Saab 9-5 2.0TiD 160pk Vector Exklusiv (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 9-5 2.0TiD 160pk Vector Exklusiv |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 35 km |
KM-stand laatst | 110.000 km |
So far, soooo good
- 18.000 km
Mijn Saab 9-5 is een van de laatste in Nederland op kenteken gezette 9-5's. Althans, op dit moment. De fabriek staat al een tijdje stil en deze auto was gelukkig al gemaakt. Veel nieuwe 9-5's zijn er dus niet op kenteken gezet.
Gebaseerd op een nieuw platform is dit een compleet andere auto dan de vorige Saab 9-5. Die heb ik ook gehad, dus ik kan wat vergelijken met de vorige versie.
* Carrosserie
De auto is dik 5 meter lang en dat is een boel auto. De zit voorin en achterin is dan ook riant. Op papier is de bagageruimte ook groot, maar door de beperkte vulopening van een sedan-carosserie en de onregelmatige vorm is het niet eenvoudig om veel mee te nemen.
De achterbankleuning kan in delen worden neergeklapt, waardoor er een -beperkt- gat tussen de bagageruimte en binnen ontstaat. Hierdoor kunnen lange, platte voorwerpen probleemloos meegenomen worden, want dan heb je ineens wel 2 meter lengte tot je beschikking. Let wel op dat je het leder niet beschadigd, dat gaat vrij gemakkelijk.
Zoals de meeste Saabs is het dash vrij hoog, net als de rand van de ramen. Je zit dus echt "in" de auto, nog meer dan in de vorige 9-5. Het dashboard is een vrij massief geheel. Sommigen zullen de grote hoeveelheid plastic of de enorme hoeveelheid knoppen misschien niks vinden, maar de meeste mensen kijken alleen naar het grote touchscreen van de navigatie.
De kwaliteit van de knoppen, de afwerking en dergelijke is prima. De auto is verder voorzien van een kleurendisplay in het midden van de klokkenwinkel om allerlei extra gegevens uit te vragen, zoals verbruik, accuspanning, brandstofvoorraard etc.
* Rijcomfort
Mijn uitvoering heeft een sport-onderstel en dat was eigenlijk nogal tegen mijn principes. Immers, de meeste tijd rijd je op de snelweg en dan wil je toch vooral comfort. Desalniettemin is hier helemaal geen sprake van een keiharde vering of discomfort. Misschien is dit ook wel de betere keuze, want met dit onderstel kun je geweldig hard door de lange bochten op verkeerspleinen zoeven. Het blijft dan gewoon stevig, veilig en comfortabel.
Ik heb nog niet zo hard door zo'n bocht gedurfd dat de auto gaat schuiven, dus het onveilige gebied ligt echt ver weg. Overigens is de auto bij hele scherpe bochten wel van het "ik ga liever rechtdoor"-type. Dan schuif je over de voorwielen weg.
Overigens is de besturing op hogere snelheden veel te licht. Je moet echt opletten dat je het stuur rechthoud, want je zit zo op een andere baan. Daarom lijkt het wel handig dat deze auto lane departure warning heeft, maar in combinatie met de lichte besturing is het juist heel irritant dat de auto nogal vaak naar je moet "pongen". Overigens werkt de besturing wel heel precies, wat ik echt wel als pluspunt moet noemen. Zeker ten opzichte van andere Saab modellen, waar je nog wel eens wat moet gokken met de besturing.
* Klimaat/comfort
De klimaatregeling is nogal arctisch: de dubbelzone-airco maakt het ook op hete dagen in no-time ijskoud, maar met wat kou is het ook in no-time loeiheet. Alsof de lucht uit de roosters net langs wat gesmolten lava is gestroomd. De stoelverwarming zorgt er verder voor dat ook je billen nooit koud worden. Ook hier geldt: de hoogste stand niet gebruiken, want dat is kennelijk bedoeld als rechaud voor als je Chinees gaat afhalen. De stoelen zijn overigens prima af te stellen en met het verstelbare stuur is een goede rijpositie te maken. Wel zijn de stoelen aan de vlakke kant, wat op langere ritten merkbaar is. Door die vlakheid is ook de steun in bochten wat minder. Ik kon de stoelen in de vorige 9-5 beter waarderen.
* Motor en transmissie
De 6-versnellingsbak is nogal bijzonder gespatieerd. Dieselrijders zullen gewend zijn snel naar een hoger verzet te schakelen, maar dat moet je bij deze auto niet doen. De zeer lange versnellingen maken dat de auto altijd al in het lage toerenbereik rijdt. Zo draait de motor bij 130 op de teller nog geen 2.000 toeren. Ook het "80 in zijn 5" waartoe je op sommige snelwegen wordt opgeroepen levert een heel laag toerental op, beter niet doen want 1300 toeren rijdt echt niet lekker. Bovendien is de fut er dan wel uit.
