Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Norden (2008)

autoreview

Saab 9-3
Saab 9-3Saab 9-3Saab 9-3 faceliftSaab 9-3 faceliftSaab 9-3Saab 9-3Saab 9-3Saab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3Saab 9-3

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Sedan 1.8t Norden
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf10.400 km
KM-stand laatst84.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Zweedse bolide

  • 74.000 km

Tja, een review over een Saab 9-3. Helaas een merk dat niet meer is ( maar hopelijk toch nog nieuw leven ingeblazen wordt ).
Ik heb deze auto gekocht toen deze 1 jaar en 4 maanden jong was. Inmiddels rijd ik naar volle tevredenheid ruim 2,5 jaar in deze auto. Op basis van eerdere ervaringen met dit merk heb ik zonder aarzelen opnieuw voor een model van dit merk gekozen. Het mag dan misschien niet meer de meest moderne auto in zijn klasse zijn, het ontwerp is mijns inziens vrij tijdloos zonder al te veel drukke lijnen, wat de houdbaarheid ten goede komt.

Over de kwaliteit kan ik kort zijn: Geweldig. In de ruim 2,5 jaar dat de auto in mijn bezit is, is er nog geen lampje kapot gegaan. Alles functioneert zoals het hoort zonder ook maar 1 storing. Daar kan menig ander merk nog een voorbeeld aan nemen, getuige de reviews die op deze site staan.

Het voordeel van een turbomotor is, dat je vrijwel altijd trekkracht voorhanden hebt.
Dit is handig op glooiende (lees klimmende) autobahnen ( bijv. in Duitsland )wanneer je heuvel op moet, maar ook wanneer je op een B-weg een keer snel, en dus veilig, wilt inhalen.
De stuurinrichting is niet te sterk bekrachtigd, dit zorgt voor een stabiele wegligging waarbij je niet constant hoeft te corrigeren.
De carrosserie ziet er degelijk en goed afgewerkt uit, waarbij de sluitnaden mooi gelijkmatig lopen.

Is er dan niets dat beter kan?
Zeker wel!
De stoelen van mijn Norden Business uitvoering geven geen optimale zit- en rugondersteuning. Daarvoor moet je toch echt minimaal de Vector-uitvoering hebben.
De ruimte aan boord en dan met name voor achterpassagiers is net toereikend.
Het grootste minpunt is echter de afwerkingskwaliteit van het interieur. Er is hier en daar gebruik gemaakt van goedkoop plastic dat er lustig op los kraakt.
M.a.w. er rammelt te veel voor een auto uit deze prijsklasse.
Dat doen veel andere (Duitse) auto's uit deze klasse vele malen beter (ik spreek uit ervaring).

Wordt vervolgd!

Update

  • 84.000 km

Inmiddels weer zo'n 10.000km verder en nog steeds een probleemloze auto. Eigenlijk had ik ook niet anders verwacht van een Saab. Maar er is nu toch iets kapot, namelijk het lampje van de asbak...
Als dat het enige is na ruim 3 jaar dan mag ik toch niet klagen!

Wat verder opvalt is, dat de auto op kleine (lees: winter)wielen slapper aanvoelt op drempels en slecht wegdek. Het onderstel heeft dan meer de neiging om te gaan deinen. Normaal gesproken heb je daar met grotere (zomer)velgen minder last van.

Op naar de volgende 10.000km!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.