Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector (2004)

autoreview

Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector (2004)

Signalement

Uitvoering9-3 Cabriolet 2.0t Vector
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf106.825 km
KM-stand laatst198.587 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen met de Saab 9-3 Cabrio

  • 107.481 km

Na iets meer dan een jaar maatschappelijk verantwoord hybride te hebben gereden besloten om in plaats van de ratio ook het stukje emotie weer eens de ruimte te geven.
Hiervoor had ik redelijk snel de Saab op de short list staan en dan specifiek de Cabrio versie van dit model.
Veel reviews en tests gelezen en daarna het aanbod in de gaten gaan houden via autoscout als ook Marktplaats. Het aanbod is meer dan aanwezig en voor elk wat wils is er wat te vinden is mijn conclusie. Wellicht had dit te maken met het tijdstip en de vroege lente die we dit jaar kennen. Voor mij gold dat ik dus de eerste serie van het 2004 model wilde. Redenen: Prijstechnisch interessant; exterieur met name de achterkant (lichten)( vindt ik van de 2e serie absoluut een stuk minder mooi. De ietwat agressievere neus partij van de 2e serie heeft absoluut zijn charme, maar voor mij niet voldoende om daar dus voor te kiezen.
Daarnaast wilde ik een exemplaar met lage kilometerstand. Niet zozeer omwille van de motor, deze blijkt uit de diverse tests bij gedegen onderhoud robuust genoeg. Reden is dat, mits de auto zorgvuldig is gebruikt, je dat ok terugziet in de lagere kilometerstand... lees minder gebruikerssporen. Vanwege de 30.000 die ik gemiddeld per jaar rijdt, waarvan veel in spitsverkeer was een automaat ook een wens. Tot slot moest ook de kleurstelling goed zijn. Welnu. Op alle punten meen ik geslaagd te zijn, waarbij ik dit exemplaar bij een particulier in Amsterdam vond.
Ik ben zelf geen techneut en heb op zijn hoogst gevoel bij hoe een auto dient aan te voelen / aan te horen etc. een onafhankelijke aankoopkeuring zou dus voor mijn persoon zeker geen overbodige luxe geweest zijn, maar ook dit keer heb ik daartoe niet besloten. Ik realiseer mij terdege dat ik daarmee voor dit type auto met zijn oa. dure turbo, dure versnellingsbak en dure ophanging, op zich een risico mee loop maar ik ben de afgelopen jaren gaan vertrouwen op mijn gevoel en intuïtie. Tot nu toe heeft me dit nog niet in de steek gelaten, en ook dit keer (b)lijk ik het geluk aan mijn zijde te hebben gehad.
Na de tenaamstelling heb ik meteen een afspraak gemaakt met een Saab specialist voor het laten uitvoeren van een aantal zaken die ik tot nu toe bij aankoop van al mijn vorige auto's heb laten uitvoeren: Olie, oliefilters, nalopen andere vloeistoffen, etc. In het geval van de Saab moest er ook een reserve sleutel aangeschaft en 'ingeleerd' worden. Tegelijkertijd de APK maar laten verzorgen en een riem voor de airco laten vervangen die na 10 jaren trouwe service de eerste kraakjes begon te vertonen. Diagnose leverde al snel op dat de auto in keurige staat verkeerde. Geen meldingen; geen weggewerkte schades oid van onderen, helemaal goed. Een kleine tegenvaller die niet voorzien was, was de gebroken voorveer. Een euvel wat ik van deze auto's via het forum al gelezen had en waar dus ook sprake van was bij mijn auto. Meteen beide kanten laten doen zodat beide kanten er weer een hele tijd tegen kunnen en inclusief deze ingreep binnen het verwachte / geplande budget van deze eerste beurt gebleven: 700,- incl BTW.

Sinds de aankoop heb ik er nu zo'n 1000 km mee gereden en ik moet bekennen dat het een heerlijke rijdersauto is. De 2.0 4 cilinder maakt qua geluid af en toe een beetje de indruk dat het net o goed een 6 cilinder zou kunnen zijn die de auto voortbeweegt. de automaat schakelt boter zacht en de Turbo komt op ieder gewenst moment in voor de gewenste extra acceleratie.

Ook met de kap open op de snelweg is het (voorin althans) goed toeven en levert het rijden bij 100 en 120 km geen vervelende taferelen op.

De eerste volle tank leverde mij een (alleszins) keurig verbruik, op van 7,8 liter per 100 km. En dat valt mij niets tegen rekening houdend met het feit dat ik de Saab hier en daar ook echt wel 'uitgeprobeerd' heb op de stukken waar dit kon...

Minpuntjes? Voor zover ik nu kan inschatten eigenlijk niet op een na... eveneens op het Saabforum al meer gehoorde klacht betref de standaard audio installatie. De geluidskwaliteit van de standaard speakers had inderdaad voor deze klasse beter gemogen, maarja: een kniesoor die daar op let!

Bye Bye Saab

  • 198.587 km

Aan al het mooie komt een einde zo ook aan het bezit van de Saab Cabrio.
Afgelopen 10 jaar met erg veel plezier gereden en van elke moment met het dak open een selfie gemaakt. Op elke foto een terechte glimlach. Door de jaren heen ook wel de ongemakken en kosten gehad onder andere aan het dak en de distributieketting maar alles binnen proporties en realistisch gezien geen vreemde zaken voor een auto van bijna 20 jaar oud die wij tijdens onze 10 zo'n 92.000 km hebben gereden. Het blijft een tijdeloze en mooie auto maar a 10 jaar en steeds minder gebruik is de tijd gekomen er een andere eigenaar blij mee te maken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.