Saab 9-3 Cabriolet 1.9 TiD en Aero

Zonnekoning

Saab 9-3 Cabriolet 1.9 TiD en Aero
AutoWeek 5
AutoWeek 5

Je leest het in AutoWeek 5

Al geruime tijd is Saab heer en meester in het segment van de grote, vierpersoons cabriolets. Met de 900 cabrio was het merk in 1986 dan ook één van de pioneers. Dat feit wordt nu gevierd met de 20 Years Edition van de huidige 9-3 cabriolet in de nieuwe combinatie met de 1.9 TiD diesel en de 2,8 V6 in de Aero.

Hij stond er een beetje verloren bij, daar op de LA Auto show: de 'Electric Blue' 9-3 convertible 20 Years Edition. General Motors had dan ook juist vol bravoure een paar nieuwe, grote SUVs geïntroduceerd naast de pace car van de Corvette en een snelle versie van de Pontiac Solstice. De blauwe 9-3 was op de Saab-stand de eerste auto die je zag, maar van enige uitbundigheid of activiteit ter gelegenheid van de mijlpaal was geen sprake. Zweedse bescheidenheid?

Toch is de topless-versie van de 9-3 voor Saab niet onbelangrijk. Het Zweedse merk presenteerde in 1983 op de IAA in Frankfurt al een cabrio concept van de 900, de voorloper van de 9-3. Daarvoor was destijds de kap ontwikkeld door American Sunroof Company, ofwel ASC. Die auto had Saab meegenomen naar Noord-Italië, waar de kennismaking met de twee nieuwe versies van de 9-3 cabriolet plaatsvond. Die concept car maakte duidelijk hoe groot het verschil is tussen toen en nu als het gaat om het 'wegwerken' van een zachte kap in opgevouwen toestand. Bij het Saab-studiemodel verdween hij weliswaar compleet in de carrosserie, maar met de tonneau cover zou je nu echt niet meer tevoorschijn durven komen. Dat was trouwens met de door het Finse Valmet gebouwde productieversie van de 900 cabrio die in 1986 verscheen al een stuk beter. Die werd in een gelimiteerde oplage van 400 exemplaren in de VS op de markt gebracht met de 175 pk sterke 2-liter turbo en was al snel 'uitverkocht'. Het jaar daarop werd hij op alle markten waar Saab actief was, geïntroduceerd. De tweede generatie kwam in 1994 uit en sinds 2002 zorgt de 9-3 cabrio voor het zonnige gevoel bij Saab. Intussen hebben de Zweden ruim 240.000 cabriolets verkocht. In een aantal Europese landen heeft de 9-3 convertible een marktaandeel in zijn klasse van 30 procent. In Nederland ligt dat zelfs op 42 procent en daarmee laat Saab zijn naaste concurrent de Audi A4 cabrio ver achter zich, want die is goed voor 22 procent. Met auto's als de Mercedes CLK, de 3-serie, de Sebring en straks de compleet nieuwe Volvo C70 is het druk in de klasse van de luxueuze cabrio's. De aantallen mogen dan misschien niet hoog zijn in zo'n nichesegment, maar ze vormen wel een substantieel deel van de totale productie van de 9-3.

Topless dieselen

De 9-3 cabriolet 20 Years Edition werd in de Verenigde Saten geïntroduceerd met de 2,8-liter V6 turbomotor en in Europa viert Saab het feestje naast die combinatie ook met de 1.9 TiD, die begin januari op de salon van Brussel debuteerde.

Een cabriodiesel ligt misschien niet zo voor de hand, maar de Nederlandse importeur verwacht dat zo'n 10 procent van de 9-3 cabrioklanten kiest voor deze versie. Men rekent in 2006 op een totaal van 300 exemplaren, waarvan dan bovendien het merendeel in de 20 Years Edition zal zijn. Die is afgezien van de meeruitrusting interessant omdat hij direct als 2006-versie is te herkennen aan de speciale blauwe metallic lak, al zal hij ook leverbaar zijn in groengrijs en zwart.

De 1.9 TiD kennen we intussen uit de 9-3 Sport Estate, maar natuurlijk ook uit andere modellen die op het Epsilon-platform door GM en Fiat worden gebouwd. De dieselmotor die voorzien is van een roetfilter levert 150 pk en heeft een maximumkoppel van 320 Nm bij 2.000 tpm. Tijdens onze testrit door de bergen van het Italiaanse deel van Zuid-Tirol laat de motor merken dat hij het in de 9-3 cabrio best naar z'n zin heeft. Hij trekt lekker snel op en heeft vanaf 2.000 toeren al veel koppel beschikbaar. Met een handgeschakelde bak zou je niet veel hoeven schakelen, maar de zestraps automatische transmissie (een optie voor E 2.500) laat nauwelijks merken dat hij aan het werk is. We kunnen de automaat ook met de knoppen op het stuur bedienen. Ze zitten op de horizontale 'spaak' onder duimbereik, wat we minder handig vinden dan de hogere plaats achter het stuur waar je ze met de vingers kan bedienen. Maar alles went en dit dus ook.

De 1.9 TiD is standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak en is beschikbaar als Linear en Vector en in de 20 Years Edition vanaf 48.590 euro.

Beul

De nieuwe 2.8 V6 Turbo met tussenkoeler kwam vorig jaar voor de 9-3 Aero beschikbaar en nu dus ook voor de Cabrio. We kenden deze krachtbron al uit de Cadillac CTS en hij zorgt bij de 9-3 voor prestaties die bij een sportief merk niet zouden misstaan. De V6 heeft de 9-3 sedan al het predikaat bezorgd van de 'snelste Saab aller tijden'. Ook in de Cabrio past deze versie uitstekend. De motor laat zich nauwelijks horen en open rijden met 180 km/h over een vrij gedeelte van de autostrada is al evenmin een straf. Je kunt gewoon met je passagier blijven praten en je hebt niet eens een hoofddeksel nodig, want je hebt niet het gevoel dat het haar van je hoofd waait. Daarbij draagt het windscherm achter je rug natuurlijk het nodige bij.
De V6 is overigens voorzien van een bijzondere Mitsubishi-turbo met de aanduiding twin scroll. Door een speciale constructie is de werking van de turbo sneller en 't moet gezegd, het bekende 'turbogat' is minimaal. Je voelt even dat druk wordt opgebouwd, maar storend is het nimmer. Met zijn vermogen van 250 pk en een maximale trekkracht van 350 Nm is deze V6 een beul van een motor, die de cabrio tot een maximumsnelheid van 245 km/h kan brengen. Met gesloten kap kunnen we ons daar iets bij voorstellen, op de Autobahn tenminste. Want die drielaags zachte kap helpt mee aan de stilte in het interieur. Maar open rijden doe je toch voornamelijk om te genieten van de zon en/of van de natuur en dat doe je meestal met wat behoudendere snelheden. Zoals we al eerder met de cabrio hebben ervaren, zijn alle rijkwaliteiten van deze Saab dik in orde. De besturing is direct en gehoorzaam, de wegligging mag er zijn en de remmen zorgen dat je op tijd voorrang kunt geven. Aan de 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero hangt een prijskaartje van 62.290 euro.

Voordeel

De 20 Years Edition voor beide motorvarianten kosten weliswaar tussen E 2.400 en E 3.500 extra, maar je krijgt er ook wat voor terug. Niet alleen in de vorm van de speciale metallic lak, maar ook met een afdekplaat voor de kap uitgevoerd in de carrosseriekleur. Bovendien staat de auto op unieke 17-inchlichtmetalen wielen en is het interieur van de Electric Blue-cabrio uitgevoerd in beige leer met blauwe biezen. De Aero heeft verder van huis uit een kofferdekselspoiler en is voorzien van een verlaagd onderstel. De standaarduitrusting omvat verder stabiliteitscontrole, elektronische remkrachtverdeling, CBC (Cornering Brake Conctrol) en tractiecontrole.

Saab heeft op het totaal een rekensommetje losgelaten en komt bij de drie 20 Years Editions (Linear, Vector en Aero) op een voordeel van minimaal 33 procent ten opzichte van de totale optieprijs. Daarom verwacht de importeur ook dat 80 procent van de cabrio's als 20 Year Edition de Saab-showrooms zal verlaten, waar hij vanaf maart te zien zal zijn.

Sinds de komst van de 9-3 in 2002 worden van de cabriolet jaarlijks 18.500 exemplaren gebouwd door Magna Steyer in Oostenrijk. De Saab 9-3 Cabriolet is overigens de eerste auto met een zachte kap die vijf sterren bemachtigde bij de EuroNCap-crashtests.