Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t (2001)

autoreview

Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t (2001)

Signalement

Uitvoering9-3 Cabriolet SE 2.0 t
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf159.000 km
KM-stand laatst172.300 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verrassing!

  • 162.000 km

Om mijn vrouw een steuntje in de rug te geven voor het behalen van haar rijbewijs (waar ze laat mee was begonnen), had ik besloten een 'auto voor erbij' te kopen. Zelf ben ik nogal erg auto-minded, dus ik was op zoek gegaan naar een leuke auto die ik voor de deur zou zetten (als tweede auto, staat een lease-auto voor de deur, zie review A6 FSI). Diverse mogelijkheden kwamen voorbij, van sportieve Audi's tot zeer gebruikte MX5'jes, van kleine Kia's tot sportieve BMW's. Het snuffelen en zoeken vond ik al leuk genoeg op zichzelf en ik was bijna in de verleiding gekomen om een mooie S5 Coupé aan te schaffen, daar ik die zelf zo mooi vind :-) Maar het ging niet om mijn smaak, het moest een auto zijn die we beiden mooi vinden, waar we samen plezier van kunnen hebben, een auto die betrouwbaar en veilig is maar ook een auto die niet zo nieuw (en kostbaar) is dat een beginnend bestuurder (ster) zich ongemakkelijk zou voelen.

Nou, het is dus een Saab geworden. Een Saab 9-3 Cabrio met low-pressure turbo in een SE uitvoering uit 2001. Diepblauwe lak met een blauwe kap (zie je niet zoveel, ik vind het top staan) en beige lederen bekleding. Al met al erg klassiek maar toch ook sportief. Mijn vrouw heeft erg kort daarna haar rijbewijs gehaald en geniet van de kilometers met haar Saab (missie geslaagd :-) ).

Deze auto is zeer goed onderhouden en je zou zo niet zeggen dat hij al in zijn veertiende levensjaar zit. Samen hebben we de auto laatst helemaal 'gedetailed' dus met klei, compound, impregneerspray en wax de kleur opgehaald en gesealed en de Saab staat er prachtig bij.

Bijna alles aan de auto werkt perfect: de motor is pittig, veel kracht van onderuit en snel als het moet. De automaat is er een van het oude soort: 4 gangen en niet heel erg soepel in het terugschakelen, echter met rustig cruisen schakelt hij erg goed en soepel. Wellicht dat ik de bak in de winter laat spoelen, gezien de kilometerstand. Zelf heb ik een saabaux aangebracht, waardoor de we muziek van de externe muziekbron kunnen aansluiten via aux en binnenkort laat ik nog parkeersensoren achter aanbrengen (ben er zelf erg aan gewend, de auto is niet heel erg overzichtelijk en voor een beginnend bestuurder is het altijd mooi meegenomen).

Het SID (Saab Information Display) heeft, zoals ik heb vernomen als zo vaak, wat kuren en wordt binnenkort gerepareerd. Het speakertje dat daarop zit doet niets meer waardoor onder andere het geluid van de richtingaanwijzer niet werkt en er vallen af en toe pixels uit. Ook zit een speakeraansluiting links achterin wat los, waardoor het af en toe wat kraakt. Maar mag het, op die leeftijd? :-)

De verwarmde stoelen, de airco, de elektrisch bedienbare kap, de elektrisch bedienbare ramen, de stereo, de verlichting rondom werkt allemaal top. Met vier personen reizen is helemaal goed te doen (knus achterin, maar zeker niet te krap) en de kofferruimte is groot te noemen (in vergelijking tot modernere cabriolets).

Het verbruik is fors, temeer daar we de auto met name voor korte stukken en met de kap open gebruiken. Dan ligt het verbruik op 1:7,5 hetgeen niet zuinig is. Op de autoweg met de kap dicht is 1:11 te halen. De auto nodigt niet uit tot hard rijden of hoeken, maar het kan wel; mooie acceleratie en trekt makkelijk door tot 160 km/u.

Hoewel we dus nog maar weinig kilometers hebben gemaakt, hebben we ons hart toch al verloren aan deze auto en voorlopig zal hij nog onze oprit sieren :-) Mocht er wat te melden zijn, dan zal ik de review bijwerken.

Kleine upgrades

  • 167.200 km

Zoals aangegeven is deze auto onze tweede auto en wordt de Saab erg weinig gebruikt. Dus de slijtage komt niet zozeer door het grote aantal kilometers, maar des te meer door het (buiten) stil staan.

Ik steek dan ook veel tijd in het poetsen van de auto (klei, compound, wax, kap impregneren, rubbers invetten e.d.), maar ook hebben we dit jaar nog wat andere zaken gedaan of laten doen:

- automatische bak is 'geflushed', oftewel gespoeld en voorzien van nieuwe olie. Een absolute aanrader, want de auto schakelt nu weer zijdezacht en met name de 'klappen' bij wat 'sportiever' optrekken zijn veel minder. Heeft mijn verwachtingen overtroffen. (299 euro).
- de velgen waren slecht en erg beschadigd bij aankoop en waren dus aan vervanging of revisie toe. Daar wij het model velgen wel erg mooi vinden, hebben we de velgen laten zandstralen en poedercoaten. Iets minder glanzend en iets korreliger, maar de velgen zien er nu uitstekend uit (+/- 300 euro);
- Zoals gezegd: zelf heb ik een Aux-aansluiting erin gezet (kant-en-klaar bouwpakketje, lijkt bijna OEM), zodat we de iPhone kunnen aansluiten op de audio; werkt helemaal prima en lekker low tech (niet goedkoop, 150 euro);
- de auto gaf een paar keer foutmeldingen met betrekking tot het alarm (veelvoorkomend euvel) nadat het display was gerepareerd. Nadat ik de auto middels ODB heb uitgelezen, kwam ik via het saabforum achter een mogelijke oplossing. Het bleek een bewegingssensor te zijn die niet werkte en ik heb deze vervangen door een gebruikt exemplaar. Foutmelding gereset en geen centje pijn nu; sensor werkt prima (25 euro);
- de auto gaf opeens een engine foutmelding aan en na het uitlezen bleek het om een 'luchtlek'te gaan (P1110) en kon ik dus gericht gaan zoeken. Twee slangetjes waren losgegaan, dus dat was snel opgelost. Foutmelding gereset en geen centje pijn.

De parkeersensoren hebben we (nog) niet laten doen; wel hebben we een windscherm gekocht hetgeen open rijden tot zeer laat in het 'seizoen' mogelijk maakt. Tussendoor hangen we de auto regelmatig aan de druppellader om de accu in goede conditie te houden, Het alarm etc. trekt namelijk best wat stroom en we rijden er te weinig mee om de accu goed opgeladen te houden (laatst zelfs stil komen te staan omdat de accu na een paar korte stukjes en open/dicht doen van elektrisch bedienbaar dak op de accu het uiteraard had begeven; onze fout, kun je de auto niet aanrekenen ).

Al met al is het een heerlijke, ongecompliceerde auto, waarbij wij ons soms schuldig voelen dat we er zo weinig gebruik van maken.

Houdoe en bedankt

  • 172.300 km

De Saab is vandaag verkocht.. Zoals eerder aangegeven maakten we te weinig gebruik van de auto om er echt plezier van te hebben. En als we de auto gebruikten, was het vaak voor korte stukjes, hetgeen niet goed is voor een auto en al helemaal niet voor een grand dame op leeftijd :-)

In de afgelopen periode zijn we nog wel erg lief geweest voor de Saab: 4 nieuwe Pirelli P-zero's, een nieuwe accu, achterbumper opnieuw gespoten na een schrammetje te hebben opgelopen door een medeweggebruiker en nog een kleine beurt. Geen centje pijn gehad aan deze auto, echt een hele fijne ontspannende auto die we best zullen missen.

Wat komt ervoor in de plaats? Nou, ik heb een laadpaal besteld, een laadpas aangevraagd en we zijn op zoek naar een Renault Zoe.. die kleine stukjes kun je beter in een EV rijden, zeker als die opgeladen wordt door onze zonnepanelen. Ook daar komt een review van.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.