Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero Griffin (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero Griffin |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 201.000 km |
KM-stand laatst | 212.000 km |
Zeker weer een Saab
- 203.500 km
Mijn 10e Saab in 23 jaar.
In totaal heb ik nu meer dan 1,5 miljoen kilometer in Saabs gereden.
De 'nieuwste' is onlangs uit Spanje geïmporteerd door Wijlhuizen uit Ooij bij Nijmegen.
Het is een 2.3 turbo (let op het kleine lettertje t), in een Griffin uitvoering, een beetje tussen Aero en Vector in: dus wel de luxe stoelen en veel andere accessoires uit de top-Aero-versie, maar audio en motor zijn iets minder (220 pk).
Ik heb net 2.500 km met de auto gereden zodat ik de kleinigheden die er nog waren (spiegels die niet inklapten, dat soort dingetjes) net heb laten herstellen.
De komende weken gaat er nog wel het nodige met de auto gebeuren en dan komt er ook een update:
Er gaat LPG ingebouwd worden en dan wordt de auto ook getuned naar 230 pk.
Verder heb ik mij de luxe gepermitteerd om er een superaudio in te laten zetten. Dat gaat Schut Car Systems in Arnhem doen. Belachelijk voor een auto van dat bouwjaar? Dat weet ik niet. Ik ga er nog 200.000km mee rijden, dat is nog 5 jaar, en dan is 1 Euro per uur voor mooi geluid in een auto waar ik heel veel in rijd niet zo gek. Ik zit meer uren in de auto dan dat ik wakker thuis ben, dus dan mag dat best € 3.000 kosten.
Ik denk maar zo: als ik een nieuwe zakensedan of estate had gekocht van dit niveau was ik jaarlijks aan afschrijving meer kwijt geweest dan de aanschaf van deze auto me kost. Ik heb dus nog wel wat marge.
De kleur is donkerblauw, met een licht, crème interieur, stijlvol en rustig. Foto's volgen nog.
En verder rijdt het zoals een Saab hoort te rijden: comfortabel, fijne, stevige wegligging, voldoende acceleratievermogen wanneer het nodig is. Geen kraakje of rammeltje te horen. Hij is dan ook pas 15 jaar oud!
Hij is nog niet volgehangen met al die moderne veiligheidssystemen. Dat is misschien wel jammer, maar nu moet ik zelf opletten. De passieve veiligheid staat natuurlijk wel op topniveau
Een nieuwe lente, een nieuw geluid
- 212.000 km
10.000 km verder. Het geluid is gemonteerd. Het is fenomenaal wat een set goede speakers (voor, midden achter en een subwoofer) en een uitstekende dsp (digitale versterker) in combinatie met isolatie in de deuren doet.
De auto is veel stiller, en het geluid is schitterend. Helder in de hoge tonen, een mooie bas, of het nou klassieke muziek (Stabat Mater van Pergolesi bijvoorbeeld) of hardrock (Within Temptation), jazz of punk is, het komt allemaal even mooi door.
En verder is de auto getuned door DionHPT (een specialistische Saabtuner) tot 240pk en er is LPG ingebouwd door Snoek in Didam.
Het rijdt allemaal heerlijk.
Parkeren is ook makkelijker nu er ook parkeersensoren aan de voorkant zitten.
Op naar de komende 200.000 km
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.