Saab 9-3 Coupé SE 2.0 t (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Coupé SE 2.0 t |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 225.700 km |
KM-stand laatst | 267.000 km |
ERVARINGEN
- 267.000 km
Mijn tweede Saab
Na een 9-3 ('99) 2.0i nu eentje met turbo. De 2.0 met 154 pk sterke lpt-motor. De auto rijdt op G3 met onderbouwinstallatie. Super, met een iets verhoogde kofferbakvloer is er nog plenty ruimte over.
De auto is een SE met leer, dus alle opties aanwezig. En na tien jaar en 260.000 kilometer werken ze ook allemaal nog. Vorige eigenaar heeft dan ook niet bezuinigd op onderhoud, heel belangrijk bij een Saab. De koprevisie (1500 euro) is bijvoorbeeld al gedaan.
Ik ben van plan zeker een jaar (35.000 kilometer) met de auto te rijden. De eerste 10.000 zitten er al op. Echt een feest. De motor is behoorlijk vlot en dankzij het verlaagde onderstel stuurt de auto behoorlijk strak.
Verder is het een echte Saab. Lekkere stoelen (als je niet te groot bent), solide onderstel en krachtige remmen. Nadelen zijn er ook. De onderhoudskosten zijn niet mals. Saab is in onderhoud duurder dan Mercedes, volgens mij is alleen BMW duurder. Als je dus aan de beurt bent, dan ben je dat ook goed.
-> Styling
Voor mij is deze generatie 9-3 nog een echte Saab. Mooier zijn ze daarna niet meer gemaakt.
-> Opbergen
Opbergen is gewoon knudde. Buiten kleine deurvakken is er bijna geen opbergplek.
-> Comfort
Blijft wennen aan de raambediening in het midden. Verder super, zeker omdat je bij Saab alles naar eigen wens kunt instellen (zoals starttempratuur airco, etc).
-> Rijden
Heerlijk, stille auto -geen afrolgeluid-, echte kilometervreter. Beetje als Mercedes, mist de sportiviteit van merken als Alfa of BMW.
-> Motor
Als je een Saab koopt, neem een turbo. Ik smile er iedere dag door. En hiervoor (2.0i zonder turbo) was er echt vermogen te weinig.
-> Kofferruimte
Bijna 500 liter, need I say more?
PROBLEMEN
- 267.000 km
-Stotteren op LPG (wordt nog naar gekeken)
-Schokbrekers vervangen
UPDATE
-Inmiddels met de auto naar de wintersport geweest. No problems at all. Behalve het verbruik dan. 1 op 6,6 (Gas, Autobahn), icm de 40 liter (netto) gastank rijd je van pomp naar pomp.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.