Saab 9-5 2.0T Vector Exklusiv (2010)

autoreview

Saab 9-5 2.0T Vector Exklusiv (2010)

Signalement

Uitvoering9-5 2.0T Vector Exklusiv
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf27.300 km
KM-stand laatst177.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dan maar een grotere Saab

  • 28.500 km

Sinds het laatste model Saab 9-5 in 2010 uitkwam stond deze hoog, zo niet bovenaan het wensenlijstje. Na zeer goede ervaringen met verschillende Saab’s 9-3, maar met twee puberzonen werd met name de beenruimte achterin toch wat krapper. Dus zijn we eens gaan kijken voor een 9-5 NG. Ook als Saab niet failliet zou zijn gegaan lag de prijs van een nieuwe boven budget. Dan maar gekeken naar wat er tweedehands staat. Na enig speurwerk kwamen we bij deze fjordblauwe 2.0T met automatische versnellingsbak in Vector Exclusiv uitvoering uit juli 2010. Standaard in deze uitvoering zijn:
- Regensensor
- Verwarmbare voorstoelen
- Parkeersensoren voor en achter
- HDD navigatiesysteem met 30GB harddisk en 8”kleurenscherm
- 10GB harddisc voor muziek
- CD/DVD speler
- Bluetooth telefoonintegratie
- Bi-xenon koplampen
- Alarm met hellingdetectie

Verder heeft de auto de volgende opties:
- Lederen bekleding
- Head-up display (HUD)
- 18” lichtmetalen wielen

Deze auto heeft altijd als demo- en directieauto gefungeerd en had in tweeëneenhalf jaar maar 27.300 km gereden.

Eerste indrukken
Komend vanuit de Saab 9-3 Sport Sedan valt me op dat de 9-5 NG strakker stuurt. Dit heeft waarschijnlijk niet alleen met het onderstel te maken, maar ook met het feit dat er 18” wielen onder de auto zitten. Ondanks het feit dat je met ruim vijf meter auto onderweg bent stuurt de 9-5 NG behoorlijk lichtvoetig en lijkt het alsof je in een kleinere auto rijdt. Op langere ritten is het comfort prima. De 220 pk (350 Nm) zijn ruim voldoende om gewoon vlot in het verkeer mee te komen. In verschillende reviews wordt het turbogat van de 2.0T als minpunt genoemd. Dit heeft deze motor inderdaad. Ik heb er persoonlijk niet zoveel moeite mee, ik wil tenslotte comfortabel van A naar B komen en niet constant haaks door bochten of tussensprintjes met medeweggebruikers doen. Ik weet dat het vermogen er is als ik het nodig heb. Je hebt overigens niet veel gevoel van snelheid in de auto. De stilte in het interieur en het comfort laten niet merken dat je binnen no-time illegale snelheden bereikt. Alleen de snelheidsmeter verraad hem…
Het infotainment systeem werkt zeer gemakkelijk en is nagenoeg impulsief te bedienen. Aanvankelijk leek er iets mis en kon ik de vorige bestemmingen en het adresboek niet "deleten". Pas nadat ik de telefoons uit het systeem had verwijderd kon ik de HDD leegmaken. Vervolgens weer de telefoons gekoppeld en nu werkt alles naar behoren. De telefoon wordt gekoppeld via bluetooth, maar als ik muziek wil afspelen van de telefoon moet ik hem via de USB poort koppelen. Dit heeft wel weer het voordeel dat de telefoon meteen wordt opgeladen. Ook lekker is de 10GB HDD voor muziek. Dit kan gevuld worden door muziek vanaf een USB op te slaan of direct van cd’s te rippen. In ieder geval scheelt het een hoop snoertjes.
Hoewel ik eerst dacht dat de HUD een leuk speeltje zou zijn, wil ik nu al niet meer zonder. Ik kijk nauwelijks meer op mijn dashboard hoe hard ik rij, zo snel went dit. Ook bij navigatie zijn de instructies in de HUD een welkome aanvulling.
De parkeersensoren voor en achter zijn onontbeerlijk. De motorkap is vrij bol waardoor de lengte van de auto aan voorkant van de auto moeilijk in te schatten is. Geldt trouwens ook voor de kofferbak.

Qua verbruik is deze D-label auto geen zuinige jongen. Ik heb het nog niet exact gemeten, maar ik schat dat verbruik de afgelopen 1.000 km rond de 1: 11 heeft gelegen (daarom voor nu drie sterren). Vanaf nu zal ik dit wat nauwkeuriger gaan bijhouden.

Kleine update

  • 33.000 km

Na ruim 4.000 km hebben we onze "NG" beter leren kennen en is het dus tijd voor een kleine update van de review. Allereerst twee minpuntjes.
De stoelverwarming van de bestuurdersstoel is defect. Dat is nu (nog) geen probleem, maar ik wil komende winter de stoelverwarming toch wel gaan gebruiken. Het gaat om een simpel "matje" (dat schijnt ongeveer hetzelfde te werken als een elektrische deken) dat al enkele weken in backorder staat. Het blijkt dus nog niet leverbaar.
Tweede kleine defect is dat er twee LEDjes in het derde remlicht defect zijn. Niet echt een probleem, maar gewoon niet fraai om te zien. Ook hier wreekt zich dat Saab niet meer bestaat want ook dit onderdeel staat in backorder. Ik twijfel er niet aan dat het t.z.t. wordt opgelost, maar voor nu even geduld houden. Tot zover de minpuntjes.
Positief is dat het een fantastische reisauto is. Op lange stukken snelweg zweef je als het ware over de weg en is het binnen een oase van rust. De head-up display is nog steeds een zeer welkome optie gebleken. De standaard 220 pk / 350 Nm zijn ruim voldoende om vlot mee te komen in het verkeer. Ik twijfel nog steeds een beetje of ik de auto zal laten tunen (Hirsch), maar vraag me af of dit een besparing in verbruik zal opleveren.
Tot nu toe licht het gemiddelde verbruik rond de 10, 3 l / 100 km. Tijdens snelwegritten zakt dit naar rond 8,5 l / 100 km, maar met name op kortere niet-snelweg ritten loopt het verbruik behoorlijk op. De automaat en het heerlijke bochtengedrag van de auto werken hier natuurlijk niet aan mee…
Conclusie is dus nog steeds dat we er geen moment spijt van hebben deze auto te hebben aangeschaft.
Sinds we deze NG hebben heb ik nog maar twee andere "in het wild" gezien. Het komt dan ook regelmatig voor dat mensen hun hoofd draaien om de 9-5 te bekijken. Overigens hebben we nog geen negatieve reacties op de auto gehad.
Ik hoop van harte dat het NEVS lukt om auto’s te maken “in de geest van” het oude Saab. Tot het zover is blijven wij genieten van onze blauwe sloep.

Een halve ton

  • 50.000 km

De Saab heeft nu zo'n halve ton op de teller staan en ook al hebben wij hiervan "slechts" de helft gereden is het toch weer tijd voor een kleine update.
Veel spannends valt er overigens niet te melden. De defecte stoelverwarming is eenvoudig gerepareerd door een stoelverwarmingsmatje van de Opel Insignia te gebruiken (is GM toch nog ergens goed voor). Het uitvallen van LEDjes in het derde remlicht is ook een typisch mankement van dit model. Door een ontwerpfout is de weerstand op het printplaatje van het derde remlicht te laag waardoor de LEDs gemakkelijk doorbranden. Inmiddels zijn de defecte LEDs vervangen en is er een extra weerstandje op de plaat gezet. Hulde aan de dealer die dit kostenloos heeft gedaan.
Tenslotte heeft een eend (vogel) geprobeerd de Saab weg te koppen. De eend verloor. Wel heeft hij in zijn ondergang het glas van het knipperlicht gescheurd waardoor hier condens in bleef. Het onderdeel was direct leverbaar en inmiddels vervangen.
Het gemiddeld gebruik blijft op circa 1:10 steken. En dat met een rechtervoet die af en toe wat zwaar is waardoor het pedaal gevloerd wordt...
In waardering niets gewijzigd en nog steeds louter positieve reacties.

Best saai

  • 120.000 km

Inmiddels ruim 50k gereden sinds de laatste update. Maar eigenlijk is er niet veel gebeurd met de NG. Diverse NG-eigenaren kregen last van allerlei bugs in de software (het "België-syndroom") en ook bij ons begon de HDD steeds hetzelfde liedje te spelen als de auto werd gestart. Na een paar weken komt Daniel Lohues dan wel je strot uit... Maar goed, de E800 software update (gratis door de ex-dealer, chapeau) heeft alle softwareproblemen opgelost.
Het valt me op dat het multimediasysteem, wat toch ruim zeven jaar oud is, nog steeds vlot is is en niet gedateerd aanvoelt. Enige nadeel is dat er na 2013 geen nieuwe kaarten beschikbaar zijn gekomen. Dank u, GM. Maar met gezond verstand en gewoon opletten is het nog prima te gebruiken.

Onlangs is de auto getuned (DionHPT), de auto is nog niet op een rollerbank geweest, maar we schatten dat hij nu rond de 280 pk/440 Nm levert. Daarmee is het gewoon een snelle wagen geworden. Met name de tussensprints gaan erg vlot, ook al heb je met deze grote, stille auto minder gevoel van snelheid.

Als ik toch een klein nadeeltje moet noemen: de auto vreet remblokken. In de bijna 100k dat wij er nu mee gereden hebben zijn deze al twee keer vernieuwd. Heeft waarschijnlijk te maken met het gewicht van de auto in combinatie met de automaat, waardoor er meer geremd moet worden dan bij een handbak.

Conclusie: er is maar weinig gebeurd en het is op dat punt dus best saai.

De laatste rit

  • 177.000 km

Best veel veel gebeurd sinds de laatste update. Op ca. 125k kilometers scheurde de turbo, op de autobahn, in de buurt van Kassel. Een "kloenk" en vervolgens veel herrie (fluiten) en totaal vermogensverlies. Na een grondige check en telefonische consultatie door mijn garage besloten om met 80 km/u naar huis te rijden. Kostbaar grapje.
Tijdens een onderhoudsbeurt werd in april geconstateerd dat er wat speling zat op de spanners van de multibelt en dat deze vervangen zouden moeten worden. De auto was me voor, nog geen week later (de afspraak was al gemaakt) brak een van de spanners finaal af.
Je merkt dat er nu steeds wat kleine slijtagedingetjes gebeuren. Zo is de volledige remmerij inmiddels vernieuwd en staat het preventief vervangen van de distributieketting ook op de to do list.
O ja, er kwamen nog twee "ontwerpfoutjes/kinderziektes" aan het licht de afgelopen jaren:
- De constructie van de kofferbakklep is niet goed, waardoor er water in de kofferbak druppelt als de klep nat is (na een regenbui bijvoorbeeld).
- De lak in de sleuven in het dak , voor de dakdragers, hebben een iets dunnere laklaag. Hier begon zich iets roest te vormen. Dit is eenvoudig verholpen en bijgewerkt.

Los van het technische vind ik het nog steeds een prachtige, tijdloze auto. Hij rijdt formidabel en is ook als reisauto uitstekend. Dankzij de tuning blijft de auto gretig doortrekken tot boven de 200 km/u. Als je 160 rijdt en het gas volledig intrapt, voel je nog steeds de duw in je rug. Heerlijk.

Maar het is wel een auto van 10 jaar oud en ik merk dat hij, met name op het digitale vlak, gedateerd begint te raken. Zo zijn de kaarten in de navigatie van 2012 en niet meer te updaten.
Een gesprek met de garage, waarbij eenzelfde Saab (2.8T XWD met 55 k op de teller) werd aangeboden, zette ons aan het denken. Weer een Saab? Mijn gevoel zei ja. Zeker omdat het aangeboden model zo'n beetje de heilige graal in Saab-land is. Maar ook dit zou weer een auto van 10 jaar oud zijn. 300 kg zwaarder, dus ook duurder in de mrb.
Na wat rondkijken werd het een Volvo V60 T5 r-design. Ik zag de auto staan en was eigenlijk meteen "verkocht". Afgeladen met opties en voldoende krachtig gemotoriseerd om de Saab (hopelijk) niet te veel te gaan missen.

Na bijna 20 jaar tot volle tevredenheid Saab te hebben gereden, komt er nu dan een eind aan dit tijdperk.
Tijdelijk? Waarschijnlijk zal er ooit nog wel een cabrio komen.

Want je kunt de mens wel uit de Saab halen, maar je kunt Saab niet meer uit de mens halen!

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens