Saab 9-3 Cabriolet SE Aero 2.0 Turbo (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Cabriolet SE Aero 2.0 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 135.159 km |
KM-stand laatst | 138.419 km |
ERVARINGEN
- 138.419 km
Sinds 8 maart 2008 zijn wij de trotse eigenaar van een Saab 9-3 Cabriolet. Betreft een SE Aero 2.0 TURBO (205pk) Automaat. Een gekoesterde droom die werkelijkheid wordt. Verschil met de handgeschakelde versie in zijn acceleratie van 0-100km/h (+1,7s) en het koppel (-35Nm). Ben wat bevooroordeeld aangezien wij liefhebbers zijn van de Saab Cabrio.
Betreft een auto met nagenoeg alle denkbare opties toendertijd. Bij aflevering zijn er een aantal wijzigingen aangebracht:
-Kentekenplaten met opgelegde letters;
-Rookglas zijrichting aanwijzers in de zijschermen (ipv oranje);
-10 spaaks 17’ 9-5 Aero wielen met 215-45/17 ContiSportContact2 (voorheen 16’ 3 spaaks, origineel);
-Imitatie wortelnotenhout vervangen door grijs dashboard.
Auto is afgeleverd met grote beurt en 1 jaar volledige garantie incl ongelimiteerd aantal kilometers (Saab Wijlhuizen in Ooij bij Nijmegen heeft vertrouwen in zijn occasions). Netjes: nieuw setje matten.
Foto’s zijn van auto voor aankoop. Nieuwe foto’s volgen snel.
Tussentijds de kentekenplaatverlichting vervangen voor LED verlichting.
*Update April 2008, 135.924km*
-Verbruik ligt bij langere afstanden zo rond de 10,5L per 100km. Voor de dagelijkse korte stukjes is 13,5L per 100km niet ongewoon.
*Update Augustus 2008, 138.419km*
Het blijft een genot om in te rijden. Verbruik neemt iets af (lees: ik leer om met een automaat zuiniger te rijden) gemiddeld naar 8,4l per 100km. Motorblok gereinigt om te kontroleren waar een eventuele olielekkage vandaan zou kunnen komen. Blok is momenteel reeds 1,5 maand vetvrij.
*Update December 2008, 139.150km*
Zomer is voorbij, ultiem genieten. Zodra het zonnetje schijnt, ook bij 10gr, gaat de kap open, stoelverwarming aan en windscherm omhoog. Een grijns van oor tot oor.
Inmiddels de gehele buitenzijde onderhanden genomen, lak gecleaned, in de was gezet, kap geinpregneerd, leer gecleaned en behandeld. heeft mij 3 volle dagen gekost maar het resultaat is er naar. Mooie volle en diepe glans in de lak en leer als nieuw. Alles met EenZet produkten, werkt super.
*Update Juni 2009, 141.000km*
Zomer is al vroeg begonnen en dat gaat hopelijk nog wel even duren.
*Update September 2009, 142.500*
Wegen het aangaan van een andere baan moet mijn lease auto eruit. Daarvoor moet er een "gezinsauto" komen. Hierdoor overwegen we om de Saab te verkopen. Daar baal ik flink van.
PROBLEMEN
- 138.419 km
Na testrit voor aankoop zijn de volgende gebreken geconstateerd:
-Deurrubber rechterportier versleten en stuk;
-Display Clima en Radio deels defect;
-Stoelverwarming bestuurder defect;
-Asbak achter kapot;
Bovenstaande is deels verholpen en resterende zal worden verholpen bij de eerst volgende controle beurt (4 weken na aankoop).
Andere puntjes zijn:
-2 ontbrekende kunststof dopjes van de kofferdeksel bekleding;
-Oververhitte (deels gesmolten) fitting van een van de kentekenplaat lampjes geconstateerd na vervangen lampjes.
-Kentekenplaat bij aflevering (in 2000) niet volledig in het midden op de voorbumper gemonteerd. Zit inmiddels in het midden.
*Update April 2008, 135.924km*
Auto is weg geweest voor de garantiebeurt waarbij nagenoeg bovenstaande punten zijn verholpen. 1 mankement niet, auto lekt olie. Minimaal, 1-2 druppels per week echter niet fijn wanneer je een licht bestraatte oprit hebt. Zou erbij horen. Hier twijfel ik aan.
*Update Augustus 2008, 138.419km*
Auto is weggeweest voor ANWB-keuring. Daaruit kwamen een aantal puntjes die inmiddels door de dealer zijn verholpen:
-Ashoes gescheurd > nieuwe gemonteerd
-Remvloeistof te veel vocht > ververst
-Ruitensproeier bijstelln > verholpen
-Stabilisatorstangrubber kraken > gesmeerd
-Spoorstangkogel niet vrijgemonteerd > verholpen
-Auto heeft geen schade gehad volgens ANWB
In september gaan we naar de herkeuring...
*Update December 2008, 139.150km*
-Auto lekt weer ietsje olie, over 2 weken beloofd Wijlhuizen dit op te lossen
*Update April 2009, 140.350km*
-Alle pakkingen zijn inmiddels vervangen, blijkt de koppakking te zijn geweest die lekte. Motorblok is droog en blijft hopelijk ook droog.
*Update Augustus 2009, 141.900km*
-Auto rijdt probleemloos, motor is droog. Geeft rust.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.