Saab 9-3

Zweeds extravert

Saab 9-3
Saab 9-3Saab 9-3Saab 9-3Saab 9-3Saab 9-3Saab 9-3Saab 9-3Saab 9-3Saab 9-3
AutoWeek 25
AutoWeek 25

Je leest het in AutoWeek 25

Bij een facelift denken we in autoland meestal aan wijzigingen in de categorie 'nieuwe bumper, andere achterlichten'. Zo niet bij Saab. Bij de opgefriste 9-3 is liefst 70 procent van de carrosseriedelen nieuw. Facelift? Hij is bijna in een nieuw lichaam geboren! En daarbij is geen spoortje Zweedse ingetogenheid meer te bespeuren.

De drastische wijzigingen die de Zweden aan hun middenklasser hebben doorgevoerd, hebben een veel sportievere, welhaast agressieve neus tot gevolg. De nogal anonieme snuit die de 9-3 tot nu toe had, heeft plaatsgemaakt voor een opvallende voorkant waarvoor inspiratie is opgedaan bij het Aero X-studiemodel van enige tijd geleden. Zaken als de enorme, hoekige grille en de grimmig ogende koplampen springen direct in het oog. De lichtunits zijn voorzien van LED-dagverlichting, die je naar wens in kunt schakelen om het 'Überholprestige'van je Saab nog eens te vergroten. Niet dat het echt nodig is, want met de grote grille en dikke bumper met grote, zijdelings doorlopende luchtinlaat ziet de 9-3 er van voren lekker dik uit. De zijkant is zo op het oog in eerste instantie ongewijzigd gebleven, maar als we beter kijken zien we compleet nieuwe deurpanelen met deurgrepen die verdacht veel lijken op die van platformbroer Cadillac BLS.

Zilvergrijs

Ook aan de achterzijde ontkwam de 9-3 niet aan de vernieuwingsdrift van de ontwerpafdeling. De achterlichten van de sedan en cabriolet zijn voortaan net als bij de Sport Estate zilvergrijs van kleur, wat we in het geval van de cabrio geen verbetering vinden. Daardoor worden de flinke afmetingen van die lichtunits namelijk nog eens geaccentueerd, terwijl de zwarte randen om het zilverkleurige glas ook niet echt fraai zijn. Maar da's een kwestie van smaak. De opfrisbeurt heeft de 9-3 echter ontegenzeggelijk weer helemaal bij de tijd gebracht. Moet ook wel, want een opvolger zal nog minstens twee jaar op zich laten wachten. Bovendien lopen de verkopen in het D-segment de laatste tijd flink terug en komen er veelbelovende nieuwelingen aan, zoals de Ford Mondeo, Renault Laguna en Audi A4. Ook de huidige platformbroer van de 9-3, de Opel Vectra, wordt over niet al te lange tijd vervangen. Tijd voor maatregelen dus.

Gek genoeg hebben de dikkere en grotere bumpers die de 9-3 nu draagt er ook toe geleid dat hij gunstigere milieulabels meekrijgt. Niet omdat de motoren zuiniger zijn geworden, een groot deel van de motoren bleef ongewijzigd, maar omdat hij daardoor een groter oppervlak kreeg en zodoende anders wordt ingeschaald. Welkom in de ondoorgrondelijke wereld van de Nederlandse milieuregelingen...

Overigens is er op motorenvlak wel degelijk nieuws te melden. Zo heeft de Aero 2.8 V6 voortaan 255 pk, en in het geval van de XWD-uitvoering zelfs 280 pk (zie kader). Daarnaast heeft Saab Nederland ervoor gekozen om voortaan de Biopower-uitvoeringen van de 9-3 in het programma op te nemen. En daarmee maken we de eerste meters.

Soepeler

Wat als eerste opvalt, is de soepelere indruk die de tweeliter turbomotor maakt wanneer hij op bio-ethanol (E85) loopt. Dat klopt ook, want hij levert dan 200 in plaats van 175 pk. Het is een beschaafde en lekker smeuïge motor, die zijn hand niet omdraait voor snelle tussensprintjes. Maar dan valt onze blik op de verbruiksweergave in het display: gemiddeld 14 liter per 100 km/h, terwijl we keurig constant 120 km/h rijden. Slik… De biobrandstof heeft namelijk een lagere energiedichtheid dan benzine, en dat betekent een meerverbruik van niet minder dan 27 procent. Officieel geeft Saab zelfs niet eens verbruikscijfers op voor de 9-3 BioPower. Bovendien is het nog maar bij slechts enkele tankstations te krijgen en kost het zo'n 1,90 euro per liter. Helaas laat onze overheid het er op dit vlak volledig bij zitten en laat subsidies op deze milieuvriendelijker brandstof achterwege. Voorlopig is rijden op bio-ethanol alleen een optie voor mensen die het milieu een zeer warm hart toedragen en bereid zijn daar extra voor het betalen.

Grote stappen

Grotere kansen dichten we de tweede nieuwe uitvoering toe: de 1.9 TTiD. Dankzij de toepassing van twee turbo's perst de dieselmotor er nu 180 pk uit, en daarmee is het een kwestie van 'grote stappen, snel thuis', zo leert een testrit. Een klein schoepenrad brengt je bij de lagere toeren vlot op gang, waarna een groter exemplaar vanaf hogere toeren een partijtje mee gaat blazen. Geen wonder dat de 9-3 met deze motor als een speer van zijn plek komt. De acceleratie naar 100 km/h is in de sedan al na 8,5 seconden gepiept. Ook voor tussenacceleraties draait hij zijn hand niet om, hoewel er pas boven 2.000 tpm echt leven in de brouwerij komt. Maar dan gaat het ook hard. Ook is de nieuwe motor beschaafd te noemen, storende dieselgeluiden treden nauwelijks op.

Goede mix

Prettig is dat ook het onderstel al het koppelgeweld goed in toom weet te houden. Het onderstel bleef bij de facelift ongewijzigd, maar het houdt zich nog altijd goed staande tussen voorwielaandrijvers van een nieuwere lichting. Het is een goede mix van directe reacties en rijcomfort. Aan dat laatste aspect dragen zeker ook de werkelijk subliem zittende stoelen bij. Hadden we zulke zetels maar thuis! Ook het veercomfort is goed te noemen. De stuurman en –vrouw kan eveneens uit de voeten met de 9-3, hoewel er beslist strakker rijdende auto's in dit segment zijn. De besturing heeft een behoorlijk groot doods punt rond de middenstand en is over het algemeen niet echt scheutig met weginformatie. ESP is standaard aan boord, en dat geldt voortaan ook voor Cornering Brake Control.

Vanaf september staat de flink vernieuwde 9-3 bij de dealer, met een door de importeur geschatte vanafprijs van E 30.300 voor de basisuitvoering, de 1.8t Linear. Ook is er een speciale introductie-uitvoering leverbaar, die voor een meerprijs van E 2.925 bi-xenonverlichting, mistlampen, stoelverwarming, een middenarmsteun en 4 bekerhouders biedt. Op de 1.9 TTiD-diesel en de XWD moeten we nog tot begin 2008 wachten. De prijzen voor de nieuwe Saab 9-3 zijn nog niet bekendgemaakt.

Vier is beter: XWD

Snelle Saab's zijn leuk, maar net als andere krachtig gemotoriseerde voorwielaandrijvers hebben ze wanneer je volgas geeft nog wel eens te kampen met onderstuur en een 'trekkend' stuur. Saab ondervangt dit probleem door snelle jongens als de nieuwe TTiD en Aero met V6-turbomotor voortaan te leveren met XWD. Achter die naam gaat vierwielaandrijving van de nieuwste generatie schuil. Die is bijvoorbeeld in staat om vooraf de achterwielen bij te schakelen, zodat je bij het wegrijden een optimale tractie hebt. Bovendien is optioneel een sperdifferentieel leverbaar dat het vermogen tussen de beide achterwielen kan verdelen. Het voordeel hiervan is een nagenoeg neutrale wegligging, zo leert een testrit over een deels bewaterd circuit met het nieuwe systeem. Hoe hard we ook pushen, de 280 pk sterke Aero weigert ondanks de zware V6 voorin te ondersturen. En hij trekt moeiteloos krappe bochten uit waar voorwielaandrijvers zouden gaan schaatsen. Voor auto's met een dergelijk vermogen is XWD daarom feitelijk een must. En dat weten ze bij Saab zelf ook, want de Aero met 280 pk is er uitsluitend als XWD.