Saab 9-3 Cabriolet Senses 2.0 t (2002)

autoreview

Saab 9-3 Cabriolet Senses 2.0 t (2002)

Signalement

Uitvoering9-3 Cabriolet Senses 2.0 t
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf119.378 km
KM-stand laatst119.378 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Klaar voor de zomer...

  • 119.378 km

Na een aantal jaar Opel Agila werd het ook weer eens tijd voor iets leuks. Dat kun je van een Agila niet echt zeggen. Praktisch maar daar blijft het dan wel bij. Sinds een jaar hebben we voor het praktisch vervoer ook een Renault Espace en de kinderen vinden hun eigen weg naar de kinderzitjes achterin.

Het moest dus iets worden met een hoge Fun Factor, betrouwbaar, sportief en geen twijfelachtig imago. En betaalbaar, da's ook niet onbelangrijk. Na wat onderzoek op internet vielen de Duitse merken af om redenen rond imago en/of prijs. De Franse CC's zijn te prijzig (Megane, 307) of te klein (206 CC). De niet zo voor de hand liggende Saab bleef over. We hebben er hier een aantal bekeken die soms gewoon niet mooi waren of gewoon erg duur. Maar de keuze was wel gemaakt, het ging een Saab worden.

Via internet is het eenvoudig shopen bij onze buren in Duitsland. Via Mobile.de is het ongeveer net zo eenvoudig zoeken al hier op autoweek of in autotrader etc. Het aanbod in D is veel groter dan hier en de prijzen zijn zeer de moeite waard. Uiteindelijk heb ik deze wagen gevonden bij een handelaar in Solingen. Hij had de auto opgepikt uit de faillissementsverkoop van Kroymans Duitsland. Eerst de prijs onderhandeld en daarna op bezoek voor een bezichtiging in real life en een proefrit. Eerst naar de Saab dealer in Aachen. Daar stond er ook een. Dezelfde kleur en overige specs maar in veel mindere conditie en eur 1000 duurder. Proefrit gemaakt voor het gevoel en door naar deze. Het was direct duidelijk dat dit een ander verhaal was. Optisch in veel betere conditie, volgens de boekjes Scheckheft gepflegt (dealeronderhouden). Na een proefrit heb ik de auto gekocht en een paar dagen later opgehaald.
Met de Ice reis je snel door Duitsland. De garagehouder had de auto voor me overgeschreven en op een exportkenteken gezet. Ik kon er dus een maand verzekerd mee naar huis rijden. De keuring bji de Rijksdienst voor Wegverkeer is zonder problemen verlopen, direct de APK keuring gedaan dus we kunnen een jaar vooruit.

We hebben nog wat mooie dagen gehad waarop we open hebben kunnen rijden. Het is een misverstand dat je alleen bij 25 gr en de zon hoog aan de hemel open kunt rijden. Juist dan is het snel te warm in de zon. Wat minder is ook lekker. Stoelverwarming aan als het nodig is en genieten.

Het rijden is een hele belevenis. De motor is beresterk. Binnenkort wordt het motormanagement systeem vervangen naar het 185 PK Saab systeem. Niet omdat het nodig is maar eigenlijk gewoon omdat het kan... En met eur 100 zeker niet duur is.
Je merkt dat je Cabrio rijdt met het dak dicht omdat je meer omgevingsgeluiden opvangt dan bij een stalen dak. Toch is het dak van hoge kwaliteit linnen en schitterend afgewerkt met een dikke isolatielaag. Het tocht niet in de auto, dat is bij mijn Triumph TR6 wel anders. Daar kun je instappen zonder de deur open te doen ;-)

Het verbruik ligt rond de 8 liter op 100 km. Dat valt me niet tegen voor een auto van 1375 kg. Verder is de Saabrio voorzien van veel luxe. Lederen bekleding met stoelverwarming, een hydraulisch cabriodak wat iedere keer weer een attractie is om open te zien gaan, 17" lichtmetaal velgen, climate control, radio/CD speler.

To do List:
Het is ongeveer de eerste gebruikte auto waarbij ik het leuk (en de moeite waard) vind om nieuwe dingen toe te voegen. Binnenkort dus het andere Saab motor management (van Low Pressure Turbo naar Full Pressure Turbo), parkeersensoren voor de toch wel grote dode hoek met parkeren, Xenon overweeg ik. Echter alleen als dit niet voor "hufterkoplampen" zorgt en geen technische problemen veroorzaakt (foutmeldingen op de boordcomputer: "lampen kapot"). Als laatste heb ik op Ebay een after market regensensor gevonden. In de Espace werkt dat erg goed en je went snel aan die luxe.

Al met al een absolute aanrader deze Caab!
Op http://www.saabforum.nl vind je een actief forum met zeer veel tips en informatie over Saabs en Saabrio's in het bijzonder. Op http://www.bpmberekenen.com vind je veel informatie over het importeren van auto's en BPM berekeningen etc.

Ik hoop dat deze review je heeft vermaakt of heeft geholpen bij het maken van een keuze. Have Fun.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.