Saab 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Aero (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Aero |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 250.000 km |
KM-stand laatst | 330.000 km |
6 jaar / 80.000 km Saab 9-3 2,0T Aero cabrio
- 330.000 km
Op enig moment reden wij rond in een Italiaanse hatchback, die in verband met eveneens Italiaanse herstelkosten maar beter vervangen kon worden. Op dat moment waren onze 2 kinderen erg jong en hadden we ook een Volvo stationwagen. 2 auto's was wel nodig in verband met onze werksituatie. We besloten dat de vervanger voor de hatchback best iets leuks (en minder praktisch) mocht zijn, omdat het betere kinderwagenwerk met de stationwagen uitgevoerd kon worden.
In de buurt, omgeving Tilburg, stuitte ik op een particuliere dame die haar Saab 9-3 2.0T Aero cabrio (automaat)
wegdeed. De wagen was sinds 2010 in Nederland, (import uit Duitsland) en was sindsdien in Tilburg bij Saabspecialist Zuid Oost onderhouden, ook zeer recent voor de verkoop nog een flinke beurt gehad. Proefritje gemaakt en de deal was snel beklonken. Vanaf dat moment, medio 2018 (ruim 6 jaar geleden alweer), stond de Saab met ca. 250.000 km op de teller op onze oprit te pronken. Aanvankelijk reden we de Saab privé; een jaar later is de wagen als youngtimer op naam van onze zaak gezet.
Sinds 2018 heeft de Saabrio onze harten veroverd:
* een elegante en toch ook krachtig ogende verschijning;
* nodigt uit tot een rustige rijstijl, geen bochtenridder of stoplichtsprinter. De automaat is vrij langzaam/niet van deze tijd. Maar: bij de tussensprintjes/versnelling vanaf de 3de versnelling komt de turbo er aardig in, en maak je het (als je dat zou willen) menig sportiever ingestoken bolide knap lastig;
* de Saab heeft zich betrouwbaar getoond. Afgelopen 6 jaar een paar keer noemenswaardig onderhoud nodig gehad. Eenmaal een lek in de radiator, en eenmaal een kapotte koplamp die zich hardnekkig niet liet repareren. Zuid Oost heeft wat extra uurtjes ingestopt in het nalopen van de elektra (overigens heel redelijk geweest met doorbelasten daarvan) en uiteindelijk deed de verlichting het weer zoals het hoort. Er zijn inmiddels ook wat draagarmen en rubbers vernieuwd. Verder alleen regulier onderhoud met hier en daar wat preventieve dingetjes. Saab onderdelen zijn wat duurder en onderhoud door een specialist (wat bij Saab wel aan te raden is) merk je ook wel in enige mate op de factuur.
* er zijn geen betere stoelen dan de heerlijke lederen verwarmde lederen en compleet naar persoonlijke voorkeur aan te passen fauteuils waar bestuurder en bijrijder zich in mogen vleien;
* op snelwegsnelheden hoor je ook met gesloten dak wel het nodige windgeruis door het stoffen dak komen; de geluidsisolatie daarvan is natuurlijk beperkter dan van een vast dak;
* we hebben de Saab op enig moment onverwacht moeten gebruiken voor onze zomervakantie, omdat de airco van onze stationwagen er daags voorafgaand aan vertrek mee ophield. Geen fijn vooruitzicht als je naar Toscane vertrekt. Nu heeft de Saab ook een uitstekende airco, dus hebben we maar besloten om bagageruimte op te offeren en met de Saab de rit te maken. We hebben toen gemerkt dat het (zolang je geen eigen tent en kampeerspullen mee hoeft te nemen) prima werkt om, zolang de kinderen nog niet al te groot zijn, met minimale bagage met de Saab op zomervakantie te gaan! Kleding en overige spullen niet in tassen doen, maar los in de kofferbak (dat scheelt loze ruimte). Op de voorruit van de Saab prijken daarom inmiddels trots een aantal Zwitserse wegenvignetten. Niet alleen in Toscane is de Saab in z'n element (kap open 's-avonds op terugweg van het strand, of bij een ritje door kronkelige 60-wegen door het koele bos), maar afgelopen zomer ('23) was de Saab ook in z'n nopjes op de bergweggetjes van het Oostenrijkse Zillertal. De Saab is in de winter van '22-'23 ook voor wintersporttrips naar Oostenrijk en Zwitserland gebruikt, geen centje pijn!
Kortom, een heerlijke wagen om lekker in te cruisen maar ook reizen; voldoende praktisch voor veel doeleinden, best wel wat vermogen beschikbaar om snel een flink aantal snelwegkilometers te verslinden, maar uiteraard niet geschikt als enige auto, zeker niet voor een gezin met kinderen, waarin je toch geregeld behoefte hebt aan wat meer liters bagageruimte.
Samenvattend: zeer comfortabel (in ieder geval voorin), wel wat windgeruis op hogere snelheden. Aardig wat vermogen, geen bochtenridder, lekkere cruiser. Voor zo'n oud beestje betrouwbaar, tegen acceptabele kosten.
Rationeel is er geen reden meer om de Saab nog te houden. We hebben i.v.m. gewijzigde werksituatie geen twee auto's meer nodig. Onze andere auto is (ook) een leuke karakterauto, en is (veel) praktischer. Toch gaat de Saab niet weg.
Inmiddels staat de teller op ruim 330.000 km, we hebben er dus 80.000 km mee gereden van '18 tot '23. Afgelopen najaar ('23) hebben we de Saab geschorst; komend jaar gaan we er weer mee rijden als het lekker weer is. Dat is het overigens al snel, ook met 5 graden en een winterzonnetje is het (voorin en met de kachel aan) prima vertoeven in de Saab, met open dak!
In de tussentijd staat de Saab lekker gewassen, gekleid en gewaxt, aan de druppellader, schuilend tegen vuil onder een paar oude lakens, in de stalling te wachten tot het voorjaar weer aanbreekt. Hij krijgt dan weer een lekker beurtje en een nieuwe APK, en wordt dan weer eens lekker uitgelaten. We kunnen niet wachten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.