Saab 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Aero (2004)

autoreview

Saab 9-3 Cabriolet
Saab 9-3 CabrioletSaab 9-3 CabrioletSaab 9-3 CabrioletSaab 9-3 CabrioletSaab 9-3 CabrioletSaab 9-3 CabrioletSaab 9-3 CabrioletSaab 9-3 Cabriolet - interieur

Signalement

Uitvoering9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Aero
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf310.000 km
KM-stand laatst343.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gokje

  • 312.000 km

Na 4 zeer goede seizoenen met het oudere model gereden te hebben besloten om een Aero aan te schaffen van het nieuwere model.
De vorige Saab was mij uitstekend bevallen ,bijna geen kosten.
Alleen een beurtje en wat slijtdelen en dat was het.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik de auto alleen in de lente/zomer bereed.Echt een hobby auto
Maar iets nieuws is altijd leuk dus op zoek gegaan naar een andere.
Het moest een automaat zijn ,Aero uitvoering zwart en 2 kleuren leer
Ik ben bij verschillende auto s wezen kijken en ervan overtuigd geraakt dat een importauto het niet moest worden.
Zelfs bij dealers wordt er gerommeld met KM standen.
Ik had mijzelf een budget van 15000 euro gegeven ,
Toen kwam deze op mijn pad.
MAAR 310000 KM!
Hij koste echter minder dan de helft van mijn budget en zag er prachtig uit,en precies zoals ik de auto wilde.
Alle opties EN Hirsch getuned.
Alle onderhouds beurten waren bij de Saab dealer uitgevoerd en alles werkte perfect.
Nog meer ben ik van de kwaliteit van Saab onder de indruk geraakt en nog meer ervan overtuigd dat het geen import auto moest worden.
Als je deze auto 150000 km terugdraaid moet je van goede huize komen om dit te zien.
Wat lage inruilprijs voor mijn oude Saab , maar de marge lag niet hoog op de Aero.
Het gaat er toch om wat je moet bijbetalen.
En mensen aan de deur had ik geen zin in.
Dus de deal gesloten en de Aero meegenomen.
Wat een wagen en ongeloofelijk veel kracht.Zeer sil zijdezacht schakelen ,onvoorstelbaar met deze kmstand
Er zijn echt nog niet veel paarden naar het slachthuis.
Over de onderhoudskosten kan ik nog niets zeggen na 1000km maar ik verwacht geen vreemde dingen.
De dealer opgebeld waar hij in onderhoud was geweest en die bevestigde dat de auto altijd zonder op kosten te letten perfect was bij gehouden.
De remmerij was pas nog helemaal gereviseerd.
Het benzine verbruik valt mee 1 op 10,5'
Ik pas de review aan op het einde van het cabrioseizoen

No problem

  • 318.000 km

Na 7000 km rijd de Saab nog steeds perfect.
Alles blijft goed functioneren en er hebben zich 0 problemen gemeld.
Het benzine verbruik valt erg mee,gem 1 op 11,8.
Als ik het gas intrapt lukt1 op 7 ook...
Het cabrio seizoen loopt op zijn laatste benen.
over een paar weken wordt de saab weer geschorst.
Het enige wat ik veranderd heb aan de saab zijn de banden.
Er zaten goedkope banden(Meriva) onder.
Dit waren de winter banden.Ik dacht laat maar zitten want ik rij over het algemeen rustig.
Dat is dus geen goed plan.De traction control greep in als ik 100 km per uur reed en snel wilde inhalen.
Het grote vermogen kunnen de banden niet aan en gaan zelfs het deze snelheid doorslippen.
Er zit nu vredestein onder , prima hoge snelheids banden voor 125 euro incl montage per stuk.
Ik heb 230 km p/u gereden en de auto hield keurig het goede spoor zonder trillingen.
Over het algemeen ben ik een auto snel zat.
Deze niet.
Uiterst comfortabel, betrouwbaar en duurzaam.
Ik kan alleen maar zeggen:zoek je een mooie goede en zeer betaalbare cabriolet koop er snel 1 voordat ze uitverkocht zijn.
Tip: GEEN import ,beter een Nederlandse met een hogere km stand goed onderhouden dan een Saab waarvan je eigenlijk niet weet hoeveel er werkelijk op staat.
De gebruikers sporen van mijn auto zijn bij deze km stand minimaal,dus als je er 1 vind met 150000 km zal hij als nieuw moetn zijn.

nieuw seizoen

  • 318.000 km

Na 7 maanden stil gestaan te hebben accu erin en starten.
de startmotor draaide 1 maal rond en de auto liep direct als een naaimachine.
Wat een kwaliteit.
De garage die ik gebruik is niet echt een box.
Het is een grote schuur waar veel wilde katten rond lopen.Om het dak te beschermen heb ik een laken met punaises gemaakt die ik op het dak leg.
Anders is het de perfecte hangmat voor deze diertjes.
Maar ze lopen en slapen wel op de lak.De auto zag er niet uit.Het leek wel of hij 10 jaar had stil gestaan.
even wassen en poetsen was het devies.
Een afspraak gemaakt bij mijn vaste garage voor de apk en rijden maar weer.
Mijn garage heeft de auto na een korte inspectie afgemeld.
Er was niets waar er op aan te merken viel.
De APK meester was onder de indruk dat een auto met zo een km stand in deze conditie kon zijn.
Dit weekend touren, heerlijk.
Verder eigenlijk geen bijzonderheden.
Er gaat deze week nieuwe Castrol syntetic oil in filters en dan maar weer kijken hoe de Saab zich houd dit seizoen.