Die fut is er ook uit als je de auto wat af moet laten remmen, bijvoorbeeld naar 100 of 90, en je wilt met de cruisecontrol weer oppakken. Dat gaat eenvoudigweg niet omdat de versnelling dan nog in 6 staat en het toerental dus superlaag is geworden, dan is er geen koppel of vermogen meer om de auto te versnellen naar een normale kruissnelheid van 125/130. Terugschakelen dus.
Diesel is in mijn opinie bijna altijd inferieur aan de benzinemotor in dezelfde categorie. Je hebt meer koppel, maar ook meer herrie en minder vermogen. Desalniettemin ben ik niet ontevreden over deze oliestoker. Als je hem start is het wel alsof je metalen emmers vol met spijkers aan het rondzwaaien bent, maar in tegenstelling tot andere diesels ebt dit op een gegeven moment helemaal weg. Je leest wel eens in autoweek dat het na een paar kilometer minder wordt, maar dat is bij mij niet genoeg. Dan hoor je het immers toch nog steeds? Bij deze auto valt het gelukkig wel helemaal weg en dan rij je dus wel heerlijk.
Het vermogen van de motor is voldoende (160pk), maar uit hetzelfde blok zijn ook betere prestaties bij een nog gecultiveerder loop te halen. De 190 Pk versie en de 2.0 liter benzineblokken zijn wat dat betreft aan te bevelen. De V6 lijkt me overkill, maar daarin heb ik nooit gereden. Deze auto trekt met gemak door tot zeer illegale snelheden waarbij bij 230 de elektronische bijl valt.
* Overig
Mijn auto is in vector-uitvoering met exklusiv pack geleverd en dat betekent 17 inch lichtmetalen wielen, alarm, Bluetooth Telefoon Integratiein het navigatie/soundsysteem , Premium audiosysteem met 9 speakers, CD-/ MP3-speler met Harddisk, Verwarmbare voorstoelen,
Bi-Xenon koplampen etc.
De auto is optioneel nog voorzien van Pilot head-up display (hud), Lane Depafture Warning met Traffic Sign Recognition, Quik Heat (versnelde interieurverwarming) en nog zo wat dingen. Leuk speelgoed en het werkt nog ook. Voor de hud leek mij een overbodig speeltje, maar het werkt goed en ik kijk eigenlijk alleen nog maar op dat ding. Snelheid, navigatie-aanwijzingen, cruisecontrol instellingen etc komen allemaal in de voorruit geprojecteerd voorbij en dat werkt fantastisch.
Het geheel doet dus luxe aan. Missers: het leer van de halflederen bekleding is niet zo luxe als je zou willen en doordat deze auto een zwart interieur heeft is het erg donker geworden.
* Algemeen
Een heerlijk rijdende auto, maar met mijn zware rechtervoet is het gemiddeld gebruik nu ca. 6,8 l/100km.
PROBLEMEN
* Foutjes
- schutplaat onder de motor zit vast met een paar plastic wartels, deze waren losgekomen. Dealer heeft het weer vastgezet.
- navi/sound systeem is soms wat in de war en moet dan even een minuutje resetten
- kaartmateriaal navi is oud en er is nog steeds geen update
- sommige menu's die in het instructieboekje staan zijn er eenvoudigweg niet. De dealer weet ook niet waar ze zijn... softwareversie probleem denk ik
-
Update
- 33.000 km
Even geleden de eerste beurt laten doen. Keurig geholpen bij de Saab-dealer in Tilburg. De auto gewassen en met een lijstje met de aangepakte punten retour gekregen.
Ik had het in mijn eerdere review over missende menu's in het auto-systeem. Het blijkt dat één van missende dingen, het automatisch inklappen van de spiegels bijvoorbeeld, een optie betreft die toch niet op mijn auto zit. Nou ja, ook weer opgelost.
Ik had last van een rammeltje in de deurpanelen, deze zijn gedemonteerd en weer gemonteerd en nu trillingsvrij.
Ik schreef eerder dat 1.300 toeren niet lekker rijd, zeg maar bij 80 in zijn 5. Na wat inrijden gaat het rijden in lage toeren echter steeds beter. Zelfs bij 1.100 toeren in zijn zes wil de auto de aangegeven snelheid nog steeds vasthouden. Er moet dan echter geen helling in de weg komen, want dan loopt de snelheid wel terug.
