Saab 9-3 Coupé 2.0 t (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 9-3 Coupé 2.0 t |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 103.345 km |
KM-stand laatst | 138.468 km |
Oude liefde roest niet
- 138.468 km
In september 2010 kocht ik deze Saab Coupé bij een officiele Saab dealer bij mij in de buurt.
Door een wijziging van werkgever was ik namelijk op zoek naar een occassion. Aangezien ik het risico op een eventuele miskleun zo klein mogelijk heb willen houden, heb ik bewust gekozen voor een dealerauto.
Ik was op zoek naar comfort, snelheid en naar een representatieve auto. Uiteindelijk kwam ik uit op een Saab 93, waarbij ik persoonlijk alleen de coupé als optie zag. De coupé vind ik nu eenmaal een stuk mooier en sportiever ogen dan een 5-deurs 93 hatchback.
Ondanks de vaak wat negatieve meningen mbt Saab (Opel klonen/grijze mannen merk) is mijn mening over Saab compleet anders (voor de critici kijk eens naar de TopGear aflevering over Saab, ze hebben er alles aan gedaan om zo min mogelijk GM genen door te voeren). De vormgeving vind ik tijdloos en zeer eigen, het merk straalt klasse uit, het comfort ligt op hoog niveau en de kracht en souplesse door de aanwezigheid van de heerlijke turbo zijn voor mij zaken die ik persoonlijk associeer met Saab.
In de drie jaar dat ik hem bezit heb ik de beurten volgens schema uit laten voeren. Daarnaast heb ik via het Saabforum een gave set originele 17-inch Saab velgen aangeschaft. Ook heb ik een mod6 laten plaatsen. Dit is een modificatie van de carterontluchting wat wordt aangeraden bij dit type Saab om black sludge te voorkomen.
Naast het gebruikelijke onderhoud (olie, filters etc.) heeft hij een grote beurt beurt gehad waarbij de bougies en de spanrollen en multiriem zijn vervangen. Verder zijn de remkabels deels vervangen bij mijn laatste APK.
De enige onvoorziene kosten die ik heb gemaakt tot zover hebben betrekking op de airco. Enkele maanden na het aflopen van mijn garantie van zes maanden, hoorde ik een vreemd ratelend geluid rechtsvoor bij draaiende motor. Dit bleek na onderzoek van de dealer om een defecte aircokoppeling te gaan. Daarbij werd aangegeven om direct de aircopomp ook te vervangen aangezien de koppeling en aircopomp kostentechnisch het beste tegelijk vervangen kunnen worden.
Ik schrok hevig van de genoemde kosten (de nieuwe aircopomp was bovendien niet van originele Saab makelij). Ik drong aan op wat coulance aangezien het niet zo heel lang buiten de garantieperiode om defect was gegaan. Dit leverde een kleine verlaging op van de eerder genoemde prijs maar nog steeds was het bedrag mij te gortig. uiteindelijk koos ik eieren voor mijn geld en koos voor het monteren van een kortere multiriem zodat de aircopomp in elk geval niet werd aangedreven.
Door het hele gebeuren ben ik overgestapt naar een Saab Specialist bij mij in de buurt. Een gediplomeerd Saab monteur met heel wat vriendelijkere prijzen en bovendien een hoger serviceniveau. Recentelijk heb ik de airco pomp en koppeling door hem laten vervangen voor een (weliswaar gebruikte) Saab aircopomp en koppeling. De airco is afgevuld en er is een nieuwe langere multiriem in gezet.
Inmiddels heb ik een andere baan geaccepteerd en ga ik weer leasen. Daarom gaat mijn Zweedse bolide binnenkort in de verkoop. Alhoewel een nieuwe auto zeker zijn charmes en luxe gaat hebben, weet ik nu al dat het afscheid toch een beetje pijn gaat doen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.