Aan de beurt

  • 318.000 km

Nadat de auto weer APK gekeurd was kwam ik er achter dat de airco niet meer werkte.
De auto naar de vak garage gebracht en direct een grote beurt erbij.
Ik wilde ook de koelvloeistof,remvloeistof en alle filters die in de auto zitten vervangen hebben,ik wil de auto in concours staat houden.
Ook alle kleine parkeer deukjes eruit laten lepelen.
Bij elkaar een kleine 2000 euro.
De auto staat er echter weer prachtig bij.
En is nu klaar voor het nieuwe seizoen.
Nu het weer nog

Afscheid

  • 321.000 km

Aan alle goede dingen komen een eind.
Ik wilde al heel lang een Porsche bezitten.En die heb ik gekocht
Ik kan maar in 1 auto tegelijk rijden en 2 van deze dure jongens in de belasting verzekering vond ik te gek.
Ik heb de Saab verkocht aan een collega.
Doe ik normaal nooit omdat ik altijd angst heb iets te verkopen wat misschien stuk gaat.
Ik heb echter zoveel vertrouwen in deze auto dat ik het gedaan heb met de afspraak dat ik er nooit op aangekeken wordt.
k heb een Boxter S gekocht, een totaal andere auto.
Ik moet er ook flink aan wennen.
De Saab was zo heerljk comfortabel..Zuiniger en groter.
Plus dat het onderhoud veel goedkoper is.
Ik wens mijn college nog veel veilige kilometers met deze fantastische auto

Terug op het nest

  • 343.000 km

Ik heb in 2021 de Saab weer terug gekocht.
De collega aan wie ik hem verkocht had wilde hem verkopen en aangezien ik altijd spijt had gehad van de verkoop heb ik hem terug genomen.
Ik ben bezig om de auto weer in nieuwstaat terug te krijgen.
Technisch : alle vloeistoffen vernieuwd alles wat minder dan 60% was van de slijt delen vernieuwd , airco condensor en pomp vernieuwd, stuurbekrachtiging gereviseerd .
Er mankeerde voor de rest niets aan technisch gezien dus dat viel wel mee.
Optisch: de auto laten stralen , lassen waar nodig(was niet zoveel) en overlaten spuiten. De wielen ook opnieuw laten poedercoaten en de beschadigingen er uit laten halen.
Dit alles koste me 6000 euro.
Meer dan de auto waard is...
Doe daar de aanschafprijs bij die ik aan de collega betaald heb en ik heb nu dus een Saab die ruim 10.000 euro gekost heeft en misschien de helft waard is.
Maar dat maakt me helemaal niets uit...
De auto is helemaal naar mijn zin.
Het is een hobby auto en ik rijd er weinig in.
Naast deze auto heb ik ook een MGB uit 1980 , een eend uit 1986(allebei als nieuw) Een Ford Focus zakelijk en mijn vrouw rijd in een Fiat 500 cabrio.
Ik heb veel autos gehad als hobby auto : Mercedes 500SL, Porsche Boxter en nog wat cabrios.
Ik heb eigenlijk altijd 2 wat oudere hobby autos(zonder wegenbelasting) en 1 auto wat nieuwer waar ik wel wegenbelasting voor betaal.
Van alle hobby autos die wat nieuwer waren vind ik de Saab tot nu toe echt de fijnste auto.
Hij is stage 1 Hirsch getuned
Samen met de automatische bak is dit perfect.
Snel met tussen acceleraties en heel gemakkelijk is een hoge kruis snelheid ook mogelijk.
Wat mij opvalt is hoe degelijk de auto is.
Met ruim 300000 km op de teller geen gerammel of iets van die aard.
Dat kan ik van mijn 2,5 jaar oude Focus niet zeggen.
Veel ellende met dat ding.
Nu is de kachel weer kapot, eigenlijk is er altijd wel wat kapot met deze auto.
Maar dit zal ik in een aparte review schrijven.
Ik ben technisch gezien de tweede eigenaar.
Ikzelf heb de auto gekocht van de eerste eigenaar,daarna mijn collega van mij.
Toen heb ik hem weer terug gekocht.
Er is nooit op onderhoud bezuinigd,
En bijna aan alles is wel eens gesleuteld.
Maar dat is gewoon onderhoud.
De 2 grote dingen : het motorblok en de bak zijn nog niet open geweest.
Wel een keer een turbo en wat airco dingen maar dat is denk ik normaal
Dit jaar ga ik het interieur aanpakken.
Het is nog heel netjes maar ik wil het ZGAN hebben. Kost ongeveer 2000 euro.
Ik denk niet dat ik deze auto ooit nog weg doe. Er zit veel te veel geld in verhouding met de waarde van de auto.
Maar ik geniet enorm van de auto dus dat is ook niet nodig,
Lang heb ik nagedacht over een 911 of en nieuwere Boxter dan ik had.
Maar ik vind mijn Saabje als alrounder gewoon veel beter.
Porsche is een geweldig merk maar zo over gewaardeerd dat ik het geld er niet voor over heb.

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.