Diesel blijft in mijn ogen qua loopcultuur nog altijd minder prettig dan benzine. Dat is bij een koude motor nog steeds goed te merken. Het duurt ook behoorlijk lang voordat de auto echt goed op temperatuur is, maar als dat zo is, dan is het geluid nu eigenlijk heel erg prima. Geen commentaar meer op. Prestaties zijn dan overigens ook beter, maar dat is puur op gevoel.
Ik heb ondertussen de hele winter op winterbanden gereden en als er geen vette sneeuwlaag ligt dan merk je dat deze banden zeer ver weg liggende onveilige gebied wel dichterbij brengen. Zo weet ik nu dat de tractiecontrole en de stabiliteitscontrole goed werk leveren.
Navi/soundsystem is af en toe nog steeds in de war, zeker bij het gebruik van bluetooth met ingewikkelde telefoons, zoals blackberries. Verder is er kennelijk wat in de instellingen gewijzigd, waardoor ik van die aardige mevrouw ineens wel erg weinig feedback kreeg. Zij heeft echter ook een beurt gehad en praat weer vrolijk terug.
Leuk weetje: als je (in Duitsland) harder dan 200km/h gaat rijden en je hebt de instelling van de head-up display op een stand staan met veel info, dan past de 2 van 200 niet meer in beeld. Die wordt dan verkleind weergegeven. Kennelijk dachten ze bij GM dat toch nooit iemand zo hard zou gaan rijden in een van hun producten. Per slot van rekening zul je in zustermodel Buick Lacrosse nooit harder dan 200 mijl per uur halen.
Verder valt op dat het gemiddeld verbruik iets lijkt te dalen.
Voorts nog wat grappige dingen meegemaakt; als bijvoorbeeld een felle ochtenzon recht voorop de auto staat, dan kan ik de verkeersborden wèl lezen, maar de camera die dat normaliter ook registreert niet meer. De display meldt dan keurig dat de weersomstanigheden het herkennen van verkeersborden niet toelaat. Dit gebeurt ook bij dichte mist. Als ik dan zelf wegens zeer zware regenval de borden nauwelijks kan zien, dan tovert de auto de borden wel zonder enige moeite op het display.
Eerder schreef ik al dat ik het lane-departure warning in combinatie met de lichte besturing niet ideaal vond. Met alle werkzaamheden aan de weg op voor mij vaak gereden stukken (A12, A28) met veel noodstrepen is het helemaal sappelen. Voorlopig blijft deze voorziening dan ook gewoon uitstaan.
Een update van het kaartmateriaal is er helaas nog steeds niet.
Verder geen enkel mankement en nog steeds erg tevreden over de keuze.
Alles nog steeds prima
- 75.000 km
Uiteraard netjes naar de dealer in Tilburg geweest voor de 60.000 kilometer beurt, en ook dat is alweer even geleden.
De problemen met het navi/soundsystem als eerder omschreven zijn nauwelijks meer voorgekomen. Een update van het kaartmateriaal is echter op geen enkele manier te bekomen. Jammer, maar dat heb je met faillisementen nou eenmaal.
Ik heb een vreemd geluid geregistreerd waar de dealer zo goed als mogelijk iets aan heeft gedaan. Het betreft een onderdeel van de luchtinlaat wat soms resoneert. Echt weg is het niet, komt maar af en toe voor, dus geen probleem meer van gemaakt.
Verder moet ik binnenkort maar eens naar de schadehersteller, want ik ben met deze auto geen parkeerheld. Links en rechts zitten dan ook wat herinneringen aan paaltjes en lantaarnpalen. Kennelijk is de auto te groot voor mijn stuurmanskunsten ofwel gaat de gemiddelde nederlandse parkeervakkenaanlegambtenaar uit van auto's die kleiner zijn. Ook al jammer.
Tot slot vallen de stoelen me toch steeds wel op als iets minder ten opzichte van andere auto's in deze klasse. Iets te vlakke zitting, die op sommige punten wat hobbelig aanvoelt. De lendesteun is ook niet erg goed in te stellen. Niet harde kritiek, maar het kon beter.
Al met al ben ik nog altijd in mijn nopjes met deze limousine die mij comfortabel van A naar B brengt.
Kleine ergernissen
- 92.000 km
Voor een 90.000 de Saab naar de -voormalige- dealer gebracht.
Er waren wel wat puntjes die de dealer moest oplossen:
- Het koppelingspedaal kraakte bij iedere aanraking en ook de dear linksachter ging niet meer stilletjes open en dicht.
