Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t BioPower Linear (2007)

Stevige innemer

Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t BioPower
Een wijdverbreid vooroordeel over de Zweden is dat ze wel érg dol op alcohol zijn. En dat klopt. Tenminste, als het om auto's gaat, want in het Scandinavische land rijden heel veel auto's op bio-ethanol. Wij gaan op pad met een alcoholverslaafde Saab 9-3.

Waarom slaat bio-ethanol zo aan daar in het Hoge Noorden? Eén van de achtergronden is dat Zweden het gemiddeld oudste wagenpark van Europa heeft, waardoor de CO2-uitstoot door auto's er relatief hoog is. Om de door de EU opgelegde doelstellingen ten aanzien van de vermindering van CO2-uitstoot te halen, zijn dus drastische maatregelen nodig. Eén daarvan is het rijden op E85, waardoor de CO2-uitstoot met zo'n 70 procent zou verminderen. Hoe dan? De bio-ethanol in E85 wordt gewonnen uit landbouwgewassen die tijdens hun groei de nodige CO2 aan de atmosfeer onttrekken. Op die wijze wordt de CO2-uitstoot van auto's die op E85 rijden als het ware vooraf voor een deel gecompenseerd. Aan de uitlaat meet je echter min of meer dezelfde CO2-uitstoot als bij de benzine-uitvoering van de betreffende motor.

Gidsland

Maar goed, hoe krijg je hele volksstammen aan de bio-ethanol? Nou, niet zoals we er in Nederland mee omgaan. Dat het ook anders kan, bewijzen ze in Zweden, dat je op dit gebied rustig een gidsland mag noemen. Daar kost E85 ongeveer 95 eurocent, terwijl je aan euro 95 ongeveer E 1,28 per liter kwijt bent. Op ethanol rijd je echter wel zo'n 30 procent onzuiniger dan op benzine, dus wat brandstofkosten betreft is het verschil te verwaarlozen. Maar daarmee houdt het nog niet op. In Zweden betaal je voor een auto op bio-ethanol minder houderschapsbelasting per jaar en is voor leaserijders de bijtelling fors lager dan voor een benzineauto. Verder kun je in tientallen gemeenten, waaronder Stockholm, je ethanol drinkende vierwieler gratis parkeren. Kijk, now we 're talking! En last but not least, zeker gezien onze Nederlandse tankervaringen: in Zweden is in relatief korte tijd een distributienetwerk opgezet met zo'n 700 pompstations, en dus heb je daar geen logistieke ellende. Vooralsnog zijn we daar in Nederland heel ver van verwijderd.

Vermogenswinst

Aan de buitenkant is deze E85-Saab uitsluitend te herkennen aan het uiterst bescheiden Biopower-typeplaatje op het kofferdeksel. Verder verraadt de 9-3 Biopower zichzelf ook als innemer van alcoholische versnaperingen door de geur van de uitlaatgassen bij de koude start. Die doet namelijk denken aan de lucht van een jonge borrel. Zodra de motor warm is, is die geur – helaas voor de liefhebbers – echter weer verdwenen. Je kunt bij deze 9-3 zowel gewone euro 95 als E85 in de tank gooien, maar behalve het milieuvoordeel biedt het rijden op bio-ethanol bij deze Saab ook een vermogensvoordeel. Het motormanagement weet in samenwerking met de turbotechniek het hogere octaangetal van bio-ethanol namelijk zodanig te benutten, dat er een forse vermogens- en koppelwinst gehaald wordt. Op benzine levert de 9-3 Biopower 150 pk, op E85 wordt de maximale turbodruk iets verhoogd en is het piekvermogen 175 pk. Voor het maximumkoppel bedragen de cijfers 240, respectievelijk 265 Nm, maar op E85 wordt de maximale trekkracht wel iets later behaald, namelijk vanaf 2.500 tpm tegenover 2.000 tpm op benzine.

Gratis gaat dat allemaal niet, want deze Saab lust een flinke slok bio-ethanol: gemiddeld rijden we 1 op 7,8, maar als je veelal stevig doorrijdt, kun je zomaar 1 op 7 scoren. Hoe dan ook, de 9-3 Biopower is een meer dan vlotte auto, die zeker met de gemonteerde vijftrapsautomaat tot snelle tussensprints in staat is. Overigens stemt die transmissie niet altijd tot tevredenheid, want vooral in stads- en fileverkeer schakelt-ie bij het afnemen van de snelheid soms nogal bot terug naar de eerste versnelling.

De besturing daarentegen is in combinatie met de fraaie 17-inchwielen behoorlijk communicatief en dankzij het sportonderstel helt deze 9-3 een stuk minder over dan z'n eenvoudiger geschoeide broertjes. Met name het nemen van lange doordraaiers is daardoor een aangename bezigheid.

Statement

Neem je echter de Duitse concurrenten in gedachten waarmee Saab zelf de 9-3 het liefst vergelijkt, dan moeten we toch concluderen dat hij steken laat vallen. Zo vinden we de gebruikte kunststoffen voor diverse bedieningselementen niet passen bij een auto in dit segment. Bovendien resoneert de motor licht tijdens de stationaire loop. Al rijdend ervaar je de motor als vrij geruisloos, ook onder volle belasting. Net als de BMW 3-serie, Volvo S60 en Audi A4 is de 9-3 niet overdreven ruim, dus daarin onderscheidt de Zweed zich ook niet positief. Waarom zou je dan een 9-3 kopen? Om je toch een beetje te onderscheiden van die vele andere leaserijders, wellicht. Met de 9-3 Biopower doe je dat niet alleen op het gebied van uiterlijk en imago, maar maak je ook een milieustatement. Je moet dan echter de geringe verkrijgbaarheid en de hoge prijs van E85 op de koop toe nemen, evenals een vrij beperkte actieradius.

Signalement

Merk Saab
Model 9-3 Sport Sedan 1.8t BioPower Linear
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 35.255

Specificaties

Brandstof ethanol
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 129 kW / 175 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 265 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.647 mm / 1.802 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.395 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Brandstofverbruik 7,6 l/100km
CO2-uitstoot 181 g/km