AutoWeek 16 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 16 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Saab
  • 9-3 Cabriolet
5

autoreview

Saab 9-3 Cabriolet Aero 2.0 Turbo (2001) #2

Anoniem
  • Review
28 maart 2011 om 21:37
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering9-3 Cabriolet Aero 2.0 Turbo
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf118.880 km
KM-stand laatst136 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van Gezinsbak naar Gezinsdak ... loos

  • 120.200 km
  • 28 maart 2011

Na vier jaar in Zweden gewoond te hebben, verhuizen we weer terug naar Nederland. Daarmee is de noodzaak voor een grote, comfortabele auto komen te vervallen. In Nederland gaan we geen ritten van duizenden kilometers meer maken, niet veel bagage mee slepen en ons niet meer door meters sneeuw heen wortelen. De XC70 kon alhier goed verkocht worden, dus dat bespaarde me een hoop gedoe om hem te importeren. Ook het BPM aftikken beviel me niet. Het alternatief was als verhuisgoed importeren, maar dan moest ik hem een jaar houden en dat wilde ik ook niet. Verkocht dus .. 'money in the bank' en de keuze is reuze ...

Noch Woon / Werk verkeer noch de wekelijkse boodschappen doen we met de auto, dus een cabrio kon het woorden. De keuze criteria waren 'mooi' (lekker subjectief), comfortabel, fijne uitrusting, ruime 4 zitter (tiener dochter) en snel.

Gezien mijn oude liefde voor Saab Aero's wist ik al snel dat het weer een Aero moest worden. Ik ben gek op deze turbo motoren en comfort ! Gezien mijn budget kon het een zeer goede 93 van modeljaar 2002-2003 worden. Na lang zoeken mijn Saab naar keuze gevonden bij Saab Kennemerland in Haarlem, alwaar prima zaken gedaan en fijn geholpen.

Het is dus de 2.0T Aero versie geworden. Aero vertaalt zicht in de Full Presure Turbo, 205 pk en de mooie Viggen bodykit, alsmede 'cross-spoke' 17" wielen. Ook de uitrusting is prima in orde. Vol leder (zwart), ACC, Elektrische kap, AS2 radio en parkeer sensoren. Het geheel aangedreven door een Automaat.

Afgelopen zaterdag de auto opgehaald bij de Saab dealert en meenomen met een 120k beurt en onder 6 maanden garantie. De tienerdochter zit absoluut prima achterin, volgens eigen zeggen, maar heeft wel een handje nodig bij 'boarding'. Gisteren er gelijk mee naar z'n geboorteland gereden om de laatste zaken in Zweden te regelen. 1100 km is een fijn 'inrijritje' over de duitse autobahn en zweedse provinciale wegen.

De eerste ervaringen. De auto was duidelijk toe aan een stevige inrij-rit .. De eerste 100 km was ie wat rauw en moest alles duidelijk even inlopen. Daarna ging het lekker los. Grootste gedeelte van de rit 130-140 op de cruise control gereden. De auto is niet al te hard afgeveerd, dus nog goed comfortabel. Ook de interieur geluiden vallen mee. De kap is dubbel bekleed en houdt het geluid aardig buiten, al hoor je natuurlijk wel wat meer dan in bijv. een dichte 9-5. Ook hoor je zo nu en dan wel een kraakje of een piepje ... het blijft een Caab en geen sportauto. 210 pk is erg prettig, turbo komt er vrij snel bij en geeft de boel en prettige versnelling. Rond de 130 rijd je op ca 3000 toeren, zak je naar 90-100 dan zakt ook het toerental naar 2000 ... Power when you need it ... Verbruik over 80% autobahn en 20% provenciaal is circa 1:12 op E95. Er moet eigenlijk E98 in, dat was ik vergeten.

Het interieur is typisch Saab. Minimalistisch (daar houd ik wel van), maar wel wat gedateerd. Stoelen zijn erg comfortabel, de armsteun is wat mij betreft een must. Heb er zelf een Parrot 9000 ingebouwd, wat prima te doen is. De ruimte om kabels weg te werken is niet riant, dus het vergt wel wat uitbouw van de Display unit en AC unit, maar dat is allemaal plug-and-play dus geen probleem. Ik ben niet handig maar had het in een uurtje gedaan.

Heb er een tweedehands windscherm bijgekocht, wat zeer aan te raden is .. tot zeker 130 kmu zit je heerlijk uit de wind.

De auto is door een 'detailer' van het Saabforum onderhanden genomen met werkelijk schitterend resultaat. Kosten 150 euro voor een hele dag werk wassen, kleinen, polijsten, waxen en sealen.

Einde Garantie service

  • 126.800 km
  • 12 augustus 2011

Tot volle tevredenheid 3x mee naar Zweden op/neer gereden. Enige klacht was eigenlijk het nogal irritant naar rechts trekken. Ook heeft de board computer soms spatjes en meld zo nu en dan storingen in de ABS unit en cabrio kap. Deze verdwijnen altijd na de motor afgezet te hebben en opnieuw starten. Eigenaardigheidje ... .Na bijna 6 maanden in bezit gehad te hebben was het tijd voor de einde-garantie-beurt. De volgende puntjes zijn aan de orde geweest

- ABS systeem nagekeken en gereset
- Voorbumperhoes opnieuw vastgezet (los gereden bij een parkeerblok bij de dealer)
- Schakelaars 5e boog cabrio kap gereinigd en afgesteld
- Uitlijnen
- Spoorstang kogels gangbaar maken
- motorsteun links voor vervangen

Helaas was een van de achterbanden aan de binnenkant beschadigd en moest vervangen worden. Dus heeft de Caab ook gelijk vers rubber achter gekregen; 2x Michelin Pilot Sports

Kosten; 400,= voor de banden, overige kosten waren service.

Grote Beurt, stuur upgrade

  • 133.800 km
  • 16 februari 2012

Eigenlijk is het rechts trekken niet opgelost door de dealer. Het uitlijnen heeft nauwelijks verbetering gebracht en bij wat hogere snelheid (80+) had ik eigenlijk continue 2 cm uitslag in het stuur nodig ter correctie. . Dus maar eens een bezoekje gebracht aan KCPerformance in Oisterwijk.

Eerst maar even een 'Steering bracket upgrade aangebracht' Deze houdt de stuurstang weg bij het schutbord en maakt dat er strakker gestuurd kan worden. In een uitzending van Wheeler Dealers op Discovery wordt dit belicht, en ik kan nu uit ervaring spreken dat het stuurgedrag signficant verbeterd. Het rechts-trekken is voor 80% verholpen en er hoeft niet actief tegen gestuurd te worden. Bij de grote beurt bleken de stuurkogels vervangen te moeten worden, nadat dit gebeurd is zijn alle problemen nu weg en spoort de auto weer mooi rechtuit.

Proefgereden in hun demo 900 Classic (nu niet echt de auto beroemd om zijn strakke wegligging). Onder indruk van de mogelijkheden offerte laten uitbrengen voor een onderstel tuning. Billstein schokbreker, Eibach veren en 30 mm verlaging en nog wat zaken. Een hoop geld, dus daar moet nog even een nachtje over geslapen worden.

Overzichtje
132,500 : Middenstuk uitlaat vervangen - 140 euro
133,600 : Steering Upgrade uitgevoerd - 180 euro
133,800 : Grote beurt, APK en nieuw 3e remlicht - ca 450 euro
135,600 : Stuurkogels vervangen, uitlijnen - ca 300 euro

Verkocht - eindconclusie

  • 136 km
  • 28 april 2012

Uiteindelijk toch besloten dat de Caab als enigste auto niet handig genoeg was. Toch nog leuk een zomer plezier van gehad. De volgende eigenaar koopt een mooie en zeer goed onderhouden Caab Aero. Na 3 Saabs denk ik niet dat ik nog een andere Saab zal kopen, of ik moet een keer tegen een hele mooie 900 Red Arrow aanlopen. Ik heb nu het hele assortiment gehad en of er ooit nog nieuwe modellen komen dat moet nog maar blijken. Dat auto rijden emotie blijft, blijkt uit de opvolger. Een spik-en-span BMW 328i Touring Executive.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Saab 9-3
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Cabrio 1.8t Vector

    Saab 9-3 Cabrio 1.8t Vector

    • 2004
    • 126.241 km

    € 9.950

    Cabrio 1.8t Vector | AC | Cruise control | Trekhaak | Leer

    Saab 9-3 Cabrio 1.8t Vector | AC | Cruise control | Trekhaak | Leer

    • 2005
    • 206.039 km

    € 5.950

    1.8t Vector Aut.

    Saab 9-3 1.8t Vector Aut.

    • 2005
    • 196.761 km

    € 9.350

Meer Saab 9-3 occasions

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 9-3 specificaties
  • Saab 9-3 occasions
  • Saab 9-3 video's
Advies en informatie
  • Saab 9-3 tests
  • Saab 9-3 gebruikersreviews
  • Saab 9-3 index
Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer
 

Saab 9-3 reviews

  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary (2003)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary...

    2
    • 1 februari 2021
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t (1999)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t (1999)

    4
    • 25 april 2020
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary (2003)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary...

    4
    • 24 maart 2020
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet SE Aero 2.0 Turbo (2000)

    Saab 9-3 Cabriolet SE Aero 2.0 Turbo (2000)

    3
    • 1 juni 2019
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary (2003)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary...

    6
    • 14 januari 2019
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 (1999)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 (1999)

    3
    • 26 januari 2018
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo (2001)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo (2001)

    2
    • 13 mei 2017
meer reviews
Klokje Rond - Saab 9-3 cabriolet

Klokje Rond - Saab 9-3 cabriolet

52

Het huidige Saab mag dan aan een zijden draadje hangen, liefhebbers van het merk zijn er nog...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    2
    • 26 februari 2021
  • Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

    Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch...

    • 4 februari 2021
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary (2003)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary...

    2
    • 1 februari 2021
  • Review
    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector (2006)

    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector...

    7
    • 2 januari 2021
  • Review
    Saab 9-3 Coupé SE Aero 2.0 Turbo (1999)

    Saab 9-3 Coupé SE Aero 2.0 Turbo (1999)

    2
    • 30 september 2020
  • Review
    Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Norden Limited (2010)

    Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Norden Limited...

    8
    • 11 juli 2020
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Vector (2007)

    Saab 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Vector (2007)

    • 14 juni 2020
Merk
Merk
  • Review
    Saab 9-5 (2001)

    Saab 9-5 (2001)

    3
    • 5 april 2021
  • Autotest
    Door Trollhättan met een Saab 99 Turbo

    Door Trollhättan met een Saab 99 Turbo

    34
    • 5 maart 2021
  • Review
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    4
    • 1 maart 2021
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    2
    • 26 februari 2021
  • Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

    Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch...

    • 4 februari 2021
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary (2003)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary...

    2
    • 1 februari 2021
  • Review
    Saab 96 (1973)

    Saab 96 (1973)

    9
    • 11 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep