Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Cabriolet SE 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 190.000 km |
KM-stand laatst | 480.000 km |
Net aangeschaft
- 190.000 km
Tot mijn verbazing is mijn review over mijn in 2009 aangeschafte cabrio verdwenen. Omdat ik toch graag de ervaringen wil delen met andere Saab liefhebbers, zet ik hem er opnieuw op.
Review dateert van juni 2009. Kennelijk een verkeerde versie aangeklikt, want het is een 5 versnellingen handbak.
Ooit vond ik de Classic Cabrio de mooiste auto die er bestond. Saab Cabrio had altijd al iets magisch. Omdat ik de huidige 9-3 TiD minder zou gaan gebruiken, wilde ik weer overstappen naar benzine en hoopte ik de overstap naar de cabrio te kunnen maken. Nog even getwijfeld over de Sportsedan, want die is ook goed betaalbaar, maar vind dat niet zo'n spannende auto eigenlijk. Na meerdere 900 cabrio's te hebben bekeken en toch tot de ontdekking te komen dat dit ondanks de sterke overeenkomst met de 9-3 cabrio, echt een generatie oudere auto is. 9-3 heeft geen mechanische koppeling meer, electrisch hydraulisch dak, is veel beter in de veiligheidsmaatregelen (6 airbags, deuren extra versterkt enz...) en is in totaal op vele honderden punten aangepast t.o.v. z'n voorganger. Omdat ik ook al in een 9-3 reed, moest het dus toch maar een modernere versie worden. Ik vond in Almelo bij Hulshorst een prachtige donkerblauwe 9-3 2 liter in SE uitvoering. Hulshorst levert normaal zeer exclusieve sportwagens, maar dit betrof de prive-auto van een medewerker. Omdat ik de diesel gewend was, hoefde het voor mij geen turbo te worden. Had op saabforum ook al teveel over afgetrapte turbo's gelezen (en Black Sludge) zodat ik ook in dit opzicht op safe speelde. Te meer daar ik er later LPG in wil bouwen.
Ik heb hem afgelopen week opgehaald. Direct genoten van het open rijden en de souplesse van de motor en auto. Al een aantal ritten gemaakt. Het rijdt echt heel erg fijn en rustig. Zeker als je en TiD gewend bent. Het bekende euvel met de defecte displays in het dashboard was ook deze saab niet bespaard gebleven. Moet ik nog vervangen. Daarnaast had ik de Viggen velgen (die onder de TiD zaten) onder deze auto gezet en die zijn breed en erg gevoelig, dus daar moet ik ook nog wat aan doen.
Onderhoud, investeren in de auto
- 195.000 km
Helaas heb ik in de afgelopen tijden achterstallig onderhoud weg moeten werken:
Normaal onderhoud, wegwerken achterstallig onderhoud en reparaties:
-Aircopomp en condensor vervangen in juli 2009. Verkoper heeft gelukkig de helft meebetaald, want het kost je al snel 1000,- Airco gaat doorgaans een jaar of tien mee, dus reken ik dit niet toch een reparatie, maar te verwachten onderhoud.
-Heb vanwege de wegligging iets lagere veren van een Saab Viggen gemonteerd. Niet te laag, maar net even wat mooier op de wielen.
-ACC en SID display laten reviseren door KMS in Apeldoorn. Voor 250,- was ik klaar.
-Nieuw lager in de bakklos en nieuwe as laten monteren door Ge Kamphuis van Saab Service Deventer. Lager en as waren versleten.
-Nieuw veerpoot lager laten monteren door mijn eigen garage.
Bleek dat ze er eerder een lager van een 900ng in hadden gezet en dat past net niet.
-Bij 200.000km een nieuwe LPG Prins VSI installatie laten monteren door Agit in Rijssen. Met de huidige benzineprijzen een goede investering.
-Oliedruksensor en thermostaat laten vervangen
-Uitlijnen en balanceren op de auto door Bandencentrum Meijerink in Losser.
- Voor de rest alle normale beurten deels zelf en deels door de garage laten uitvoeren.
Optisch:
-Viggen velgen toch maar vervangen door vrijwel nieuwe CMS velgen met Good Year banden. Na uitlijnen en balanceren loopt de cabrio weer superstrak
- Aerostuur gemonteerd
-Heb sideskirts gemonteerd. Staat net iets mooier!
Eigenlijk heb ik naast de lagers niet echt te maken gehad met reparaties die je onverwacht mag noemen voor een auto van deze leeftijd.
Inruilen op 9-5 Vector
- 227.000 km
Tot mijn spijt kreeg ik te maken met een lekstroom in de cabrio. Ik had de auto daarvoor eigenlijk een week achter moeten laten bij de garage, maar kan hem niet zo lang missen. Dus kwam het er maar stees niet van. Wel een batterybrain laten monteren, waardoor je nooit met een lege accu komt te staan. Omdat ik er al een bak geld aan gespendeerd had en omdat je op een gegeven moment gefrustreerd raakt over zo'n vervelende klacht als een lekstroom, stond ik wel open voor een andere Saab. Kwma tijdens de onderdelendag van Saab Club Nederland in Ooij bij Wijlhuizen een geweldige 9-5 Vector tegen, die ook nog eens heel betaalbaar was. Met de garage overlegd over inruil en daar zagen ze totaal geen probleem in die lekstroom. Nog even gedacht om het hen op te laten lossen, maar was in m'n gevoel al verkocht aan die prachtige 9-5 Vector. Dus de knoop doorgehakt en in oktober 2010 de cabrio achtergelaten in Ooij. Met gemengde gevoelens, want het is en blijft mijn droomauto. Garage zal de lekstroom simpel oplossen en hopelijk heeft de volgende berijder het profijt van mijn investeringen. De cabrio is het meer dan waard en zal in de huidige goede staat nog vele jaren plezier op gaan leveren.
Na 20 jaren still alive!
- 480.000 km
De latere eigenaar vond het als Saabliefhebber aardig mij te vertellen dat de cabrio na 8 jaren het veld moest ruimen. Hij had de Saab al die jaren prima onderhouden, maar een nieuwe motorrevisie met 480.000 op de teller vond hij niet meer verantwoord. Hij kocht een nieuwere Saab cabrio. Maar de blauwe cabrio is opnieuw gereanimeerd en staat zelfs weer te koop op marktplaats (januari 2019). En volgens (een bekende Saabsleutelaar) is ie weer helemaal oke. Hij gaat nog lang niet naar de sloop. Toch leuk om te weten...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Saab 9-3 Coupé 2.3 Turbo Aero | One of a kind |
- 2001
- 257.852 km

Saab 9-3 Cabrio 2.0t S|Leer|Cabriolet|Zojuist APK en beurt gehad
- 2002
- 156.647 km

Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear Automaat Ecc Cruisecontrol Leer Stoelverwarming Pdc Xenon Lm Velgen Trekhaak ***Youngtimer***
- 2002
- 155.319 km
Lezersreacties (0)
Reageren