Rover 827 Vitesse (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 827 Vitesse |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 70.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Strength through unity, unity through strenght
Rover 827 Vitesse.
Motor: Honda V6 injectie 2,7 liter 24 kleppen 169 PK 225 NM.
Versnellingsbak: Honda vier-traps automaat + lock-up.
Top snelheid: 217 km/u.
Acceleratie 0 tot 100 km/u: 8,8.
In de jaren 80 en 90 hadden Rover en Honda een nauwe samenwerking wat bij Rover resulteerde in, onder andere, de Rover 800. De Rover 800 moest gaan concurreren in het E-segment.
De Rover 800 is geleverd met Rover 2.0 viercilinder motoren, Honda 2,5 (C25A) en 2,7 (C27A) zescilinders, VM 2,5 viercilinder (diesel) motoren en in de laatste jaren met een 2,5 (K)V6 Rover zescilinder. Ten tijde van de introductie van de fastback in 1988 (de saloon was leverbaar vanaf 1986) was de 2,5 Honda V6 geschrapt vanwege koppel gebrek en vervangen door de 2,7 Honda V6. Deze is geleverd tot aan 1996 toen de KV6 2,5 liter het over nam. De KV6 was oorspronkelijk niet bedoeld voor de 800 maar voor diens opvolger, de 75. De 2,0 viercilinder is tijdens de levensduur doorontwikkeld en de 2,5 diesel is onveranderd gebleven.
Mijn naam is Marc, ben geboren in 1990 en al sinds kleins af aan een echte autoliefhebber.
Britse, Amerikaanse, Duitse, Italiaanse, Franse en Zweedse merken vind ik allemaal mooie auto's maken. Toen ik 16 was begon ik mij serieus te oriënteren wat ik graag wilde hebben. Al snel voelde ik het meeste bij de Britse kant en dan sprong Rover er bovenuit voor mij. Dit kwam doordat mijn broer in 2005 een SD1 Vitesse kocht (omdat vroeger onze vader een SD1 2600 heeft gehad). Uiteraard genoot ik mee met mijn broer en de liefde voor het merk groeide helemaal toen mijn vader in 2008 een diep zwarte MK2 Rover 827 Si kocht.
De SD1 en 800 serie vond ik allebei erg mooi en toen ik in de geschiedenis van het merk de Rover 800 MK1 fastback tegenkwam was ik verkocht. Dit was echt dé auto die ik wilde hebben. Het interieur, de strakke koets, de (deels) Japanse techniek en het verhaal van het ontstaan van de Rover 800 vond ik ontzettend mooi.
Ik wilde het liefst de MK1 Rover 827 Vitesse met de Honda 2,7 liter V6 motor. Vanwege de dynamische lijn van de fastback, de mooie techniek, het complete interieur en het sportieve imago. Begin januari 2009 haalde ik mijn rijbewijs en via internet zag ik mijn Rover 827 Vitesse automaat uit 1989 te koop staan bij een Duitse handelaar met maar 70.000 km en in mooie staat. Ik kon uiteraard geen nee zeggen en sloeg toe. Geïmporteerd en het genieten kon beginnen.
Ik heb deze auto niet als dagelijkse auto want voor mijn werk heb ik hem niet nodig. Ik gebruik hem vooral om vrienden te bezoeken, te toeren en tijdens vakanties. Ik ben er mee naar Engeland geweest (meerdere keren), Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Grote afstanden afleggen in comfort, luxe en in korte tijd is hetgeen waar de Vitesse in schittert. Urenlang cruisen op snelheid is geen probleem en het weggedrag geeft vertrouwen. Dit wil niet zeggen dat de Vitesse in de stad is als een nijlpaard op een roltrap. Ook in de stad laat hij zich makkelijk en behendig besturen en geeft al het glas om je heen veel overzicht.
Modernere auto's hebben een veel indrukwekkendere brochure omtrent specificaties, opties en veiligheid. Dat weet iedereen maar het gevoel van luxe is hele andere koek. Een grote, atmosferische motor in combinatie met de soepele automaat en comfortabele ophanging maken het vandaag de dag nog steeds tot een erg fijne auto. En snel bovendien! Stoplicht sprintjes doe ik er vrijwel niet mee uit mechanische sympathie. Ik wil nog lang van deze schone genieten. Ik heb het uiteraard wel eens gedaan en hij is zeker snel. Bij doorhalen komt er een geweldig mooi geluid uit de zescilinder maar ook bij lage toeren hoor je een diepe, geruststellende brom komen vanonder de motorkap en uit de uitlaat.
Met snel bedoel ik trouwens niet ‘snel voor een oude auto’. 8,8 seconden tot de 100 km/u is niet om je voor te schamen en op koppel (zonder kick-down) accelereren op de snelweg is nog steeds zodanig dat een gemiddelde moderne middenklasser terug moet schakelen om weer aan te kunnen haken. Ik heb geen illusies, sportieve modellen van vandaag de dag zijn veel sneller en zelfs een stevige diesel is sneller.
Verbruik:
Op de snelweg is de Vitesse in zijn element. Uren lang kun je (waar het mag) 150 rijden en dan is het verbruik nog steeds erg netjes. 1:10 als je minder vloeiend rijdt en ruim 1:11 als je een beetje op let. In de stad zakt dat gemiddelde uiteraard maar dat is bij elke auto zo.
Stuurgedrag:
Op bochtige weggetjes komt het luxe karakter meer naar voren dan de sportieve naam doet vermoeden. Maar, dat gezegd te hebben, je moet het wel heel bruin bakken wil hij je in de steek laten en je voelt duidelijk sportief verschil tussen de Vitesse en de 'normale' Rover 800's. Maar het blijft een beul van bijna 5 meter en dat merk je met hoeken. Daar ben ik toch niet zo van. Als je sportief stuurgedrag zoekt kun je beter een BMW of Alfa kopen.
Onderdelenvoorziening:
De onderdelen voorziening is niet heel slecht mits je ervoor gaat en daardoor je contacten opbouwt maar als je bijvoorbeeld een knipperlicht zoekt of een bepaald onderdeel voor je interieur is een kwartiertje Googelen zeer waarschijnlijk niet genoeg. Technische dingen worden nog geleverd of nagemaakt. Of je kunt ze na laten maken.
Het is een auto voor de echte liefhebber. Bij de Rover 800 ging het geld naar sfeer en naar het feit dat je je bijzonder voelt achter het stuur. Hout, dik Connolly leder en veel opties geven het gevoel van luxe. Steekjes die de Rover laat vallen voel je met het bedienen van die opties. Schakelaars en hendels voelen relatief goedkoop aan en dat was bij een Mercedes wel op orde. Ook ergonomie vonden de Britten niet zo interessant als styling. Ik denk dat toen de Rover 800 gemaakt werd de Britten eerst hebben gekeken of het er allemaal mooi uitzag voordat men echt ging kijken hoe handig de knopjes geplaatst zijn. Is dat erg? Voor sommige (begrijpelijk) wel maar voor mensen die een zwak hebben voor dit soort bolides is dat geen enkel issue.
Als allrounder is dit echt een top auto. Grote kofferbak, ruim interieur, veelzijdige motor met veel souplesse, veel luxe, de looks(!) en comfort zijn allemaal heel erg dik in orde.
Voor de liefhebber is het ook meer dan een auto. Hij heeft karakter en je hebt het gevoel dat de auto een ziel heeft (hoe vreemd dat ook klinkt).
Wat is er stuk gegaan/vervangen/aangepakt/opgefrist?
Technisch:
1: Sensor op de versnellingsbak die praat met de snelheidsmeter en de computer van de bak (is vervangen).
2: Vertragingsschakelaar van de binnenverlichting (is vervangen).
3: Bedieningspaneel van de blower (is vervangen).
4: Rubbers in de voor-ophanging waren verslepen door de stilstand bij de vorige eigenaar (is allemaal vervangen).
5: Expansietank van de KVS (is vervangen).
6: Radiateur lekte (is vervangen).
7: Stuurhuis zweette (is vervangen).
Update 2019
8: Voorruit was gebarsten (is vervangen).
Cosmetisch:
1: Leer vertoont wat slijtage (heeft bij de vorige eigenaar aannemelijk in de zon gestaan) (moet ik nog laten doen).
2: Leer op het stuur was deels de verf weggesleten (dit heb ik opnieuw geverfd).
3: Hout op dashboard vertoonde barstjes (is vervangen voor een betere).
4: Zwarte trim aan het exterieur her en der wat slijtage (is bijgewerkt).
Update 2019
5: Hemel bekleding was gaan hangen en lelijk geworden (is vervangen).
6: Glasplaat schuif/kantel dak vervangen vanwege roest op dit losse paneel.
7: Lederen voorstoelen geverfd.
8: Lederen stuurwiel geverfd.
Update 2020
9: Velgen gerestaureerd.
Update 2021
10: Scheur in het leder van de achterbank laten repareren.
11: Roest bij schuif/kantel dak weggehaald/weg laten halen en daarna het dak professioneel laten spuiten.
Onderhoud:
1: Distributie riem/waterpomp/span-rol (moet elke 160.000 km of elke 5 jaar). Dan wordt ook de KVS volledig vervangen.
2: Automaat gespoeld.
3: Nieuwe banden.
4: Nieuwe remschijven.
Update 2019
5: Nieuwe remschijven voor + remblokken.
Update 2020
6: Nieuwe banden (Dunlop).
YOLO:
1: RVS einddemper laten maken op maat.
2: Matten laten maken op maat met Rover Vitesse opdruk.
Ook al zijn Rover en Honda twee totaal verschillende autofabrikanten, ze hebben naar mijn idee een pracht product gemaakt.
Deze vriendelijke reus gaat niet meer weg!!!
Wat ik mee maak met deze Rover beschrijf ik regelmatig in mijn Autoweek topic: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5473797
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.