Saab 9-3 Cabriolet Aero 2.0 Turbo (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Cabriolet Aero 2.0 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 118.880 km |
KM-stand laatst | 136 km |
Van Gezinsbak naar Gezinsdak ... loos
- 120.200 km
Na vier jaar in Zweden gewoond te hebben, verhuizen we weer terug naar Nederland. Daarmee is de noodzaak voor een grote, comfortabele auto komen te vervallen. In Nederland gaan we geen ritten van duizenden kilometers meer maken, niet veel bagage mee slepen en ons niet meer door meters sneeuw heen wortelen. De XC70 kon alhier goed verkocht worden, dus dat bespaarde me een hoop gedoe om hem te importeren. Ook het BPM aftikken beviel me niet. Het alternatief was als verhuisgoed importeren, maar dan moest ik hem een jaar houden en dat wilde ik ook niet. Verkocht dus .. 'money in the bank' en de keuze is reuze ...
Noch Woon / Werk verkeer noch de wekelijkse boodschappen doen we met de auto, dus een cabrio kon het woorden. De keuze criteria waren 'mooi' (lekker subjectief), comfortabel, fijne uitrusting, ruime 4 zitter (tiener dochter) en snel.
Gezien mijn oude liefde voor Saab Aero's wist ik al snel dat het weer een Aero moest worden. Ik ben gek op deze turbo motoren en comfort ! Gezien mijn budget kon het een zeer goede 93 van modeljaar 2002-2003 worden. Na lang zoeken mijn Saab naar keuze gevonden bij Saab Kennemerland in Haarlem, alwaar prima zaken gedaan en fijn geholpen.
Het is dus de 2.0T Aero versie geworden. Aero vertaalt zicht in de Full Presure Turbo, 205 pk en de mooie Viggen bodykit, alsmede 'cross-spoke' 17" wielen. Ook de uitrusting is prima in orde. Vol leder (zwart), ACC, Elektrische kap, AS2 radio en parkeer sensoren. Het geheel aangedreven door een Automaat.
Afgelopen zaterdag de auto opgehaald bij de Saab dealert en meenomen met een 120k beurt en onder 6 maanden garantie. De tienerdochter zit absoluut prima achterin, volgens eigen zeggen, maar heeft wel een handje nodig bij 'boarding'. Gisteren er gelijk mee naar z'n geboorteland gereden om de laatste zaken in Zweden te regelen. 1100 km is een fijn 'inrijritje' over de duitse autobahn en zweedse provinciale wegen.
De eerste ervaringen. De auto was duidelijk toe aan een stevige inrij-rit .. De eerste 100 km was ie wat rauw en moest alles duidelijk even inlopen. Daarna ging het lekker los. Grootste gedeelte van de rit 130-140 op de cruise control gereden. De auto is niet al te hard afgeveerd, dus nog goed comfortabel. Ook de interieur geluiden vallen mee. De kap is dubbel bekleed en houdt het geluid aardig buiten, al hoor je natuurlijk wel wat meer dan in bijv. een dichte 9-5. Ook hoor je zo nu en dan wel een kraakje of een piepje ... het blijft een Caab en geen sportauto. 210 pk is erg prettig, turbo komt er vrij snel bij en geeft de boel en prettige versnelling. Rond de 130 rijd je op ca 3000 toeren, zak je naar 90-100 dan zakt ook het toerental naar 2000 ... Power when you need it ... Verbruik over 80% autobahn en 20% provenciaal is circa 1:12 op E95. Er moet eigenlijk E98 in, dat was ik vergeten.
Het interieur is typisch Saab. Minimalistisch (daar houd ik wel van), maar wel wat gedateerd. Stoelen zijn erg comfortabel, de armsteun is wat mij betreft een must. Heb er zelf een Parrot 9000 ingebouwd, wat prima te doen is. De ruimte om kabels weg te werken is niet riant, dus het vergt wel wat uitbouw van de Display unit en AC unit, maar dat is allemaal plug-and-play dus geen probleem. Ik ben niet handig maar had het in een uurtje gedaan.
Heb er een tweedehands windscherm bijgekocht, wat zeer aan te raden is .. tot zeker 130 kmu zit je heerlijk uit de wind.
