreft doet en kan deze Saab alles wat je van een klassieker zou willen. En dat is het argument dat ik met deze review wil inbrengen. Je komt er keurig mee voor de dag, heeft een nette, neutrale doch stijlvolle uitstraling, accelereert adequaat, is enorm comfortabel, biedt écht leuk rijplezier (vooral in cabriovorm) en niet onbelangrijk: is nog geen klassieker waar je giga-prijzen voor neerlegt.
Dit bouwjaar is nog MRB-plichtig, en laat het net zo zijn dat de Saab-engineers deze auto vrij licht wisten te houden (1285kg). Zeven tientjes per maand naar de fiscus; dat ene rondje op het terras; dat sla ik wel over voor deze Saab.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren