Rover 620 Di (1995) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 620 Di |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De auto heb ik in 1999 gekocht als ex-lease auto. Aanvankelijk was ik nogal teleurgesteld in de kwalitiet gezien zijn leeftijd, behoorlijke olielekkage en roestsporen horen niet bij een auto van 4 jaar oud. Verder heb ik in het begin problemen gehad met de afdichting van de turbo smeerolieleiding op de oliepomp waar m.i. sprake is van een ontwerpfout. Ik wilde dan ook de auto na een half jaar al weer inruilen omdat ik bang was voor nog meer ellende maar moest ondanks de relatief lage aanschafprijs al behoorlijk inleveren dus heb ik de auto maar gehouden. Ik moet zeggen dat na deze valse start ik de auto steeds meer ben gaan waarderen. Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten, de onhoudskosten zijn laag en er is makkelijk zelf aan te sleutelen.
Betreft zijn rijgedrag de volgende opmerkingen: wegligging is redelijk, vering is vrij slap dwz wel comfortabel op de snelweg maar te slap voor het snellere werk. Stuurbekrachtiging is veel te sterk, er zit totaal geen gevoel in. Motor is koud behoorlijk rumoerig, warm is dit een stuk beter. Prestaties zijn goed voor een diesel uit die tijd, hij is redelijk snel en redelijk zuinig (1:15 gem, alleen snelweg 1:17). Het stoelcomfort is uitstekend.
PROBLEMEN
Ik heb vanaf de aanschaf alle reparaties zelf uitgevoerd, de auto is nog nooit naar de garage geweest.
-100.00km olielekkage oliepanpakking-->dit is een structureel probleem bij deze motoren en wordt opgelost door het gebruik van vloeibare pakking tussen de buitenste hoofdlagerkap te smeren en uiteraard de oliepanpakking te vervangen.
-100.000km lekkage turbosmeerolieleiding bij aansluiting op de oliepomp.Ik heb hier een constructieve aanpassing voor gemaakt.
-100.00km uitvallen kachelventilator-->koolborstel bleef hangen
-120.000km distributieriem
-174.000km einddemper
-240.000km distributieriem, getande riem brandstofpomp (1e maal!) en alle loop/spanrollen
-245.00km Voorste uitlaatdeel
-250.000km rubber hoes linker aandrijfas
-260.000km revisie startmotor
-265.000km schakelstang gescheurd-->gelast
Verder natuurlijk nog de bekende standaardzaken zoals remblokjes, filters etc.
Samenvattend denk ik dat de Honda invloed zeer belangrijk is geweest voor het positieve kwaliteitsoordeel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.