De auto is door een 'detailer' van het Saabforum onderhanden genomen met werkelijk schitterend resultaat. Kosten 150 euro voor een hele dag werk wassen, kleinen, polijsten, waxen en sealen.
Einde Garantie service
- 126.800 km
Tot volle tevredenheid 3x mee naar Zweden op/neer gereden. Enige klacht was eigenlijk het nogal irritant naar rechts trekken. Ook heeft de board computer soms spatjes en meld zo nu en dan storingen in de ABS unit en cabrio kap. Deze verdwijnen altijd na de motor afgezet te hebben en opnieuw starten. Eigenaardigheidje ... .Na bijna 6 maanden in bezit gehad te hebben was het tijd voor de einde-garantie-beurt. De volgende puntjes zijn aan de orde geweest
- ABS systeem nagekeken en gereset
- Voorbumperhoes opnieuw vastgezet (los gereden bij een parkeerblok bij de dealer)
- Schakelaars 5e boog cabrio kap gereinigd en afgesteld
- Uitlijnen
- Spoorstang kogels gangbaar maken
- motorsteun links voor vervangen
Helaas was een van de achterbanden aan de binnenkant beschadigd en moest vervangen worden. Dus heeft de Caab ook gelijk vers rubber achter gekregen; 2x Michelin Pilot Sports
Kosten; 400,= voor de banden, overige kosten waren service.
Grote Beurt, stuur upgrade
- 133.800 km
Eigenlijk is het rechts trekken niet opgelost door de dealer. Het uitlijnen heeft nauwelijks verbetering gebracht en bij wat hogere snelheid (80+) had ik eigenlijk continue 2 cm uitslag in het stuur nodig ter correctie. . Dus maar eens een bezoekje gebracht aan KCPerformance in Oisterwijk.
Eerst maar even een 'Steering bracket upgrade aangebracht' Deze houdt de stuurstang weg bij het schutbord en maakt dat er strakker gestuurd kan worden. In een uitzending van Wheeler Dealers op Discovery wordt dit belicht, en ik kan nu uit ervaring spreken dat het stuurgedrag signficant verbeterd. Het rechts-trekken is voor 80% verholpen en er hoeft niet actief tegen gestuurd te worden. Bij de grote beurt bleken de stuurkogels vervangen te moeten worden, nadat dit gebeurd is zijn alle problemen nu weg en spoort de auto weer mooi rechtuit.
Proefgereden in hun demo 900 Classic (nu niet echt de auto beroemd om zijn strakke wegligging). Onder indruk van de mogelijkheden offerte laten uitbrengen voor een onderstel tuning. Billstein schokbreker, Eibach veren en 30 mm verlaging en nog wat zaken. Een hoop geld, dus daar moet nog even een nachtje over geslapen worden.
Overzichtje
132,500 : Middenstuk uitlaat vervangen - 140 euro
133,600 : Steering Upgrade uitgevoerd - 180 euro
133,800 : Grote beurt, APK en nieuw 3e remlicht - ca 450 euro
135,600 : Stuurkogels vervangen, uitlijnen - ca 300 euro
Verkocht - eindconclusie
- 136 km
Uiteindelijk toch besloten dat de Caab als enigste auto niet handig genoeg was. Toch nog leuk een zomer plezier van gehad. De volgende eigenaar koopt een mooie en zeer goed onderhouden Caab Aero. Na 3 Saabs denk ik niet dat ik nog een andere Saab zal kopen, of ik moet een keer tegen een hele mooie 900 Red Arrow aanlopen. Ik heb nu het hele assortiment gehad en of er ooit nog nieuwe modellen komen dat moet nog maar blijken. Dat auto rijden emotie blijft, blijkt uit de opvolger. Een spik-en-span BMW 328i Touring Executive.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Saab 9-3 Coupé 2.3 Turbo Aero | One of a kind |
- 2001
- 257.852 km

Saab 9-3 Cabrio 2.0t S|Leer|Cabriolet|Zojuist APK en beurt gehad
- 2002
- 156.647 km

Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear Automaat Ecc Cruisecontrol Leer Stoelverwarming Pdc Xenon Lm Velgen Trekhaak ***Youngtimer***
- 2002
- 155.319 km