Saab 9-5 2.0T Aero Exklusiv (2010)

autoreview

Saab 9-5
Saab 9-5Saab 9-5Saab 9-5Saab 9-5Saab 9-5Saab 9-5Saab 9-5

Signalement

Uitvoering9-5 2.0T Aero Exklusiv
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf33.000 km
KM-stand laatst160.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geluk bij een ongeluk?

  • 39.000 km

Nadat mijn vorige auto, een Saab 9-3 estate uit 2007 mij op een rustige A 12 in slaap slaap wiegde op klaar lichte dag (zo veel confort heeft ook zijn keerzijde) waarbij ik bij het wakker schrikken vlak voor een voorligger de macht over het stuur verloor door plotse rukken aan het stuur (ga direct stil staan als je merkt dat je slaperig bent en zet in ieder geval nooit de cruise control aan zijn natuurlijk overbodige adviezen) heb ik afscheid moeten nemen van de tot dan beste Saab die ik ooit had en moest ik op zoek naar een nieuwe auto. Dat ik, nadat rook en stof waren neergedaald, tot verbazing van omstanders onbeschadigd achter de gordijnairbags uit het wrak stapte gaf mij het gevoel dat een deel van het krankzinnige "geluk" wat ik heb gehad te maken had met de veilige constructie van mijn auto.
Bij het zoeken naar een opvolger speelde dat mee alhoewel de nieuwe 9-5 niet op het radar stond. Bij dealer Harteveld in Delft was ik eigenlik op zoek naar de zelfde 9-3 estate (2007) die daar in de showroom stond. Maar daarnaast stond een 9-5 sedan uit 2010. Om je zelf te belonen met een dergelijke mooie auto nadat je zo'n blunder hebt gemaakt is eigenlijk ongepast maar alle calvinistische gevoelens werden opzij gezet. Zo is het dus gekomen .

De eerste kilometers

Vanaf het begin had ik bij het instappen het gevoel van weldadige rust. De motor hoor je eigenlijk alleen bij fors accelereren en dan geeft hij een sportief grommend geluid. De automatische versnellingsbak schakelt prettig en vrijwel onmerkbaar. Wel voel je kleine schokjes bij het terugschakelen als je fors afremt. Je kan ook met de schakelpaddels aan het stuur schakelen maar daarvoor moet je de schakelhandel eerst op handmatig zetten. Onhandig is dat voor terugschakelen en opschakelen twee verschillende paddels bedient moeten worden. Als je je daarbij vergist en dat gebeurde mij in het begin nogal eens omdat ik het anders gewend was (Mini Cooper) dan schakel je dus van drie naar twee ipv naar vier hetgeen met plotse hoge toeren gepaard gaat die je dan overigens nauwelijks hoort zo stil is die motor. In Nederland is het vrijwel onnodig om op de handmatige schakeling over te stappen maar bij een rit door de bergen wel heel prettig om op de motor af te kunnen remmen.
De zit achter het stuur is met de electrische bediening en het geheugen voor twee verschillende bestuurders optimaal in te stellen, waarbij ook de buitenspiegels zich aanpassen aan de berijder. Ook het stuur zelf is handmatig in te stellen.
Aanvankelijk had mijn vrouw nogal vrees om in deze toch wel heel erg lange auto te rijden. Dat is ook even wennen als je uit een Mini stapt zeker bij het parkeren in de stad, maar de parkdistance control voor en achter geeft je na enige gewenning een prima gevoel. De auto heeft ook een inparkeerhulp die ik tot nu toe echter niet kan waarderen. Je moet daarbij de instructies van het display opvolgen waardoor je alsmaar heen en weer moet kijken. Maar misschien vertrouw ik het apparaat nog niet voldoende.
Inmiddels is ook mijn vrouw geheel gewend aan de directe besturing die met veel gevoel gepaard gaat waarbij het goede bochtgedrag opvalt.

Deze auto heeft 19 inch velgen die prachtig zijn maar mogelijk ook de oorzaak van het wat springerig gedrag over plotse oneffenheden. Ben benieuwd of dat met 18 inch winterbanden straks beter aanvoelt. Overigens over de wegligging niets negatief te melden. Op lange afstanden van ca 1000 km hebben wij inmiddels ervaren dat deze auto extreem comfortabel is, gedeeltelijk ook omdat iedere aandrang om anders dan rustig te rijden verdwijnt. De Harman kardon geluidsinstallatie met 11 luidsprekers laten je genieten van je muziek uit je ipod of smartphone. Hoe de internet radio (DAB) werkt heb ik tot nu toe niet kunnen ontdekken. Hij blijft zoeken naar iets wat niet gevonden wordt. Misschien is het signaal van internet radio nog niet overal sterk genoeg.

Onkosten en problemen.
Na een week bleek de auto s'ochtends niet te starten. Wij logeerden op een afgelegen plek waar de auto veel bewondering oogstte, die natuurlijk als sneeuw voor de zon verdwenen was. Omdat het alarm wel werkte verkeerde ik in de (foute) mening dat het hierbij niet de accu kon zijn, maar de gealarmeerde ANWB wist na een seconde dat het wel de accu was en dat bleek ook zo te zijn. Vervangen uiteraard onder garantie. Dit vertrouwensbreukje is allang geheeld tgv de probleemloze kilometers die wij sindsdien gereden hebben.
Andere kleine onvolkomendheden werden telkens direct door garage Harteveld in Delft verholpen, oa een nieuw deurrubber die gescheurd bleek. Die kon ook direct geleverd worden, wat mij een goed gevoel gaf over de leverbaarheid van onderdelen van deze auto die nu al 3 jaar niet meer gemaakt wordt.
Ook de stoelverwarming links werkt niet ontdekten we toen de zomer voorbij was. Het zal bij een komend bezoek aan de garage verholpen worden. We lazen dat dit wel een vaker voorkomend euvel is bij dit model 9-5. Bij vorige Saabs had ik hier nooit problemen mee.

Het benzine verbruik valt alleszins mee voor een dergelijke grote auto met een vermogen van 220 pk. Het allover verbruik staat nu na 6000 km op 7,9 l/100km. Daarbij moet vermeld worden dat de auto weinig in de stad waar ik woon wordt gebruikt. Met mijn vorige Saab 9-3 estate 1.8T was mijn verbruik 7,7 L/100 km.

Tot nu toe is het antwoord op de vraag geluk bij een ongeluk dus positief

Over leverbaarheid van onderdelen

  • 71.000 km

Twee en half jaar later en nog steeds een lage kilometerstand verwacht je geen grote problemen. Die zijn er ook niet geweest.
Het blijft altijd een feest om met deze auto te rijden. Hoewel dat geldt niet voor mijn vrouw die de overzichtelijkheid heel slecht vindt en minder vertrouwt op de parkeersensoren rondom.
Dat ik daar zelf te veel op vertrouw is mij laatst duur te staan gekomen. Die hoorde ik niet toen ik laatst in een lawaaig benzinestation tegen een schuin aflopende balk aanreed. Ik weet nog steeds niet of de parkeersensor wel werkte en ik het niet hoorde, of dat de buitenissige vorm van de dakdragende balk oorzaak was van een te laat reagerende parkeersensor. In ieder geval een lelijke deuk in de kofferdeksel. Bij het AAS schade herstelbedrijf was dat geen probleem om uit te deuken en onzichtbaar te herstellen, maar bij het afhalen kreeg ik te horen dat de plexiglas lat die over de breedte van de achterklep zit als achterlichtbalk niet leverbaar was en bij Saab Nederland al meer dan een jaar in backorder staat. Uiteraard heb ik dit ook nagevraagd bij andere Saabgarages. De Saabspecialist in Scherpenisse meldde mij dat er mogelijk in de VS nog enkele te krijgen zouden zijn, dus daar heb ik nu mijn hoop op gevestigd.
Overigens had ik al eerder het probleem van moeilijk leverbare onderdelen meegemaakt toen de voorruit door een steen getroffen werd en er een ster ontstond die niet te repareren viel.
Na twee maanden werd de nieuwe voorruit geleverd.
De remschijven voor heb ik laten vervangen, omdat er bij remmen bij hoge snelheid een trilling in het stuur ontstond. De remschijven waren direct leverbaar en het probleem is verholpen.
Wat ook een keer moet gebeuren is het navigatiesysteem updaten. Dat levert soms lastige situaties op. Ik begreep uit de reviews van andere dat dat wel mogelijk is. Ook het probleem van de snel sneuvelende stoelverwarming is vrij algemeen. Eerder was het matje van de linker stoel al aan de beurt geweest en nu functioneert de rechter stoelverwarming plots nog slechts intermitterend.
De auto is nu bijna 7 jaar oud en ziet er afgezien van wat kleinere parkeerkrasjes en het eerder genoemde gebroken lichtbalkglas nog prachtig uit. Reden voor vervangen is er niet.
Alleen zorgen dat hij heel blijft want vervangingsonderdelen zijn toch moeilijker te krijgen dan de dealer mij aanvankelijk liet weten.

Nog steeds geen glazen afdekplaat lichtbalk achter

  • 84.000 km

In een vorig verslag schreef ik dat na een kleine aanrijding de kofferdeksel en de lichtbalk achter beschadigd werden. Nu 9 maanden later blijft de glazenplaat voor de lichtbalk in de kofferdeksel niet leverbaar. Ik rij dus met een gebroken stuk glas rond. Vreemd genoeg blijft de LED strip erachter normaal functioneren, terwijl ik las dat dit regelmatig kapot gaat.
Diverse Saab garages in Nederland, ook nog kortgeleden geraadpleegd die geen oplossing kunnen bieden.
De auto is overigens onveranderd plezierig en comfortabel om te rijden. Het benzineverbruik valt mij mee voor een auto van deze omvang. Ondanks ritten door Duitsland waar vaak snelheden van 170 km/u worden gereden is het verbruik nog steeds 8,3 l / 100 km, berekend vanaf het begin, nu over 50000 km.
Bijzondere reparaties en mankementen zijn er niet geweest en de kosten die zijn gemaakt blijven beperkt tot de kosten voor bandenwissel en beurten. Deze laat ik uitvoeren bij de Saab specialist van Diemen in den Haag.

onderdelen perikelen

  • 110.000 km

Ik schreef al weer twee jaar geleden dat de beschadigde achterlichtbalk, die zo kenmerkend is voor de Saab 9 5 NG, nergens verkrijgbaar was, maar uiteindelijk is het mijn garage toch gelukt om in Engeland een gebruikt exemplaar te bemachtigen. Helaas bleek later dat het bekende euvel van de steeds zwakkere lichtopbrengst ook hier het geval. Dit heb ik zelf opgelost door een reparatiekit te bestellen bij een zekere H Blom in Zweden (http://www.hblom.se/saab-9-5-2010-2011-led-trunkbar-repair-kit-10.html). Er moet wel (omgerekend) ca 112 euro worden afgerekend, maar het is niet moeilijk zelf te doen en de lichtbalk werkt sindsdien perfect terwijl het glas niet meer beslaat na het monteren van de bijgeleverde nieuwe rubbers.
Een ander probleem dat ik nu sinds ruim een half jaar heb is het radio-navigatiesysteem/scherm dat plotseling niet meer werkt en slechts intermitterend GM toont gedurende seconden. Volgens DionH is het euvel een defecte silverbox (?). Een Saabdealer in Lochem meende dat verouderde software de oorzaak was en mopperde over garages die Saabs onderhouden maar niet uitgerust zijn om de software bij te houden. Up-to-date brengen van de software had overigens geen effect, noch op het euvel noch op de rijeigenschappen van de auto.
Je went natuurlijk aan alles en de navigatie was inmiddels al 9 jaar oud en leidde je meestal via een verouderde route zodat ik, als het moeilijk wordt, altijd de navigatie op de smartphone gebruik, maar de radio mis je soms en heeft mij doen besluiten om via Alibaba een systeem dat passend is voor een opel Insignia te bestellen. Op Youtube filmpjes is te zien hoe je dit kan vervangen. Ben benieuwd of me dat gaat lukken.

In ieder geval is er wat betreft het rijden geen reden om ontevreden te zijn. Het rijplezier is onveranderd hoog. Het scherm mis ik niet, behalve voor de tijd en de buitentemperatuur. Er is inmiddels 110.000 km gereden. Olieverbruik is nihil. Bijzondere kosten heb ik niet gehad. Het benzineverbruik lijkt alleen maar lager te worden. Over de laatste 20000 km is dat ca 7.8 l/100 km. Dit kan komen door het feit dat ik alleen maar langere afstanden rij en spitsuren vermijd.
Kortom als het lukt om de eventueel nodige onderdelen te krijgen houd ik hem nog even.

Shift to Park

  • 151.000 km

Inmiddels is mijn Saab 9 5 NG al weer 12 jaar oud, 8 jaar in mijn bezit en ik zie dat ik ontrouw ben gebleven en dat het al weer bijna 3 jaar en 40000 km geleden was dat ik iets schreef. Er is niets veranderd in het plezier om achter het stuur van deze auto te kruipen. Hij rijdt nog steeds heerlijk en comfortabel, zonder bijgeluiden maar niet altijd probleemloos, waarover verderop meer. Wij rijden nog steeds voornamelijk langere afstanden en het benzineverbruik is over de laatste 3 jaar 7,7 km/100 km.
Al eerder meldde ik dat het infotainment systeem was uitgevallen en dat ik via Alibaba een vervangend apparaat bestelde om zoals in Youtube filmpjes werd getoond in te bouwen. Dat is mij niet gelukt en helaas ook mijn garage die ik het nadien vroeg ook niet. Erger nog, de auto wilde direct daarna niet meer starten, de wegenwacht kreeg hem zelfs na een uur sleutelen niet meer aan de praat en de auto moest op een trailer naar de garage, waar hij, met de oude Silverbox er weer in, weer normaal werkte.
Ik heb het toen maar daarbij gelaten, de navigatie met een smartphone werkt immers ook prima. Het centrale scherm laat geen informatie zien over buitentemperatuur ed, de radio kan nog maar op één station worden afgespeeld, maar alas, best mee te leven.
Niet lang daarna begon zich een vreemd verschijnsel voor te doen, waarbij de motor van de auto, als je de stop knop indrukt, wel uit gaat, maar vervolgens de waarschuwing geeft in het scherm vóór het stuur " Shift to Park". Terwijl de versnelling al in "P" is verzet. Ook de lichten blijven branden en de radio gaat niet uit. Bij openen van de deur en afsluiten van de auto, doven de lampen maar je kan zien dat de informatie op de schermpjes aan blijft. Aanvankelijk duurde het slechts enkele minuten tot het signaal "Shift To Park " weer verdween en de auto als het ware helemaal uit gaat en het alarm ook aangezet kan worden door een tweede maal op de afstandbediening te drukken. Het verschijnsel was niet altijd aanwezig en omdat ik er verder niet veel last van had heb ik dit euvel nu al twee en half jaar. De laatste tijd echter duurt dit zo lang dat de accu de volgende dag leeg is gelopen. Zowel de wegenwacht als ook de garage konden geen fout aan de accu vinden. Inmiddels heb ik altijd een jump-starter bij mij die me al enkele malen een telefoontje naar de ANWB heeft bespaard. Tegenwoordig ontkoppel ik zelfs de accupool om te voorkomen dat de accu leeg loopt. Gelukkig heb ik nu een Saab garage in Woerden gevonden die dit euvel herkent en kan verhelpen. Het schijnt een probleem te zijn dat ook in andere GM modellen als de Chevrolet Malibu, Buick en Pontiac voor komt en de berijders tot wanhoop brengt lees ik op het Internet. Class Actions hebben niets uitgehaald, omdat de auto's waar dit bij voorkomt meetal al wat ouder zijn. Het schijnt te maken te hebben met een piepklein micro-switch die in de schakelmodule van de automaat is gemonteerd. Binnenkort wordt een nieuwe schakelmodule ingebouwd waarna het probleem verholpen moet zijn. Op Youtube kan je een filmpje zien van een Zweed (aan het accent te horen) die laat zien hoe hij alleen de micro-switch in de schakel module heeft vervangen. Als je handig bent is dat mogelijk ook een oplossing.
om een indruk te krijgen over de hoeveelheid schijnoplossingen zie

Weer als nieuw

  • 160.000 km

Helaas is mijn vorige verhaal slechts gedeeltelijk opgenomen.
Inmiddels rijd ik weer met een 95ng in nieuw staat na plaatsen van een nieuwe ( gebruikte) silverbox en vervanging van de distributie ketting door garage Fase in Woerden ( zeer aan te bevelen)
Zelf was mij niet opgevallen dat de motor een ander geluid maakte maar Dinant Fase hoorde dat direct. Het bleek dat een van de ketting spanners verkruimeld was. Reparatie was uiteraard niet voor niets maar het resultaat was dat ik weer in een als nieuw aanvoelende auto rij. We gaan nog maar even door.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.