Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008) #2

autoreview

Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

Signalement

Uitvoering9-3 Cabriolet 1.8t Vector
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst161.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 156.000 km

De eerste kilometers zitten erop en omdat het mijn laatste Saab wordt, zal ik regelmatig mijn ervaringen delen. Deze 1.8t is aardig gekieteld met de bekende Hirsch Performance tuning. 195 pk maakt hem lekker rap. Het kan allemaal nog wat meer volgens bekende Saabtuner Dion, maar dat mogelijk in de toekomst.

Deze 9-3 van het laatste model is door Velteck in Drachten voorzien van een nieuwe neus en dat maakt hem nog lekker modern. In combinatie met de Aero achterkant, de dubbele uitlaat die iets donkerder klinkt, best een sportieve cabrio. Wat luxe betreft iets minder dan mijn vorige 2007 Vector (2.0T 209 pk met Aeromotor) cabrio, want die bezat gewoon alle denkbare opties die maar te bestellen waren. Ik mis de elektrische stoelen niet, want als ik passagiers mee moest nemen, moest ik altijd uitstappen om uit te leggen hoe de elektrische stoelen werkten. Ook de regensensor werkte nooit zoals ik het wilde, de huidige bijna traploos verstelbare interval kan ik precies instellen op de hoeveel druppels en dat vind ik prettiger. Gelukkig zijn stoelverwarning, nieuwe airco en turbometer aanwezig en dat maakt het Saabrijden voor mij compleet. De automaatbak uit de vorige cabrio heeft in deze cabrio plaats gemaakt voor een vijf-handbak en dat past beter bij het sportieve karakter van deze Saab. De oude cabrio had weliswaar 14 pk meer aan boord, dankzij de grotere turbo, maar die kwam pas later op gang. Deze turbo pakt direct vlot op. Remco Veldman van Velteck wist me precies uit te leggen hoe dat werkt. Fijn en kundig bedrijf trouwens. Erg prettig door Remco geholpen 👍🏻

Op naar de volgende ervaring. Keep you all posted 😊

De eerste twee

  • 157.000 km

De eerste 2000 km zitten erop. Ik blijf het bijzonder vinden hoe anders deze cabrio aanvoelt t.o.v. de vorige. De handbak doet natuurlijk veel, maar ook het donkere geluid uit de Aeroknalpot zorgt voor een andere beleving. Gelukkig is het geluid niet te opvallend, want een eerdere og Aero cabrio maakte zo’n bak herrie dat ik me er erg voor schaamde.

Een paar kleine klachten, die inmiddels ook al door Velteck zijn opgelost. Een bonkend geluid tijdens het insturen werd veroorzaakt door een versleten veerpootlager, een accu die aan vervanging toe was en een buitenspiegel die niet warm werd. In de eerste week de bekende melding van een niet functionerend contactslot, maar omdat die daarna wegbleef, dacht Remco Veldman dat het te maken had met de oude accu die door onderspanning zorgde voor dit soort meldingen (ook een dak dat niet open ging). Helaas was ie er deze week weer, maar ook dat wordt weer netjes opgelost. Hoe fijn is het als klachten zonder gezeur worden opgelost!

Nu de winter in, vol vertrouwen…

Dikke pech met de bak

  • 161.000 km

Shit happens, de bak maakte een schurend geluid dat steeds erger werd. Terug naar Velteck en gevraagd om hulp. Die hulp komt er, want er wordt op dit moment een nieuwe versnellingsbak en koppeling ingelegd. Remco komt me tegemoet in de kosten, waarbij ik me realiseer dat ik mazzel heb dat Velteck nog 5 nieuwe versnellingsbakken op de plank had liggen. En dat 10 jaar na het sluiten van de fabriek. Bij het uitlijnen van de auto (nodig om dat het gehele voorframe eruit is geweest) brak achter helaas een bout van de draagarm. Dat schijnt vaste prik te zijn bij deze serie 9-3’s. Dus achter een nieuwe draagarm en ik kan weer rijden. Het blijft een 14 jaar oude auto, maar ik vind hem zo bloedmooi en wil hem graag nog lang houden. Hopelijk gaat deze diepte investering daarbij helpen. Velteck was overigens erg verbaasd dat de bak het bij 160k al had begeven, dat komt niet vaak voor bij deze lichting.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens