Saab 9-3 Cabriolet Aero 2.0 Turbo (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Cabriolet Aero 2.0 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 20.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dé Saab 93 2.0 HPT AERO Cabriolet 2003
Turbo
Dat is het eerste woord wat in mij opkomt wanneer we het hebben over de Saab 93 2.0Turbo Aero 205 PK Cabriolet. Het is metaforisch te zeggen dat het een leeuw is die getemd moet worden door een leeuwentemmer die veel plezier heeft in zijn werk.
De krachtexplosie, die door de hogedruk-turbo boven de 4000 toeren vrij komt is geweldig. Aan het acceleratie vermogen lijkt geen einde te komen wanneer je een kick-down geeft boven de 120 km/h, kortom: Een geweldige ervaring!
De auto is uitgevoerd met traction control, echter is hier af en toe weinig van te merken. Middels het sportonderstel heeft de auto een prima wegligging. Dit ten opzichte van mijn andere Saab 93 Lpt S Luxury 2000, welke naar mijn gevoel veel overhelt in het echte bochtenwerk. ( Dit is ook meer een echte zakenauto voor echt comfort ).
Rijcomfort
Wat betreft het rijcomfort is weinig aan te merken, behalve dan dat de 17 inch Aero Velgen wel echte spoorzoekers zijn. Maar een Aero-rijder deinst hier niet voor terug.
Verder is de auto stugger in de vering, dit komt door het sportonderstel.
Bij hogere snelheden is het met de kap geopend heel goed te rijden. De stoelverwarming in combinatie met de normale verwarming resulteert in een prima comfort. Het windscherm achter de twee bestuurdersstoelen is wel een aanrader. De wind schiet door de hoge raamlijn ruimschoots over het hoofd, dit is bij andere cabrio’s wel anders. Daarbij komt dat met deze auto als zakelijke rijder ook nog rustig gereden kan worden.
Interieur
Het interieur is sportief te noemen. Het dashboard is uitgevoerd met een Carbon-look. Wat het interieur een sportief uiterlijk geeft. Het TURBO embleem in de stoelen maakt een zeer stoere indruk. De lendesteunen zijn ruim voldoende, ook voor de wat bredere mensen zijn ze geen sta in de weg en zorgen voor een fijne zit. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en zo goed af te stemmen op ieders wens, met geheugenfunctie.
De Geluidsinstallatie is zeer goed, de auto is uitgevoerd met 6 speakers, zodat ook tijdens het rijden met kap open op de autobaan nog muziek te horen is.
Exterieur
De voorspoilers onder de bumper zorgen ervoor dat de Aero in de achteruitkijkspiegel van andere auto’s een uitdagende indruk geeft. De achterspoiler op de kont zorgt ook voor een stoere look. Wel lijkt de Cabrio Aero van achter een beetje hoog op zijn poten te staan, wat hem weer klein maakt…..
Waarom “Oud Model” aangeschaft en niet het nieuwe model? Dit heeft in eerste instantie te maken met het motorgeluid. Het geluid van de nieuwe modellen vind ik persoonlijk niet mooi, die klinken als een opgevoerde grasmaaier. Dit in tegenstelling tot dit motorgeluid, waar een echte 2.0 liter gromt.
Kortom: Het is een fantastische auto, waarin je zowel voor zakelijk/ dagelijks gebruik ontspannen in kunt rijden als sportief in kunt rijden, waarbij veiligheid hoog in het vaandel staat.
PROBLEMEN
Er hebben zich geen problemen voorgedaan. Gelukkig!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.