AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Intro Edition (2007)

autoreview

Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Intro Edition (2007)

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Sedan 1.8t Intro Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf173.000 km
KM-stand laatst239.500 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

niet de modernste maar wel goed

  • 176.000 km

In november een woon-werk auto aangeschaft vanwege nieuwe baan. Elke dag 130 km uit en thuis. Na wat rond gezocht te hebben op het net stuitte ik op de Saab 93. Dit is een model wat ik altijd al apart maar ook mooi vond. Je ziet ze niet op elke hoek staan en het was toch ooit een premium merk. Daarna wat auto's vergeleken (Mazda6 / Avensis / Laguna) maar de Saab bleef toch op mijn netvlies staan. Nadat ik wat vergelijkingen had gedaan en testen gelezen kwam ik tot de conclusie dat ik voor relatief weinig geld een premium auto kon kopen van een weliswaar niet bestaand merk maar waar ik met goed onderhoud nog jaren plezier van kon hebben. Ook onderdelen waren nog voldoende verkrijgbaar.

Vervolgens paar proefritten gemaakt en al gauw besloten dat het een 18t moest worden met de twee liter soft turbo motor. Uiteindelijk een zwarte sedan gekocht, een gefacelifte versie uit 2007.

Inmiddels 3500 km gereden en ik kan wel wat conclusies trekken. De stoelen zijn bovengemiddeld goed want ik zit er met mijn 190 cm goed in en stap fit uit na elke rit. De auto is stil en vrij van rammeltjes en andere hinderlijke geluiden. Er zitten luxe zaken op en aan zoals regensensor, cruise- controle, ACC, automatish dimmende binnenspiegel, alarm, xenon lampen, trekhaak op deze intro edition versie. Verder kijk ik er naar als ik deze ergens parkeer; blijf het een mooi tijdloos model vinden.

Nadeel is wellicht het gewicht van de auto en de matige beenruimte achterin. Ook is de auto niet echt zuinig maar doet hij gemiddeld 7,8l/100 km tot nu toe. De auto heeft een vijfversnellings handbak en is uitgerust met een soort after market Kenwood navigatie en audio systeem. Dat laatste is zeer uitgebreid (je kunt o.a. video kijken) maar de kwaliteit van de 7 speakers is niet boven de middelmaat en behalve een cd speler zit er geen usb aansluiting op.

Ik heb de auto laten nakijken door een Saab specialist (echte dealers zijn er natuurlijk niet meer) en die verzekerde mij dat er op een paar kleinigheden niets jarenlang rijplezier in de weg zou moeten staan. Wel netjes onderhouden natuurlijk. Zo'n Saab specialist beschouwd een km stand van 173.000 km als "net ingereden". De tijd zal het leren maar ik ben eigenlijk best positief en heb vertrouwen in mijn aankoop. Nu nog vier nieuwe banden erop (Michelin CrossClimate) en dan kan ik er voorlopig mee vooruit.

Wordt vervolgd.......

Nog steeds goed

  • 203.000 km

1 jaar verder Saab 9-3, 30.000 km

Na ruim een jaar ben ik nog steeds blij met deze auto. Het rijcomfort op de snelweg door combinatie van goede stoelen, laag motorgeluid en de totale afwezigheid van rammels en kraakjes vind ik bovengemiddeld goed.
Ik heb in 2017 voor mijn werk in diverse nieuwe lease-auto's gereden, telkens een week in Renault Megane IV, Ford Focus, VW Golf,Peugeot 308 maar geef mij maar mijn 10 jaar oude Saab 93.
Ik heb er wel een leren interieur in laten zetten omdat de stoffen bestuurdersstoel al beschadigd was bij aankoop en door de verkopende Ford garage matig gerepareerd was. De leren bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar en verwarmbaar; heerlijk. Was niet goedkoop maar elke euro waard niet in de laatste plaats omdat het de waarde van de auto ook verhoogd.

Onderhoud (elk jaar een onderhoudsbeurt bij de Saab- specialist) heeft nog niets abnormaals opgeleverd en ook de APK doorstond hij foutloos.Wel heb ik bij de apk de olie laten verversen.

Zoals al eerder gezegd was ik niet tevreden met de in deze intro versie gemonteerde navi/radio.cd unit van Panasonic maar ben er eens goed voor gaan zitten en heb het geluid optimaal afgesteld en ben nu gewend aan de minder ergonomische bediening. Geluid is nu ruim voldoende en de 150 watt versterker voldoet prima. Ik laat het zo.

Telkens als ik de auto was verbaas ik me hoe goed de lak er nog uitziet en blijf ik het een tijdloos en mooi model vinden. Das natuurlijk persoonlijk en ik heb geluk als 6de eigenaar dat er weinig krassen/gebruiksschade op zit. Ooit zijn wel beide bumpers vervangen.
Deze intro versie heeft een paar andere zaken die erg fijn zijn; de xenon koplampen en de parkeersensoren rondom; waardeer je bij krappe parkeergarages.

Is er niks negatiefs te melden. Echt wel. Het verbruik op LPG en benzine is zonder meer aan de stevige kant. Zit hem ook in het behoorlijke gewicht natuurlijk. Volgens mij heeft deze versie een F-milieu label en dat is wel iets waar ik naar ga kijken bij de vervanging van deze 93.
Ook is de draaicirkel belachelijk groot in vergelijking bij andere auto's van dit formaat.


Wordt vervolgd.....

Nog steeds tevreden

  • 239.000 km

Ik heb inmiddels bijna 60k met die Crossclimates gedaan en da's niet slecht. Naast jaarlijks onderhoud heb ik vanwege de LPG tank er andere vering onder laten zetten waardoor de auto ook niet zo laag hangt achter. Verder heb ik twee mankementen gehad. 1x een gebroken veer en 1 x een defecte bobine op 1 cylinder. dat laatste was vervelend want dat val je stil. In mijn geval op de A2. Maar alles overziend ben ik nog steeds tevreden met met name het rijcomfort Er zijn natuurlijk wat kleine dingetjes maar wat wil je ookm te een 12 jaar oude auto. Ik behandel de auto netjes, rij veel autosnelweg en "scheur" er niet mee. Alhoewel de auto 150 pk heeft blijkt in de praktijk, zeker gezien het gewicht van 1400 kg, dat het ruim voldoende is maar zeker geen stoplichtsprinter is. Geeft ook niet.

Bijna aan het einde,,,.

  • 238.000 km

De auto is nog steeds goed en nadat ik twee nieuwe Xenon lampen erin heb gezet is de lichtopbrengst ook weer zoals het hoort. Nu ik binnekort met pensioen ga wordt de auto overbodig want ik gebruikte deze enkel voor woon werk verkeer (80% snelweg, geen passagiers) . Zomaar erbij houden wordt me wat te duur als tweede auto want wegenbelasting is behiooirlijk en jem oet een Saab netjes onderhouden dan gaat ie eeuwig mee. Dus ga ik deze - met een beetje pijn in mijn hart - verkopen aan het eind van dit jaar. Ik hoop dat een liefhebber er daarna nog veel fijne kilomeetrs mee kan rijden net zoals ik jarenlang heb gedaan want wat een fijne stabiele en rustige reisauto is dit voor dagelijks woon-werk verkeer. Ik heb er inmiddels 170k km mee gereden. Ook naar jaren geeft hij geen krimp. Natuurlijk heb ik deze netjes laten onderhouden door de Saab expert in Eersel (echt een prima garage) en in al die jaren zijn er ook best wat zaken vernieuwd (ruitewissermotor en slot kofferdeksel) maar nooit iets dramatisch en de auto heeft mij ook niet meer laten staan.
Ga ik deze zweedse bolide missen, jazeker. Ik vindt het ook na al die jaren nog steeds een gaaf en solide model en net wat aparter dat de reguliere modellen van 13 in 1 dozijn.

Verkocht

  • 239.500 km

Na mijn pensionering heb ik mijn Saab met een beetje pijn in het hart toch maar verkocht. Gelukkig aan iemand die ook liefhebber is van dit eigenzinnige Zweedse merk. Ik heb er negen jaar met veel plezier in gereden, voornamelijk woon-werk verkeer over de autosnelweg. Daar komt deze auto met zijn lpg ook het beste tot zijn recht. nooit 1 seconde spijt gehad van mijn aankoop. Dit paste prima bij mij. Ja onderhoud is niet echt heel goedkoop maar ik heb er zelf ook niet aan gesleuteld. Voor wie dat wel kan....Goed onderhouden gaat ie eeuwig mee zou ik bijna zeggen

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.