Saab 9-5 2.0TiD 160pk Vector Exklusiv (2010)

autoreview

Saab 9-5 2.0TiD 160pk Vector Exklusiv (2010)
Saab 9-5 2.0TiD 160pk Vector Exklusiv (2010)Saab 9-5 2.0TiD 160pk Vector Exklusiv (2010)Saab 9-5 2.0TiD 160pk Vector Exklusiv (2010)Saab 9-5 2.0TiD 160pk Vector Exklusiv (2010)Saab 9-5 2.0TiD 160pk Vector Exklusiv (2010)Saab 9-5 2.0TiD 160pk Vector Exklusiv (2010)Saab 9-5 2.0TiD 160pk Vector Exklusiv (2010)

Signalement

Uitvoering9-5 2.0TiD 160pk Vector Exklusiv
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf251.770 km
KM-stand laatst412.845 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn droomauto

  • 251.300 km

Op 15 juni 2018 was het zover. Samen met mijn vader reed ik mijn laatste kilometers in m’n Saab 9-5 Estate (Dame Edna-versie) om mijn droomauto op te halen. Twee weken ervoor op 2 juni (de sterfdag van mijn broer 7 jaar geleden) hadden we bij een Volvo-dealer in Alkmaar het koopcontract getekend. Op de terugweg van Alkmaar naar Apeldoorn voelde ik me de koning te rijk in ónze Saab 9-5 NG 2,0 TiD Vector Exclusive in donker blauw metallic van bouwjaar 2010 met 251.000 km op de teller en kon de rit me niet lang genoeg duren (uitgezonderd files).
De proefrit op 2 juni verliep eigenlijk dramatisch. Bewust had ik mijn vader en vrouw meegenomen, omdat ik wist dat ik meteen verliefd zou zijn en niet objectief kon oordelen over de rij-eigenschappen. Dat was maar goed ook. Tijdens de proefrit trilde de auto als een malle. Mogelijk werd dit veroorzaakt door de veel te hoge bandenspanning. Bij auto’s in de showroom worden de banden tot 4,0 bar (!) opgepompt om vervorming bij lang stilstaan te voorkomen. Ze waren even vergeten de spanning weer terug te brengen naar normaal, ergens tussen de 2,5 tot 3,0 bar. Tevens was de auto toe aan een beurt en viel het mijn vrouw op dat de kapjes van de speakers in de achterportieren stuk waren. Nuttige dingen die naar ons inziens verholpen moesten worden. De verkoper heeft de zaken genoteerd op het koopcontract waarna eigenlijk niets de deal meer in de weg stond. We zouden de auto bij voorkeur op 6 juni ophalen, zodat deze meteen op kon voor een retourtje midden Frankrijk. De dealer ging zijn best doen… Desondanks werd ik vrij snel gebeld met de melding dat 6 juni niet ging lukken. Omdat de “Dame Edna’ een motormanagement storing had en nogal walmde (meer dan je bij een diesel lief is) zijn we met de oude Primera van mijn vader naar Frankrijk afgereisd (zeker na de toestand in Geneve, zie ook mijn andere review).
Op vrijdag 15 juni was eindelijk het moment daar. Aangekomen bij de dealer stond de Saab onder een doek in de showroom. De onthulling was echt super, waarna de verkoper de auto uit de showroom reed, ik kon pinnen (auw, dat deed even pijn, ondanks de naar mijn mening best goede inruilwaarde voor een auto van 2007 met 370.000 op de teller en niet geheel storingsvrij ging er een forse hap spaargeld van de rekening), de sleutels kreeg en de reis naar Apeldoorn kon beginnen. Bij aflevering hebben we gelet op de afgesproken aanpassingen. Deze zijn subliem uitgevoerd door de dealer. De trilling die we tijdens de proefrit hebben gevoeld werd veroorzaakt door een kapot twee-massavliegwiel. Deze is vervangen inclusief de koppeling. Dit gaat dus voorlopig niet meer kapot. Aan de kapjes van de speakers was niet meer aan te komen. Echter wel aan volledig nieuwe deurpanelen, die erop gezet zijn. De oude lagen in de kofferbak en staan nu in de kelder (altijd handig). Tevens lagen in de kofferbak originele dakdragers. Verder had de auto een beurt gehad, nieuwe APK en was gewassen en gepoetst van binnen en buiten.
Inmiddels zijn we alweer 3 maanden verder en heeft de 9-5 NG alweer 15.000 kilometer achter de kiezen. Daarin is de kilometerstand opgelopen tot 266.700 kilometer. Eén maal heb ik tot nu toe de 6 maanden BOVAG garantie aangesproken voor het laten vastzetten van een beschermplaat van de motor. Verder tot nu toe één en al lof over de auto.
De 9-5 NG is uitermate geschikt voor lange ritten, al moet ik wel wennen aan de wat hardere stoelen en wat stuggere vering en demping (voelt en rijdt gevoelsmatig Duits). Niet raar met een onderstel van de Opel Insignia. De 2,0 liter diesel klinkt koud wat rauw, maar het geluid neemt behoorlijk af eenmaal op bedrijfstempratuur. Is ook eigenlijk geen vergelijk met de “oude’ 1,9 diesel. Alles is, ook koud, een stuk stiller. Dankzij de 6-bak (helaas handgeschakeld) draait ie bij 120 km/uur ca. 1.800 toeren. Het verbruik is heel schappelijk voor een auto van 1.625 kg. Gemiddeld kom ik aan 1/18,5 tot 1/19 bij 950 tot 1.000 km per tankbeurt (dus wel een goed gemiddelde over “kortere’ ritten en lange afstanden op de snelweg). Daarin voorkomen we ritten waarin de motor niet warm wordt (boodschappen doen we met een Fiat Punto Twinair benzine). Bij een hogere snelheid neemt het verbruik wel wat toe. Maar vergeleken met de 1,9 diesel uit de vorige 9-5 is dit een hele verbetering (daarmee reed ik ca. 1/16,5). Het lage toerental maakt de auto stil en comfortabel op gelijke snelheid. Tot nu toe heb ik niet harder dan 170 km/uur gereden (klein stukje) wat ook prima ging. De langste rit die we hebben gereden was onlangs naar Simlangsdalen in Zweden (halverwege Malmö en Göteborg, via Kolding en Odense ca. 1.100 km). Zonder centje pijn met slechts 2 sanitaire tussenstops zijn we uitgerust aangekomen. Deze vakantie hebben we uiteraard ook Trollhätten bezocht. In totaal zijn we in 10 dagen Zweden “slechts’ 8 andere 9-5 NG’s tegen gekomen… En dat in een land waar Saab en Volvo zijn als in Nederland VW, Opel en Peugeot…

BOVAG garantie aangesproken en eerste rekening…

  • 286.700 km

De kilometers vliegen erbij. Sinds we de auto hebben, hebben we er 35.000 kilometer mee gereden. Dit ging niet helemaal zonder slag of stoot, al klinkt dat erger dan het is. In december 2018, na circa 20.000 kilometer, net voordat de BOVAG-garantie verliep, hebben we hier toch gebruik van gemaakt. Bij het optrekken hoorde ik een rare brom uit de motor komen. In Alkmaar ben ik vervolgens goed geholpen. De dienstdoende monteur hoorde het geluid ook en concludeerde dat dit waarschijnlijk kwam door een kapotte poelie van de multi-riem. Advies was om de auto ook te laten staan, dus keerde ik huiswaarts in een hagelnieuwe Volvo V40 T4 R-design. Dit was op een zaterdag en de dinsdag erop kon ik de auto’s weer omwisselen. Een nieuwe poelie en nieuwe multi-riem en de Saab liep weer als een malle. Vervolgens een beurtje en bandenwissel (gebruikte winterbanden) bij ‘mijn’ standaard garage in Twente. Voor de velgen van de winterbanden moesten er andere wielmoeren komen. Deze besteld bij Brezan. Bij de beurt kwamen geen vreemde zaken aan het licht. Kosten € 300,-

In februari 2019 reden we op een mooie zondagmiddag vanuit Twente naar huis. Nadat ik even moest inhouden voor een inhalende vrachtwagen en in de 5e versnelling weer naar 120 km/uur te accelereren hield de auto bij 2.000 toeren ineens in, en kwam de melding ‘Service direct vereist’ in beeld. Na een tijdje verdween de melding weer. In de periode die volgde kwam de melding met enige regelmaat terug. Meestal in de derde tot en met vijfde versnelling rond de 2.100 toeren. Bij het inhouden zakte de turbodruk weg (meter zakte naar 0). Desondanks kon het de turbo zelf niet zijn, want trekken deed ie tot 2.000 toeren wel… Uiteindelijk ging ook het motormanagementlampje even aan, en weer uit… De foutmelding gaf iets aan wat mogelijk duidde op een vacuüm-lek. Na flink zoeken bleek uiteindelijk dat er een klein schuurtje zat in de hogedrukslang van de turbo. Ook de intercooler was niet helemaal fris. De slang is vervangen voor een nieuwe (Insignia-slang). Voor de intercooler is een gebruikte gemonteerd. De rekening moet nog volgen, maar ik verwacht een prijs van circa € 400,-.
Verder altijd nog tevreden. De stugge vering begint te wennen. Dit maakt de auto een echte kilometervreter. Over het verbruik ben ik tevreden, circa 1:18 zonder al te veel moeite. Laatst met een grote tendem-asser met huif een flinke rit gemaakt. Dat merkte ik wel met tanken, circa 1:12,5. Eind april gaat de Saab weer voor een beurt, bandenwissel en zijn APK. Ik ben benieuwd. Daarna staan er weer enkele langere ritten op de planning. In de mei gaan we een weekje naar Denemarken (bij Silkeborg) en in augustus gaan we voor de zomervakantie opnieuw naar Zweden, in de buurt van Ljungby. Daarna volgt een nieuwe update, tenzij er iets noemenswaardig te melden valt.

Toch maar even de ANWB bellen,,.

  • 313.800 km

Het is weer voorbij, die mooie zomer. Een zomer waarin de nodige kilometers met de 9-5 NG zijn gemaakt. In april is hij bij 291.200 km APK gekeurd. Hieruit kwamen geen aandachtspunten naar voren. In mei zijn we een weekje in Denemarken geweest. Twee weken voor vertrek kreeg de auto steeds meer last van een vaag geluid dat uit de versnellingsbak leek te komen. Na een werkafspraak in Haarlem, naast een Saab/Subaru-dealer ben ik even langs gereden. Bang dat het iets in de bak, of misschien het vliegwiel was (terwijl dit was vervangen), heb ik daar navraag gedaan. Bij een serieus mankement was ik relatief in de buurt van Alkmaar, waar ik de auto had gekocht. De monteur had het snel gevonden en het viel 100% mee. Het was het turbodrukkventiel, waarin een klepje een ratelend geluid maakte. Eenmaal in Apeldoorn dacht ik slim bij de dealer een gebruikt ventiel te halen, die er net iets anders uit zag. De eerste twee weken ging best goed. Het geluid was weg, maar in Denemarken begon de 9-5 steeds slechter te lopen. De motor nagelde en schokte af en toe. Op de terugweg was de Duitse Autobahn even vrij van wegwerkzaamheden en verkeer, dus heb ik het gas in getrapt. Bij 185 km/uur, op ca. 60 km ten noorden van Hamburg, viel ineens de turbodruk volledig weg. We konden net bij een tankstation eraf waar we toch de ANWB maar even hebben gebeld. Het goede nieuws was dat er geen vloeistoffen zichtbaar waren. De man van de ADAC was snel ter plaatse (we hadden net een broodje op). Conclusie was een verkeerd turbodrukventiel. Rustig terug rijden was het advies. We waren uiteindelijk nog op tijd in Amersfoort voor een concert van Rowwen Heze…
Voor € 90 is in Goor, bij de Volvo/Saab-specialist, een nieuw ventiel erin gezet. Het slechte lopen en schokken behoorde daarmee ook tot de verleden tijd. Vele werkkilometers volgden en ook tijdens de zomervakantie in Zweden liep de 9-5 erg goed. Ik kreeg het idee dat de auto zich daar net zo thuis voelt als wij. Een kruissnelheid tussen de 90 en 120 km/uur wordt comfortabel afgelegd. Inmiddels ben ik helemaal gewend aan de rijeigenschappen. Wat me wel opviel, als ik weer eens een rondje in mijn 9000 reed, was dat de banden van de 9-5 meer lawaai begonnen te maken. Na de vakantie is de 9-5 in september voor een beurt geweest. Bij de inspectie bleek het linker achterwiel lager naar de kl*te te zijn. Dat verklaarde het lawaai. Verder een standaard beurt (oliewissel, oliefilter, winterbanden er weer onder) en de distributieriem en waterpomp. Die laatste alvast voor de zekerheid. De eerste wissel heeft volgens het boekje plaatsgevonden bij ca. 170.000. Inmiddels was de 9-5 de 310.000 gepasseerd en vond ik het voor mijn eigen gevoel beter om te laten doen. Kan die er in ieder geval weer een paar jaar tegen. Alleen de banden nog even laten balanceren (velgen met banden van Marktplaats), want sinds de bandenwissel trilt ie een beetje. Kosten voor deze beurt met distributie bedragen ca. € 1.000,-. Flink geld, maar nu kan ie er ook weer een tijdje tegen. Verder valt het onderhoud tot nu toe mee, ca. € 2.600,- op ruim 61.000 kilometer. Dat komt neer op ca. 4 cent per kilometer. De totale kosten, inclusief afschrijving, belasting, verzekering en ANWB bedragen tot nu toe 22 cent per kilometer. Persoonlijk vind ik dat best meevallen voor een 9 jaar oude auto met inmiddels 313.800 kilometer op de teller.
De auto heeft 1 grappig nadeel. Hij is voorzien van een startknop, waarbij je de sleutel in de zak kan laten. Als ik dan een rondje gereden heb met mijn ‘klassieke’ 9000 wil ik wel eens vergeten de sleutel uit het contact te halen ? …

Tweede APK en alweer twee jaar in bezit

  • 332.470 km

In juni is het alweer tijd voor de apk. Ik vind het altijd fijn om de apk op tijd te laten uitvoeren. Zo heb ik dat 2 maanden voordat de apk verloopt dit laten uitvoeren in combinatie met een beurt en bandenwissel. Zowel bij de apk en beurt zijn er geen bijzonderheden aan het licht gekomen. Enige wat ik in de tussentijd heb moeten laten vervangen is de dynamo. In de kerstvakantie hadden we het voornemen naar Duitsland te gaan. Op de heenweg brachten we m’n schoonmoeder haar auto voor een beurtje naar de garage, dezelfde als waar ik de Saab in onderhoud heb. Onderweg ging het rode acculampje aan dus heb ik de Saab er ook maar achtergelaten. We kregen een leenauto mee en konden alsnog door naar Duitsland. Dankzij de flexibele inzet van de garage was de Saab dezelfde dag ook nog weer klaar. Wel een prijzige originele dynamo, van circa € 350 ex. Btw en uren.

In februari zijn we een weekje in Zweden geweest. De Saab was daar weer helemaal in zijn element. We hadden, na ook in Zweden een dramatische winter tot dan toe, ‘geluk’ met het weer, een weekje echt winter. Sneeuw, staal blauwe lucht, een ijsdag en minus 9 gr. C in de nacht. De sneeuw was zelfs met ‘pruts’winterbanden prima te trotseren. Komende winter ga ik wel voor 4 nieuwe winterbanden, kan een keer naar 2 seizoenen op Marktplaatsbanden te hebben gereden. De banden blijven ondanks balanceren toch trillen. Ik hoop dat dit met andere/nieuwe banden over is. Met zomerbanden heb ik daar gelukkig geen last van.

Verder valt er eigenlijk weinig te melden en ben ik nog zeer content met de 9-5NG, vooral na het wassen en poetsen… Blijft een dikke bak. Hopen dat we op vakantie kunnen naar Zweden komende zomer. Kilometers maken!!

Nog steeds mijn droomauto

  • 350.508 km

Dankzij COVID-19 viel onze geplande vakantie naar Zweden in duigen, maar zijn we desondanks hebben we kilometers kunnen maken. We zijn naar Polen geweest, nabij Krakau. Mooie vakantie met lekker weer. De Saab was tijdens deze vakantie ook weer helemaal in zijn element. Alle spullen in de kofferbak gedrukt (kon net). Zowel de heen- als terugreis vlogen voorbij (cruise controle op ca. 130 km/uur en gaan). Dankzij Corona weinig files. In totaal hebben we in deze vakantie circa 3.500 kilometer gereden. Inmiddels is de kilometerteller de 350.000 gepasseerd. Even een momentje… Heb er zelf inmiddels bijna een ton bij gereden in 2,5 jaar tijd.

Helaas kreeg ik enkele dagen daarna te maken met een vage storing ‘Stuurslot service’. Ook hoor ik bij het starten en uitzetten van de auto het typische stuurslot-geluidje niet meer. Gelukkig stond de onderhoudsbeurt al ingepland. Tijdens de beurt is de software ge-update, maar dit bood geen soelaas. Conclusie: het is mechanisch. Met het garagebedrijf afgesproken om er voorlopig maar om door te rijden. Gelijktijdig hield ook ineens de volledige raambediening aan de bestuurderszijde ermee op. Mijn gevoel zegt dat dit met elkaar te maken heeft, iemand ervaring mee? Loshalen van de knopen, wat eenvoudig gaat zonder het hele deurpaneel eraf te halen, en de schakelaar inspuiten met contactspray leverde op dat ik in ieder geval het raam aan de bestuurderszijde weer kan bedienen.

Een tweede ‘probleem’ is dat het turbodrukventiel opnieuw is gaan razen. 1,5 jaar geleden is deze ook al vernieuwd en tijdens de vakantie in Polen begon het geluid opnieuw. Zolang het niet te erg wordt rijdt ik er maar om door. Tijdens de beurt is er verder geen gekkigheid aan het licht gekomen. Oliewissel, inclusief filter en de winterbanden zijn weer gemonteerd. In overleg gekozen voor 4 nieuwe banden, Vredesteins. Rijdt een stuk comfortabeler dan de Turkse banden die op de velgen zaten toen ik ze op Marktplaats gekocht heb. Desondanks heb ik toch 2 winters met deze knakebanden gereden. Nu kunnen we er weer even tegen… De kosten zijn tot nu toe beperkt, circa 0,25 euro per kilometer. Dat is inclusief afschrijving, wegenbelasting, verzekering en onderhoud (elke 20.000 kilometer een beurt, gemiddeld 2x per jaar). Ondanks Corona probeer ik de kilometers toch bij elkaar te rijden. Dat lukt tot nu toch nog redelijk. Ik ben nog steeds ontzettend blij met de 9-5 NG. Elke keer als ik geparkeerd heb kijk ik um even na. Heb, zelfs na 2,5 jaar, nog geen behoefte aan iets nieuws. Dat is best een unicum voor mij. Op naar de 400.000 kilometer… ?

Nieuwe Mijlpaal: 370,000 km

  • 370.150 km

Deze Saab is voor mij de auto met officieel de hoogste kilometerstand, afgelopen dinsdag heb ik de 370.000 aangetikt. De laatste APK, uitgevoerd werd met vlag en wimpel gehaald. Geen aantekeningen. Ook is toen weer een beurt uitgevoerd, inclusief bandenwissel van winter naar zomer. Ik streef ernaar om bij circa 20.000 kilometer de olie te laten verversen en te laten uitvoeren wat dan nog meer noodzakelijk is. Nu was het iets eerder, maar dat kan geen kwaad. Daarna 2x last gehad van een brandend motormanagementlampje. Op zich is het lampje niet zo zeer een probleem, maar de auto gaat dan meteen in de noodloop en komt niet boven de 1.500 toeren. Daarboven gaat ie in de toerbegrenzer en staat de hele motor te schudden. Dat betekent heel snel opschakelen en een maximum snelheid van circa 95 km/uur in de 6e versnelling. De eerste keer was ik onderweg naar kantoor. Eenmaal aangekomen heb ik contact gezocht met de ANWB die vrij snel daarna de auto hebben uitgelezen: ‘P2428 – Exhaust Gas Temparture Too High’. Eenmaal gereset ging het opzich weer prima, totdat circa 3.000 km later het lampje weer aan ging. Een vriend van me heeft ook een computer om storingen uit te lezen. Dezelfde melding kwam in beeld. Komende donderdag gaat de auto naar de garage. Wat eraan scheelt moet gerepareerd worden, al is het maar om geen risico te lopen tijdens de vakantie. Wat ook in de tussentijd is gerepareerd is de ruitbediening linksvoor. Het bleek na lang zoeken toch ‘slechts’ een kabelbreuk van de aanvoerdraad in de deur. We hebben dit pragmatisch gerepareerd door een draad hier parallel aan te leggen. Alles werk weer en zelfs de ‘service stuurslot’ melding behoort tot de verleden tijd.

Wat ik nog altijd wel jammer vind is de kwaliteit/dikte van de lak. Bij het minste of geringste ontstaat er een kras. Ook zitten op het dak rare plekjes, die er al in zitten vanaf de aanschaf 3 jaar geleden. Ze worden niet groter, maar ik poets de auto dan ook regelmatig. Daarnaast laat zelf de blanke lak op de voorbumper los. Misschien maar eens informeren wat het kost om de hele kop te laten spuiten. Ik moet namelijk eerlijk bekennen dat ik zelf na 3 jaar altijd nog even omkijk als ik hem heb geparkeerd. Dan denk ik: 'ja, hij is best dik'. Dat is best bijzonder voor mij...

Drie keer een record

  • 387.600 km

Deze Saab heeft bij mij inmiddels drie records gebroken:
1. Ik heb deze auto als langste in bezit (in juni alweer 4 jaar).
2. Hij heeft de hoogste kilometerstand van alle auto’s die ik gehad heb (nu 387.500 km).
3. Ik heb zelf de meeste kilometers erbij gereden (nu ca. 136.000 km).

En tot nu toe moet ik ook zeggen dat ik eigenlijk nog helemaal niet bezig ben met een andere auto. Het is altijd leuk om te kijken wat er in de handel is, voor het geval dat, maar concreet is het zeker niet, en heel eerlijk gezegd vind ik het ook erg lastig. De Saab rijdt voor mij nog altijd uitstekend, en buiten het reguliere onderhoud om heb ik tot nu toe weinig spannende dingen. Enige wat een beetje vervelend is, is dat hij nu in 6 maanden tijd (en ca. 20.000 km) 3x het motormanagementlampje is aangegaan. Elke keer met dezelfde storing P2428 (Uitlaatgastempratuur te hoog). Mijn vaste garage heeft na de 2e keer de lambdasonde vervangen, als meest gangbare optie bij deze foutcode. Dat is circa 16.000 km goed gegaan, tot we in januari 2022 op vakantie in Polen opnieuw deze melding kregen. Auto is ter plekke bij een Bosch Car Service gereset. Tot op heden (toch alweer 1.700 km verder) blijft het lampje weer uit. In Polen had het garagepersoneel het over één of andere klep, maar door de taalbarriere is me niet duidelijk geworden welke klep. Reparatie zou ca. € 250,- zijn (ca. 1.000 zlotych). Toch besloten naar huis te rijden en het in de gaten te houden. Tot op heden is het lampje weer uit gebleven. Iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Heb op internet wel gelezen over een tempratuursensor bij Insignia's met hetzelfde blok.
Verder heeft hij bij 381.000 een beurtje gehad en zijn de zomerbanden weer omgewisseld voor winterbanden. Hier kwamen geen gekke dingen aan het licht. Standaard zaken zijn gedaan, als olie vervangen en enkele filters. Ik blijf, ondanks dat ik wat minder rijdt, dit toch 2x per jaar doen (dus vindt een beurtje plaats om de 15.000 tot 20.000 km). Mijn filosofie is dat dit het behoudt van de techniek bevorderd.

Als ik over het totaal tot nu toe kijk (zeg maar de eerste 3 jaar) heeft de auto circa € 30.000 euro gekost incl. afschrijving, brandstof, onderhoud, wegenbelasting, verzekering en ANWB-lidmaatschap. Het onderhoud daarin bedraagt ca. € 6.000,- (incl. een distributiewissel). Het totaal afgezet tegen het aantal km komt dat neer op ca. 0,23 euro per kilometer. Voor een dergelijk grote auto is dat echt laag. Doel is om in ieder geval de 400.000 km te halen. Daarna zien we wel weer verder.

Afscheid met een lach en een traan

  • 412.845 km

Bij een kilometerstand van 412.845 km was het tijd om afscheid te nemen van mijn droomauto. Dat was op 2 september 2022. Reden voor het afscheid was dat we op vakantie, helaas, te maken kregen met een gebrek. Op de heenweg hoorde ik op de Duitse autobahn een geluid alsof er iets door de wielkast vloog. Ik hoorde het, maar reed door. In de middag werd het warm en tijd om de airco aan te doen. Die bleek helemaal niets meer te doen. Na aankomst bij het hotel voor een overnachting de motorkap opengeklapt. Bleek dat de magneetkoppeling was losgeschoten. Deze lag op de motorbeschermplaat. Gelukkig heeft die niets geraakt. De multiriem was in tact. De volgende dag hebben we onze reis naar de eindbestemming in Polen voortgezet. In de ochtend was het nog prima te doen, maar naar mate de tijd en kilometers verstrijkten werd het warmer en begonnen we de airco toch wel te missen. In Polen heb ik geprobeerd via lokale autosloperijen, Opel-dealers en een Mobil1-speciaalzaak geprobeerd een magneetkoppeling te bestellen. Dat bleek tevergeefs. De hele vakantie zonder airco, met temparturen van 25 tot 28 graden. Ik zie onze 7 jarige zoon nog met een bezweet voorhoofd op de achterbank zitten. Hij gaf geen krimp!

Een week na thuiskomst volgde een tweede mankement. Ineens lekte koelwater. Ik hoefde daarvoor nooit vloeistoffen bij te vullen. Op een ritje van Apeldoorn naar Denekamp moest ik twee keer bijvullen. Geen goed teken. Bij een nadere inspectie bleek de slang van de oliekoeler de lekkage te veroorzaken. Helaas was de lekkage de bekende druppel en werd het langzaam maar zeker echt tijd om te realiseren dat ik op zoek moest naar wat anders. Zeker met de gedachte dat over pakweg 20k kilometer ook de distributieriem weer aan de beurt is. Natuurlijk wist ik dat dit moment een keer zou komen, dus had ik al nagedacht over wat een passende vervanger zou worden. M’n vrouw gaf aan dat dit bij voorkeur een auto zou worden die wat makkelijker te onderhouden is, ook in het buitenland. Waar bijvoorbeeld nog een garagebedrijf iets kan doen, of dat je naar een merkdealer kan. Stiekem heb ik ook nog bij twee 9-5NG’s gekeken. Daarnaast ook bij een Insigia (voelt wel heel burgerlijk) en een Mondeo en een V70 gekeken (werd ik ook niet heel warm van). Uiteindelijk toch voor iets exclusievers gegaan, namelijk een Honda Accord Tourer van december 2011 met slechts 156k op de teller, voorzien van de 2,2 dieselmotor.

Tot zover de traan. Uiteindelijk krijgt het verhaal een verassende twist. Ik had van de 9-5NG nog dakdragers in de schuur liggen. Omdat we gaan verhuizen zijn we aan het opruimen en heb ik de dakdragers op Marktplaats aangeboden. Ik kreeg daar een reactie en na wat ‘gechat’ via Marktplaats vertelde hij dat hij mijn Saab had gekocht. Op zondag, 2 weken nadat ik de 9-5NG had ingeruild stond hij weer even bij ons op het pad. Een bijzonder weerzien. De nieuwe eigenaar is werkzaam als automonteur en heeft in de tussentijd veel klusjes opgepakt. In de eerste week na de ontmoeting berichtte hij dat de aircopomp was vervangen en de lekkage was gerepareerd. Inmiddels zijn ook de distributieriem en startmotor vervangen, heeft de auto een ander interieur en grotere remmen. Af en toe krijg ik nog een berichtje. De 9-5NG leidt nu een iets rustiger leven, waarbij de teller is opgelopen tot 419K. Bij mij zou dat nu al 422 geweest zijn.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.