Saab 9-3 (2004)

autoreview

Saab 9-3 (2004)

Signalement

Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf250.000 km
KM-stand laatst452.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hij wordt steeds beter

  • 452.000 km

Ik hou van deze auto. Een genot om mee te rijden, ik heb er inmiddels 200k km med gereden. Ik onderhoud hem goed, en daar helpen de kundige mannen van Saab van Leenen in Delft me af en toe bij. Lpg vialle, Valve saver systeem, gasverbruik 1 op 9 tot 1 op 11 op lange rustige snelwegritten.
Dagwaarde is niet veel meer denk ik maar wekelijks krijgt de auto complimenten van mensen. Carrosserie is nog perfect, kap is vervangen toen de auto 13 jaar was.
Je ziet vooral de leeftijd en kilometers af aan de slijtage aan de voorstoelen. Verder top. Toen ik de auto kocht had ie al 150k km op lpg achter de rug, inmiddels staat de teller op meer dan 450k en rijdt ie als een trein. Start altijd, loopt stil en soepel. Hij verbruikt al 9 jaar hetzelfde aan olie, 1 liter op 3500-4000km. Zal wel aan de klepsteelrubbers liggen of de krukaskeerring aan de versnellingsbakzijde, ik vind het prima zolang het constant blijft. Compressie is nog heel goed. Koppeling is ook nog steeds goed na al die kilometers. Dit zijn gewoon goed gebouwde autos. Paar jaar geleden dacht ik dat het olieverbruik door de turbo kwam, ietsjepietsje speling dacht ik te voelen. Eruit gehaald, bleek nog prima maar toch gereviseerd. Maar de echte power kwam pas los toen ik onlangs het turbodruk regel klepje op de waste gate van 20 euro verving. Nu komen de volle 210pk eruit.
De Aero is full options, alles werkt. Coolste accessoire is nightpanel. Vorig jaar ben ik ermee naar het Saab museum in Trollhattan gereden. Bij het tanken sprak een oud medewerker van de productielijn me aan, verbaasd over het roestvrij zijn van de auto, 'they all rudt like hell in Sweden'. Op naar de 500k. Waarschijnlijk wordt vanaf 1 jan 2026 de mrb voor lpg heel duur, laat ik het waarschijnlijk uitbouwen. Hij rijdt echter beter op lpg dan op benzine vind ik.

Kleine onderdelen kunnen grote klus zijn

  • 452.000 km

Ergste klus aan deze auto vond ik de stabi rubbers, daar kan je haast niet bij. Ze kraken na verloop van tijd, vervangen geeft stilte bij rijden over drempels maar ook kapotte knokkels. Volgens de garage is de waterpomp de rotste klus, die zit diep in het blok. Is vervangen vorige maand.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.