- De navigatie onthield niet meer echt lekker de laatste gegevens.
- het (nep-) leer op het stuur begint af te bladderen
- de motor had bij koude start nogal wat bijgeluiden (schraperig, hijgen)
De dealer heeft uiteraard alles keurig opgelost. Het stuur wordt waarschijnlijk onder garantie (!) vervangen.
Er is nog altijd geen update van het navigatiesysteem, maar staat nog wel steeds in backorder. Tssk.
Verder weinig bijzonderheden. Het lijkt er wel op dat de 30.000 kilometer interval voor deze auto iets aan de lange kant is gezien de genoemde dingetjes.
Nog wat kleine en grotere problemen
- 110.000 km
Na de laatste beurt is keurig, nota bene onder garantie, het stuur volledig vervangen. Een mooi nieuw stuur met glad leer maakt het rijden weer lekker en prettig.
De gehele auto bevalt overigens nog altijd uitstekend. De bagageruimte is lekker ruim, alhoewel je met een sedan-model natuurlijk nooit onhandige gevormde objecten kunt meenemen. Voor een reis met veel koffers en tassen met vier personen is het echter uitstekend en de bagageruimte vreet echt veel. Ik vond het in het begin wat tegenvallen, maar als je een beetje gewend bent aan de vorm en wat vergelijkingsmateriaal neemt, dan is het eigenlijk best wel goed gedaan.
De stoelverwarming van de bestuurdersstoel is zo rond de 100.000 helaas stukgegaan. Van andere eigenaren van een 9-5 van dit model begrijp ik dat dat zeker geen bijzonderheid is. De bizarre warmte die de verwarming kan afgeven -ik omschreef het al als een rechaud- is misschien voor de verwarmingsmat zelf ook iets te heftig. De dealer heeft keurig een nieuw verwarmingsmattensetje in gemonteerd en het werkt allemaal weer prima. Levering daarvan ging bij mij redelijk snel, maar ik hoor dat het soms wel wat lastig kan zijn. De 9-5 is met zeer veel verschillende stoelen geleverd. De standaard linear stoelen zijn anders dan die in de de vector-uitvoering en die zijn weer anders dan de Aero-uitvoering. En dan is er nog de optioneel te bestellen sportstoelenset en dit alles uiteraard te bestellen in leer, halfleer en stof. Je kunt daarom soms wel en soms niet een standaard GM-setje bestellen dat ook in andere wagens (Buick Lacrosse, Opel Insignia etc) gebruikt word.
Voorts is er eindelijk een update van het navigatiesysteem. De kaarten zijn dan weer redelijk up-to-date, maar de kosten ervan (EUR 249,00) houden me wel wat tegen.
Een paar kleinere dingen:
- nieuwe accu
- nieuwe stuurbekrachtigingspomp
- centrale sleutelsoftware wederom geupdate
Tot slot heb ik rond de 105.000km een probleem ondervonden met de stuurbekrachtiging. Na een gladjes verlopen rit de auto even geparkeerd voor een korte stop. Daarna wilde de bekrachtiging niet meer lekker werken en kwamen er onheilspellende geluiden uit de voortrein. De auto is afgesleept en het bleek dat een hydraulische leiding het had begeven. Saab Utrecht heeft het snel gerepareerd in de avonduren, waarvoor hulde. Wel vreemd dat de receptionist me achteraf niet kon vertellen wat ze nou eigenlijk gedaan hadden. Ik weet dan ook niet precies wat er nou stuk was, wat ze gerepareerd hebben en waar dat door gekomen kon zijn.
Jammer genoeg had ik kort na deze reparatie een aanrijding bij wegwerkzaamheden. Een wegwerker stapte nogal onverwacht op de weg. Dit zag ik niet omdat er auto's voor me reden en ik kon daardoor niet hard genoeg meer remmen om op tijd voor de voor mij rijdende auto tot stilstand te komen. Het ging uiteindelijk wel heel langzaam en er was geen grote schade. De auto staat nu bij de schadehersteller.
Van die hersteller kreeg ik een leenauto; een Volkswagen Passat. Daar is niks mis mee, maar je merkt wel dat de Saab toch op bijna alle punten lekkerder, fijner of beter is. Alleen dat motorgeluid, dat blijft bij de 9-5 toch niet een sterk punt.
Nu op naar de allereerste APK, die rond juli geweest moet zijn en dan wordt het langzamerhand tijd om eens na te gaan denken over een vervangende auto Bij 150.000km moet er iets anders komen. Suggesties?
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.