Saab 9-3 2.0 t (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 2.0 t |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 282.487 km |
KM-stand laatst | 292.598 km |
Mijn eerste Saab en review
- 282.487 km
Voor het eerst dat ik een Saab rijd en een review schrijf over een auto.
Misschien een vorm van een midlife crisis maar nu een week geleden een Fiat Panda uit 2009 ingeruild voor een Saab 93.
Sommige mannen kopen op een bepaalde leeftijd een sportauto maar ik ben gezwicht voor een Saab.
Als kind al heb ik altijd vol bewondering naar Saab staan kijken, ik heb het altijd een mooie en indrukwekkende auto gevonden en nu was er een mogelijkheid om er 1 aan te schaffen.
Het liefst had ik een 900 gehad maar dat zat helaas niet in het budget.
Het is dus een 93 uit het bouwjaar 2000 geworden met een kilometer stand van 283000. De Saab gaat gebruikt worden voor woon-werk verkeer met een totale afstand van 80 kilometer en een veerdienst onderweg. Is dit een handige actie als je al een Fiat Panda daarvoor hebt? Zeer waarschijnlijk niet zoals diverse mensen / collega's me inmiddels al verteld hebben.
Nu na 1 week stap ik tot nog toe elke dag met een grote glimlach in de Saab, wat een prachtige machine is dit.
Het verbruik is uiteraard vele malen hoger dan de Fiat maar na 1 week woon-werk verkeer en in het weekend boodschappen zit ik op een verbruik van 1 op 12. Eerlijk gezegd valt mij dit niet tegen, ik had erger verwacht.
Hoe de Saab verder technisch is weet ik nog niet maar over twee weken gaat de Saab naar mijn eigen garage om een overzicht te krijgen van wat er eventueel allemaal mis is. De APK is gelukkig pas in juli 2025 dus we hebben nog even tijd, indien nodig, wat te laten repareren of vervangen. Overigens kan ik dat zelf niet omdat ik daar totaal geen verstand en ervaring in heb maar ik volledig vertrouw op mijn eigen garage.
Over twee weken zal ik een update geven wat er uit het onderzoek gekomen is en dan zal ook duidelijk worden of we met deze Saab doorgaan.
Update na check eigen garage
- 283.710 km
Hierbij zoals beloofd de update na de check bij mijn eigen garage.
Laat ik beginnen met het feit dat ik eigenlijk al best wel gek ben op de auto. Het rijd fantastisch en ik blijf het model gewoon mooi vinden.
Nou riemen vast en hierbij de bevindingen:
- Bobine dient vernieuwd te worden
- Wegligging is slap door verminderde schokdempers
- Bijgeluid bij het gasgeven
- Klepdeksel zweet olie
- Remsysteem dient ververst te worden
- Schokdemper rechts voor zweet olie
- Wielkasten links en rechts achter en rechts voor slecht door roest
- Stuurpomp lekt olie
- Bak kering lekt olie
- Uitlaat is over de hele lengte slecht
- Roestplekken onder de auto
- Lekkage bij het spruitstuk
Voor de rest is de auto wel veilig volgens de garage, gelukkig.
Tja en nu? We kunnen zolang het goed gaat tot juli 2025 blijven rijden want dan dient de auto weer APK gekeurd te worden.
Op dit moment nemen we nog even geen beslissing en rijden "gewoon" nog door en kijken in Januari wat we gaan doen. Ermee door en repareren of toch met pijn in mijn hart afscheid nemen en wellicht een andere Saab opzoeken.
APK gekeurd
- 292.598 km
APK gekeurd, jippie.
De Saab is vandaag gekeurd en ik mag weer een jaartje de Nederlandse wegen berijden.
Laat ik om te beginnen met te vertellen dat de Saab nu gekeurd is bij een Saab specialist, ik weet niet of het mag hier maar ik noem de garage toch: Autobedrijf Boot in Woerden. Wat een heerlijke no nonsens garage maar wel verstand van Saab voor zover ik dat kan beoordelen. Ik ben blij dat ik de raad heb opgevolgd van Pieter W die op mijn eerste review dit heeft geadviseerd. Nou wat is de uitslag van deze spannende dag:
Bij de volgende APK komt dit er niet meer door:
- Schokdemper die lekkage vertoont, nu kan het gelukkig nog, maar wel een punt van aandacht.
Wat is er gedaan en gerepareerd om de Saab door de keuring te krijgen:
- Roestschade hoofdbalk is gerepareerd en gelast
- Uitlaatsysteem was niet gasdicht en is gerepareerd / vervangen
- Remslang beschadigd, is gerepareerd
- Parkeerrem kabel is vervangen / gerepareerd
- Remverschil op 1 as is aangepakt
- Kentekenplaatverlichting werkt niet goed, gerepareerd / vervangen
Al met al best wel een aardig lijstje maar de kosten waren dusdanig dat ik er geen andere 2e auto voor zou kunnen kopen en al helemaal geen deugdelijke Saab. Nu komt er het emotionele gedeelte, dit is een auto die ik steeds meer ga waarderen. Wat rijd het lekker, wat is de zit positie heerlijk (zeker voor iemand met een rugprobleem), uitstappen is daarentegen weer een uitdaging maar ik heb het er zeker voor over.
Ik begin steeds meer "verliefd" te worden op deze auto. Ik heb dit ook bij een andere auto gehad die we/ik met spijt heb ingeruild voor onze huidige gezinsauto, en wel een Citroen Xsara Picasso van de eerste serie. Wat een genot was dat, hoe simpel kan auto rijden dan zijn maar wel met een enorm comfort. Nu hebben we een Mazda CX5 AWD uit 2014, niets mis mee maar toch? Terug naar de Saab.
We gaan er lekker verder mee en met een paar maanden gaat de Saab terug naar Boot in Woerden voor een grote onderhoudsbeurt en gaan we de Saab steeds meer liefde geven om hem elke keer weer wat meer in orde te krijgen. Hopelijk kan ik met een paar maanden weer wat nieuws melden maar vooralsnog, hier typt een "happy" Saab driver
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.